پرويز مشرف استعفا داد تا مخالفانش خوشحال شوند

۳۰ مرداد ۱۳۸۷ | ۱۷:۴۶ کد : ۲۴۸۲ آسیا و آفریقا
سرانجام پس از کشمکش‌هاى فراوان، پرويز مشرف در برابر فشارهاى فراوان ائتلاف حاکم در پاکستان استعفاى خود را از سمت رياست جمهورى اين کشور اعلام کرد. بر این اساس رئيس سنا، رياست موقت کشور را عهده‌دار خواهد شد.
پرويز مشرف استعفا داد تا مخالفانش خوشحال شوند

سرانجام پس از کشمکش‌هاى فراوان، پرويز مشرف در برابر فشارهاى فراوان ائتلاف حاکم در پاکستان استعفاى خود را از سمت رياست جمهورى اين کشور اعلام کرد. براساس قانون اساسى پاکستان رئيس سنا، رياست موقت کشور را تا برگزارى انتخابات براى تعيين رييس‌جمهوری جديد عهده‌دار خواهد شد.

  پرويز مشرف دوشنبه 18 اوت در يک کنفرانس خبرى در اسلام آباد ضمن اعلام استعفاى خود، تمام گروه‌هاى پاکستانى و ملت اين کشور را به آشتى ملى فرا خواند. پرويز مشرف، رييس جمهوری پاکستان در اسلام آباد با بيان اينکه به دليل حفظ منافع پاکستان از رياست جمهورى استعفا مى‌دهد، به بيان بحران سياسى کشورش و چالش‌هاى پاکستان در دوران مسووليتش پرداخت.

 مشرف گفت: «در 9 سال خدمتم در پاکستان همواره سعى کردم کشور را به پيشرفت و ثبات سوق دهم. من از همان ابتدا بر اساس ايمان و اعتقاد خود، به تمام مسووليت‌هايم عمل کردم و سعى کردم به رغم تمام چالش‌ها و سختى‌ها آنها را پشت سر بگذارم. دوست دارم مردم واقعيت اوضاع پاکستان و مشکلاتى که ما با آن روبرو بوديم را دريابند. پاکستان در اين مدت شاهد مشکلات زيادى بود که یکی از آنها مشکلات اقتصادى که بسيار مهم است اشاره کرد.»

  وى ضمن بيان اينکه پاکستان در دوره مسئوليتش پيشرفت‌هاى زيادى در بخش‌هاى کشاورزى، آموزشى، بهداشتى، صنعتى و بخش‌هاى ديگر اقتصادى داشته است، گفت: «کشور به رغم تمام مشکلات از جمله وقايع بعد از 11 سپتامبر و گسترش اقدامات تروريستى در سراسر جهان از جمله پاکستان توانست دستاورد‌هاى زيادى را محقق سازد. من افتخار مى‌کنم که اعلام کنم پاکستان در مسير پيشرفت قرار دارد. من هرگز نمى‌پذيرم که در برابر هيچ چالش و مشکل در کشور سکوت کنم. من هرگز در برابر مشکلات دست بسته نمى‌مانم.»

  وى در ادامه افزود: «بر خلاف آنچه که برخى ادعا مى‌کنند من منافع شخصى‌ام را بر منافع ملى ترجيح نمى‌دهم. بايد بگويم که هرگز در اين زمينه تلاش نکرده‌ام. دشمنان من قصد انتقام از من و سياست‌هايم که همواره در جهت خدمت به پاکستان بوده را دارند. اتهاماتى که عليه من مطرح شده واقعيت نداشته و آنها تنها مى‌خواهند در جهت منافع خودشان عمل کنند.»

  بدین ترتیب محمدميان سومرو، 57 ساله از اعضاى حزب مسلم ليگ قائد مشرف از سال 2000 تا سال 2002، فرماندار استان جنوبى سند و رئیس سناى پاکستان به طور موقت سمت ریاست جمهوری پاکستان را بر عهده می­گیرد. وی همچنین در سال گذشته توسط مشرف به عنوان نخست‌وزير موقت در دوران اعلام حالت اضطرارى منصوب شد.

  نواز شريف، رهبر حزب مسلم ليگ نواز و نخست‌وزير سابق پاکستان در واکنش به استعفاى مشرف ضمن تبریک به مردم پاکستان گفت: «اين يک پيروزى براى مردم پاکستان است. اکنون شما از حکومت ژنرال رها شديد. امروز مردم پاکستان از رژيمى ديکتاتورى رهايى يافتند. مى‌توانيم بگوييم که دوران تاريک ما به سر آمده است.»

 محمود قريشى، وزير امور خارجه پاکستان نيز تصميم مشرف براى کناره‌گيرى را يک تصميم واقع‌گرايانه خواند و گفت: «پاکستان از رفتن مشرف بهره‌مند خواهد شد.»

  آصف على زردارى، رهبر حزب مردم، حزب حاکم در اين کشور با استقبال از تصميم مشرف اين اقدام را پيروزى بزرگ براى مردم پاکستان خواند.

  اما شجاعت حسين، از رهبران حزب مسلم ليگ قائد تاکيد کرد که مشرف در پاکستان خواهد ماند.

  راجا ربانى، ريس مجلس ملى پاکستان نیز گفت: «قانون و نظم در دوران حکومت مشرف به شدت به وخامت گراييد و کشور با انزواى بين‌المللى روبه‌رو شد. مردم پاکستان مجبور به اطاعت از دستورات وى بودند و خلع وى مى‌تواند به بهبود اوضاع در پاکستان بيانجامد.»

  شرى رحمان، وزير اطلاع رسانى پاکستان نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکاى نيوز گفت: «افزايش فشارها در پاکستان باعث شد که مشرف از سمت رياست جمهورى استعفا کند. وى تلاش کرد تا اقداماتش را توجيه کند اما فکر مى‌کنم در پايان استعفا، تنها گزينه‌ پيش روى مشرف بود. چون فضا براى باقى ماندن وى در اين سمت به هيچ عنوان مهيا نبود به گونه­ای که خودش به اين موضوع پى برد که ادامه فعاليت‌ در اين پست ديگر غيرممکن است.»

  پسر بى­نظير بوتو، نخست وزير سابق پاکستان نيز از استعفاى پرويز مشرف استقبال کرد و پيش‌بينى کرد که رييس جمهوری آينده پاکستان از حزب مردم بوتو باشد.

  بيلاوال بوتو زردارى، پسر 19 ساله بى‌نظير بوتو و رئيس حزب مردم پاکستان همچنین گفت: «پس از شهادت مادرم، گفته بودم دموکراسى بهترين انتقام است و امروز اين مساله ثابت شد.»

  وى در فرودگاه کراچى به شبکه تلويزيونى GEO پاکستان گفت: «يک نفر از حزب مردم پاکستان رييس جمهور آينده کشور خواهد بود اما نمى‌دانم آن فرد چه کسى است.»

  پسر بوتو که هم اکنون دانشجوى دانشگاه آکسفورد انگليس است پس از کشته شدن مادرش در يک عمليات انتحارى درتاريخ 27 دسامبر 2007 به عنوان رييس حزب مردم پاکستان (PPP) معرفى شد.

  اين حزب در انتخابات ماه فوريه حايز اکثريت کرسى‌هاى مجلس پاکستان شد و هم اکنون دولت ائتلافى اين کشور را که شامل حزب نواز شريف نيز مى‌شود رهبرى مى‌کند.

  از سوى ديگر مقامات افغانستان ابراز اميدوارى کردند که کناره‌گيرى مشرف به تقويت دولت پاکستان و استقرار دموکراسى در اين کشور منتهى شود.

  سخنگوى وزارت امور خارجه افغانستان گفت: «ما اميدواريم کناره‌گيرى مشرف موجب استقرار دولت مدنى و برپايى دموکراسى در پاکستان شود. افغانستان حامى پاکستانى با ثبات و دموکراتيک است که بر پايه حکومت قانون استوار باشد.»

  روابط ميان مشرف و حامد کرزاى رييس جمهوری افغانستان پس از افزايش خشونت‌هاى افراطيون در داخل اين دو کشور به تيرگى گراييده بود.

  سخنگوى دولت افغانستان نیز اظهار داشت، دولت افغانستان معتقد است برکنارى مشرف اثرات مثبتى در افغانستان برجاى خواهد گذاشت.

  سخنگوى وزارت کشور افغانستان نيز با اشاره به دخالت سرويس اطلاعاتى پاکستان در سازمان دهى حملات در خاک افغانستان گفت: «مشرف از متحدان آمريکا بود، اما نه در عمل، بلکه در حرف. رياست جمهورى پرويز مشرف به نفع افغانستان نبود.»

  همچنين اسد اقبال، مدير بورس اوراق بهادار اسماعيل اقبال نیز اظهار داشت: اين اقدام مشرف تمام بلاتکليفى‌ها در بازار را از بين خواهد برد و فکر مى‌کنم مشکلات سياسى موجود در پاکستان نيز پايان يابد. دولت جديد پس از کناره‌گيرى مشرف شروع به تمرکز بر فعاليت‌هاى اقتصادى خواهد کرد. به نظر من دولت جديد اکنون ديگر هيچ بهانه‌اى براى توسعه اقتصادى در اين کشور ندارد.»

  واجد حسن، سفير پاکستان در انگليس نيز اظهار داشت، مشرف به پاکستان صدمات زيادى را وارد کرده است. در دوران مشرف پاکستان به کانون تروريسم بين‌المللى تبديل شده بود. وى در نهايت به اين موضوع پى برد که خود بخشى از يک معضل بزرگ در پاکستان است نه بخشى از يک راه‌ حل.

  در همین حال هفته‌نامه آمريکايى نيوزويک در گزارشى در شماره دوشنبه 18 اوت منتشر شد، نوشت: يکى از معاونان سابق مشرف که خواست نامش فاش نشود گفت که انتظار مى‌رود پرويز مشرف، رئيس جمهوری پاکستان پس از استعفا در پروازى به عربستان تبعيد شده و سه ماه آينده را در آنجا سپرى کند.

معاون سابق مشرف همچنین گفت که اين خبر به اطلاع افسران ارشد پاکستان رسيده است.

 

نظر شما :