اسلام آباد انتظار تغییرات بسیاری است

نگاه منفعتی پاکستان از توافق ایران و عربستان

۲۹ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۳ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون، در توئیتی نوشت: این آشتی بین ایران و عربستان سعودی، تحت حمایت چین، قوی سیاه، شگفت‌انگیز و نقطه عطف نادری در روابط بین‌المللی است. روابطی که در سراسر جهان، از جمله در جنوب آسیا، به ویژه در پاکستان  که رقابت ایران و عربستان سعودی به شدت خود را نشان داده است، بازتاب های عمده ای خواهد داشت.
نگاه منفعتی پاکستان از توافق ایران و عربستان

نویسنده: کلود لوبلانک

دیپلماسی ایرانی: اسلام آباد که به طورغیرمستقیم  قربانی خصومت بین دو قدرت اسلامی است، با خوش بینی خاصی از توافق ایران و عربستان استقبال می کند.

حدود 8.9 میلیون هندی در کشورهای  حوزه خلیج (فارس) زندگی می کنند که حدود 3.4 میلیون نفر در امارات متحده عربی و 2.5 میلیون نفر در عربستان سعودی هستند. 50 درصد بیش از 80 میلیارد دلاری که تبعیدی های هند سالانه می فرستد از کشورهای حوزه خلیج (فارس) است. به همین علت است که دهلی نو روابط خود را با این کشورها به ویژه در سطح اقتصادی توسعه می دهد. اما برخلاف چین، هند نماینده ویژه ای در خاورمیانه ندارد.

توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک بین عربستان و ایران که با مذاکره چین انجام شد، همه مشکلات دو همسایه را حل نمی کند، اما چشم اندازهای جدیدی را در خاورمیانه می گشاید. علاوه بر این که بر نفوذ فزاینده چین در منطقه تأکید می کند، می تواند در میان مدت و بلندمدت به تغییرات جدید منجر شود.

مایکل کوگلمن، مدیر موسسه جنوب آسیا در مرکز ویلسون، در توئیتی نوشت: «این آشتی بین ایران و عربستان سعودی، تحت حمایت چین، قوی سیاه، شگفت‌انگیز و نقطه عطف نادری در روابط بین‌المللی است. روابطی که در سراسر جهان، از جمله در جنوب آسیا، به ویژه در پاکستان که رقابت ایران و عربستان سعودی به شدت خود را نشان داده است، بازتاب های عمده ای خواهد داشت. از روز جمعه، وزارت امور خارجه پاکستان بیانیه‌ای صادر کرد و در آن از عادی‌سازی روابط دیپلماتیک به گرمی استقبال کرد و آن را «یک پیشرفت مهم دیپلماتیک» خواند.»

پاکستان می داند آشتی ایران و عربستان و توافقی که برای گسترش صلح در منطقه منعقد کرده اند می تواند بر عرصه سیاسی آن تاثیر مستقیم بگذارد. تاثیری که از جنگ تمام عیار می تواند به صلح تمام عیار در تمامی زمینه ها منتقل شود. خصوصا که این توافق با میانجیگری چین، متحد پاکستان منعقد شده است. این به سود پاکستان است که در کنار چین، ایران و عربستان را نیز داشته باشد تا در برابر رقیب دیرینه منطقه ای اش یعنی هند صاحب ثقل باشد. 

منبع: لوپینیون / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پاکستان هند ایران ایران و پاکستان ایران و عربستان ایران و عربستان و پاکستان عادی سازی روابط ایران و عربستان ایران و چین ایران و چین و عربستان


( ۱۰ )

نظر شما :