سرخوردگی جدایی طلبان جنوب و دولت مورد حمایت ریاض

جریانی که از آشتی ایران و عربستان احساس زیان می کند

۲۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۸۳۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
دولت یمن و گروه جدایی طلب شورای انتقالی جنوب یمن، سرخوردگی خود را از عدم حضور در روند مذاکرات ابراز کرده اند. شورای انتقالی جنوب یمن، یکی از نیروهای اصلی یمن است که با حمایت امارات متحده عربی این گروه، پایتخت موقت یمن را تحت کنترل خود در آورده است. اما حتی با وجود نقش مهم این شورا، شورای انتقالی جنوب یمن از جزئیات روند مذاکرات عربستان سعودی و حوثی ها اطلاعی ندارد. دولت یمن نیز، در شرایط مشابهی قرار گرفته است.
جریانی که از آشتی ایران و عربستان احساس زیان می کند

نویسنده: ابوبکر الشماحی 

دیپلماسی ایرانی: ریاض و تهران سرگرم گفت وگو با یکدیگرند. حوثی های یمن درحال مذاکره با عربستان سعودی هستند و دولت یمن که پیش از این مورد حمایت عربستان بود، در هیچ یک از این گفت وگوها، حضور ندارد.

ماه ها مذاکره بین عربستان سعودی که سرگردگی نیروهای ائتلاف در جنگ با حوثی ها را بر عهده دارد و حوثی های یمن، در حال به  نتیجه رسیدن است و با توجه به موافقتنامه هفته گذشته تهران و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک خود، احتمال ثمربخش بودن مذاکرات عربستان و حوثی ها نیز افزایش یافته است.

دولت یمن و گروه جدایی طلب شورای انتقالی جنوب یمن، سرخوردگی خود را از عدم حضور در روند مذاکرات ابراز کرده اند. شورای انتقالی جنوب یمن، یکی از نیروهای اصلی یمن است که با حمایت امارات متحده عربی این گروه، پایتخت موقت یمن را تحت کنترل خود در آورده است. اما حتی با وجود نقش مهم این شورا، شورای انتقالی جنوب یمن از جزئیات روند مذاکرات عربستان سعودی و حوثی ها اطلاعی ندارد. دولت یمن نیز، در شرایط مشابهی قرار گرفته است. یکی از مقامات ارشد دولت یمن نگرانی خود را درباره امتیازات احتمالی ارائه شده به حوثی ها ابراز کرده است.

عدم حضور دولت یمن و شورای انتقالی جنوبی در روند مذاکرات، نباید به معنی عدم توانمندی و استقلال این گروه ها تلقی شود. به باور جامعه بین مللی، این گروه ها، همچون حوثی ها، نیروهای نیابتی هستند. اما هر گروه خواست و اهداف خود را دارد و توافقی نهایی، به معنای دستیابی هر گروه به  اهداف خود نیست.

به همین علت، باید همه گروه ها، در روند بعدی مذاکرات حضور داشته باشند. در صورت عدم دستیابی به توافقی فراگیر، حتی خروج نیروهای عربستان سعودی از یمن، به پایان یافتن جنگ در این کشور، نخواهد انجامید.

منبع: الجزیره / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: یمن جدایی طلبان جدایی طلبان جنوب یمن ایران و عربستان روابط ایران و عربستان حوثی های یمنی الحوثی ها عادی سازی روابط ایران و عربستان


( ۱۱ )

نظر شما :