در آستانه انتصابش به منصب وزارت امور خارجه

آويگدور ليبرمن مجددا مواضع افراطى‌اش را اعلام کرد

۲۸ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۴:۱۷ کد : ۴۱۹۳ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
لیبرمن در تازه­ترین اظهار نظر گفت: «اسرائیل بايد حماس را سرنگون کند. باید رژیم اسلام‌گرایان در نوار غزه برانداخته شود و تل‌آويو کنترل کل مرزهای این منطقه را در دست گیرد.»
آويگدور ليبرمن مجددا مواضع افراطى‌اش را اعلام کرد

آویگدور لیبرمن، که دیگر هم­پیمانیش با بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت جدید اسرائیل مسجل شده، در حالی که هنوز به منصب وزارت امور خارجه که خواهان آن است، منصوب نشده مواضع تند و افراطی اش را مجددا تکرار کرد.

وی در تازه­ترین اظهار نظر گفت: «اسرائیل بايد حماس را سرنگون کند. باید رژیم اسلام‌گرایان در نوار غزه برانداخته شود و تل‌آويو کنترل کل مرزهای این منطقه را در دست گیرد.»

وی در گفت و گو با خبرگزاری نووستی از جمله وظایف کابینه آینده را خنثی سازی تهدیداتی که از نوار غزه برمی خیزند، اعلام کرد و مدعی شد، باید حماس منهدم شود و پست‌های مرزی «رفح» و «فیلادلفیا» تحت کنترل در آیند. حماس باید سرنگون شود، سلاح خود را تحویل داده و «گلعاد شالیط»، اسير اسرائيلى را آزاد کند. حماس هیچ حقی برای طرح پیش‌شرط برای اعلام آتش‌بس ندارد و این اسرائیل است که باید شرایط را دیکته کند.

لیبرمن که تبار روسی دارد و تا بیست سالگی در لیتوانی به سر می­برده، اکنون یکی از تندروترین چهره­های سیاسی در اسرائیل به سر می­برد و افراط گراییش در مواضع صهینونیستی به اندازه­ای شدید است که چهره­های مطرح و نسبتا ملایم­تر اسرائیلی چون زیپی لیونی و ایهود باراک شرط کرده­اند تنها در صورتی با دولت نتانیاهو همکاری می­کنند که وی در دولت آینده حضور نداشته باشد. آنها از این که انگ همکاری با دولتی تندرو که به اعتقاد آنها کارنامه­ای بد از خود به جا خواهد گذاشته، بهشان نخورد تا کنون ترجیح داده­اند با دولت نتانیاهو همکاری نکند. به اعتقاد کارشناسان این باعث می­شود، نتانیاهو برای تشکیل دولتش به احزاب باز هم راست­تر و افراطی­تر متمایل شود که این در نهایت باعث تشکیل یکی از تندروترین دولت­های افراطی در اسرائیل خواهد شد. تشکیل این دولت نگرانی­های عمده­ای را در سطوح بین­المللی ایجاد کرده و حتی برخی پیش­بینی می­کنند در آینده­ حتی اتحادیه اروپا روابط اقتصادی خود را با اسرائیل که به شدت به آن نیازمند است، کاهش دهد. در این صورت ممکن است ضربات شدیدی به دولت آینده اسرائیل وارد آید.

لیبرمن پیش از این نیز سخنان بسیار تندی را علیه اعراب مطرح کرده بود. سخنانی که باعث شد، وی را به عنوان چهره­­ای افراطی مشهور کند. ریختن اسیران فلسطینی در دریا، اعدام نمایندگان عرب پارلمان و مهاجرت اجباری اعراب ساکن اسرائیل از شعارهایی بودند که وی را در افراط به شهرت جهانی رساندند. لیبرمن همچنین برای صلح با فلسطینیان طرح مبادله زمین با زمین را مطرح کرده که بر اساس آن از زمین­های اسرائیل به فلسطینیان زمین داده شود و در مقابل اسرائیل زمین­هایی را که خواهان آن است را از فلسطینیان بگیرد. یکی از اهداف ارائه این طرح کوچ دادن اعراب به این زمین­های معامله شده است.   

شکست مذاکرات برای تبادل اسیر

گفت‌وگوهاى ميان اسرائیل و جنبش مقاومت اسلامى (حماس) براى تبادل اسرا بدون نتيجه‌ پايان يافت.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد، گفت‌وگوهاى تل‌آويو و حماس مبنى بر تبادل اسرا بدون هيچ نتيجه‌اى روز دوشنبه 16 مارس در مصر پايان يافت. دفتر اولمرت حماس را عامل اصلی شکست مذاکرات دانسته است در حالی که مقام‌هاى اسرائيلى همچنان اصرار دارند تا زمانی که گلعاد شليط آزاد نشود گذرگاه‌هاى مرزى غزه را باز نخواهند کرد. رهبران حماس نيز چنين پيش‌شرطى را ترفندى براى باج‌گيرى از حماس خوانده‌اند. جالب آن است که دولت مصر که نقش میانجی را در این مذاکرات ایفا می­کند، مواضع دولت اسرائیل را ناعادلانه و خلاف توافقات می­داند و طرف جنبش حماس در این مذاکرات است.

ايهود اولمرت، نخست‌وزير مستعفى اسرائیل پيش از اين اعلام کرده بود که حضور وى تا پايان دوران زمامدارى‌اش آخرين فرصت حصول توافق‌ تبادل اسرا تا پيش از ترک دفتر نخست‌وزيرى اين رژيم است.

دولت اسرائیل با انتشار بيانيه­ای‌ مبنى بر عدم حصول توافق با حماس براى تبادل اسرا، اعلام کرد، اولمرت سه‌شنبه‌ 17 مارس نشست فوق‌العاده کابينه را برگزار مى‌کند تا گزارش کاملى از جزئيات گفت‌‌وگوها با حماس و نتايج اين گفت‌وگوها را به اطلاع اعضاى دولت برساند.

اولمرت قرار است جاى خود را به «نيامين نتانياهو»، رهبر حزب افراطى «ليکود» که اکنون مامور تشکيل کابينه جديد شده است، بدهد. نتانیاهو معتقد است حماس باید گلعاد شلیط را بدون چون و چرا و هیچ پیش شرطی آزاد کند یا اسرائیل خود راسا از راه­های نظامی و زور وارد عمل شده و برای آزادی وی اقدام کند.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :