خط پایان صلح با حضور همه یمنی ها میسر است

واشنگتن امیدوار است که توافق سعودی - ایران، جنگ یمن را متوقف کند

۱۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۵۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
واشنگتن به حصول یک "توافق فراگیر" برای خاتمه جنگ چندوجهی یمن فکر می کند. توافقی که تنها عربستان سعودی، طرف آن نباشد. این هدف، سرانجام نیازمند گفتگوهای صلحی است که نمایندگی همه یمنی ها را داشته باشد.
واشنگتن امیدوار است که توافق سعودی - ایران، جنگ یمن را متوقف کند

الیزابت هاگِدورن Elizabeth Hagedorn

دیپلماسی ایرانی: یک مقام ارشد دولت آمریکا می گوید که گروه حوثی های یمن احتمالا در پی توافق حامی اصلی اش، ایران، برای از سرگیری روابط با عربستان سعودی، احساس فشار می کند.

یک سخنگوی هیئت ایرانی مستقر در سازمان ملل به المانیتور گفت که هرچند تمرکز اصلی بر عادی سازی پیوندها با این پادشاهی است "انتظار می رود که اوضاع یمن هم از این توافق بهره ببرد."

مقام ارشد آمریکایی می گوید: "کاملا رو راست بگویم که فکر می کنم حوثی ها، به خاطر توافق سعودی - ایران، تاحدودی احساس فشار می کنند. آنها می دانند که اگر این توافق جلو برود، به معنی آن است که سلاح کمتری از ایران دریافت خواهند کرد."

این مقام افزود: "آنها به تهران می روند و حرف های قشنگی درباره تعهد (ایرانی ها) به یمن می شنوند و بعد قاچاق (سلاح) ادامه پیدا می کند. آیا اکنون قادر خواهیم بود که سرانجام با توافق اخیر، این روند را متوقف کنیم؟ این چیزی است که به آن امیدواریم."

این مقام آمریکایی درباره برخی گزارش ها که حکایت از آزادی بیشتر برای کشتی های تجاری عازم بندر حدیده یمن، تحت کنترل حوثی ها، دارد گفت: هیچ توافقی به دست نیامده اما "فرایندهای اداری برای کشتی هایی که در حدیده پهلو می گیرند، کاهش یافته است. به نظرم سعودی ها بویژه می خواهند تاحدودی انعطاف نشان دهند که آنها بفهمند محاصره ای در کار نیست. البته گام های بیشتری هم برای کاهش محدودیت ها مطرح هست."

علاوه بر حذف محدودیت های فرودگاه صنعا و بندر حدیده، حوثی ها همچنین خواهان آن هستند که از محل فروش نفت و گاز یمن، حقوق کارکنان بخش عمومی و نیز نظامی در نواحی تحت کنترل حوثی ها پرداخت شود.

عبدالغنی الاَیرانی، یک تحلیلگر ارشد یمنی در صنعا می گوید که سقف انتظارات حوثی ها بسیار بالاست و من اطمینان دارم که ایرانی ها خواهان حفظ توافق با سعودی ها هستند و در نتیجه همه تلاش خود را می کنند که حوثی ها را متقاعد کنند که درخواست هایی منطقی داشته باشند."

دولت بایدن هم حوثی ها را تشویق کرده که در گفتگوهای آتش بس، انعطاف بیشتری نشان دهند و با مقام های حوثی مستقر در مسقط هم تعامل دارد. همان مقام ارشد دولت آمریکا به المانیتور گفت: "اینها گروهی هستند که باید نیازهایشان مورد توجه قرار گیرد، بنابراین بسیار مهم است که با آنها تماس مستقیم داشته باشیم بی آنکه پای میانجی های دیگر در کار باشد."

این مقام ارشد آمریکایی گفت که واشنگتن به حصول یک "توافق فراگیر" برای خاتمه جنگ چندوجهی یمن ترغیب می کند. توافقی که تنها عربستان سعودی، طرف آن نباشد. این هدف، سرانجام نیازمند گفتگوهای صلحی است که نمایندگی همه یمنی ها را داشته باشد. وی گفت: "گفتگوهای سعودی ها و ایران، سعودی ها و حوثی ها، کار را بسیار جلو می برد اما به خط پایان نمی رساند. باید بستری فراهم شود که یمنی ها دیدار کرده و با هم گفتگو کنند."

 المانیتور

متن فوق در «المانتیور» منتشر شده و انتشار آن در دیپلماسی ایرانی به معنای تاییدمحتوای آن نیست.

کلید واژه ها: ایران عربستان توافق ایران و عربستان آمریکا یمن جنگ ارسال سلاح صلح انصارالله الحوثی


( ۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰
بیشترین سود را از جنگ یمن امریکا برد و ویرانی ان نصیب مردم یمن شد۔پایان ان مژده خوبی برای مردم یمن وخبر نامناسبی برای فروشندگان اسلحه است۔