اسرائیل به نقطه بی بازگشتی از شکاف سیاسی - اجتماعی رسیده است

آینده اسرائیل با تداوم شنبه های اعتراضی

۱۵ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۸:۱۶ کد : ۲۰۱۸۱۱۰ اخبار اصلی خاورمیانه
در سایه آنچه برای نهمین شنبه اعتراضی علیه کابینه افراطی نتانیاهو و اقدامات، تصمیمات و مواضع دولت او به شکل گرفته است، بی شک فاز جدیدی از ناامنی ها و تقابل صهیونیستی - صهیونیستی آغاز شد که می تواند تبعات بسیار سنگین و غیر قابل جبران را به ساختار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی این رژیم وارد کند.
آینده اسرائیل با تداوم شنبه های اعتراضی

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: در حالی شنبه های اعتراضی علیه اصلاحات قضایی نتانیاهو و دیگر اقدامات دولت افراطی اش وارد نهمین هفته متوالی گردید که این هفته اعتراضات به خشونت کم سابقه ای کشیده شد و صهیونیست ها به جان صهیونیست ها افتادند. با رصد آنچه در این دور از اعتراضات روی داد ناظران امر تاکید دارند که اسرائیل به نقطه بی بازگشتی از شکاف سیاسی - اجتماعی رسیده است؛ شکافی که پر شدنش تقریبا محال به نظر می رسد تا جایی که با کنار رفتن نتانیاهو نیز نه تنها گسل جاری رفع نمی شود که تشدید هم پیدا خواهد کرد. 

آنگونه که از جزئیات برمی آید شنبه‌شب (چهارم مارس) اسرائیلی‌ها برای نهمین هفته متوالی به خیابان آمدند. این‌بار برخلاف هفته‌های پیشین، اخبار مربوط به تظاهرات به جای آنکه از خیابان و دل معترضین آغاز شود، از تلاش‌های چهره افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو شروع گردید. همان ساعات اولیه شب و قبل از آغاز رسمی تظاهرات، رسانه‌های صهیونیستی گزارش دادند که مسئولان دفتر ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرده‌اند او برای ارزیابی وضعیت به سمت مقر پلیس اشغالگر در تل‌آویو رفته تا به همراه «کوبی شبتای»، رئیس پلیس اراضی اشغالی درباره اعتراضات صحبت کند. همین اقدام جرقه خشونت ها را زد.

شبکه کان در خصوص تظاهرات نهمین هفته گفت: «آیا ما در مسیر رویارویی هستیم؟  تظاهرات‌کنندگان به سمت ایالون حرکت می‌کنند و پلیس با خودروهای آبپاش و وسایل متفرق‌کننده، در مقابل معترضان قرار گرفته است.» سرانجام، نهمین هفته تظاهرات علیه نتانیاهو با درگیری تقریبا بی سابقه نیروهای پلیس صهیونیست و تظاهرات‌کنندگان پایان یافت.

در نهمین شنبه اعتراضی چه گذشت؟

ساعت که به ۷ شنبه شب نزدیک می شد جمعیت معترض به قدری غیرقابل انتظار بود که حتی رسانه‌های صهیونیست نتوانستند تعجب‌شان از آمار و ارقام را کتمان کنند‌. این‌بار رسانه‌ها به جای آنکه گزارش را از میدان کاپلان تل‌آویو آغاز کنند، از خیابان دیزنکوف آغاز کردند. خیابان‌ شلوغ بود و شهرک‌نشینان ‌مشت گره‌کرده بودند؛ با تصاویری از نتانیاهو و بن‌گویر که حاکی خیلی چیزها بود. آن‌هایی هم که تصاویری از مشکلاتشان در دست نداشتند، مشعل‌هایی از آتش برافروخته بودند. این شنبه، با شنبه‌های دیگر تظاهرات علیه نخست‌وزیر مجرم کابینه فرق داشت.

ساعت که ۷ شد رادیو ارتش رژیم اشغالگر اعلام کرد، در هفته نهم اعتراضات، هزاران نفر در نقاط مختلف تجمع کرده‌اند، در حالی که بن‌گویر وزیر امنیت داخلی برای ارزیابی وضعیت تل آویو، هنوز در راه مقر پلیس است. بن‌گویر حتی اگر می‌خواست هم نمی‌توانست به مقصد برسد. معترضان در اقصی نقاط شهر گرد هم آمده و بسیاری از راه‌های اصلی را بسته بودند. 

در ادامه رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که این‌بار فقط در تل‌آویو، شاهد ۱۶۰هزار نفر معترض در خیابان‌ها هستیم. پایگاه خبری-تحلیلی «واللا» در گزارشش از آغاز تظاهرات شهرک‌نشینان نوشت: «ده‌ها هزار نفر در ۹۵ نقطه از همه شهرها علیه دولت نتانیاهو به ویژه در تل‌آویو، قدس، حیفا، کفار سابا، بئرالسبع، نتانیا، هرتزلیا و بیت شمِش به خیابان‌ها آمده‌اند.» 

شبکه۱۳ رژیم صهیونیستی هم در گزارشی اعلام کرد: «رکورد تعداد تظاهرکنندگان شنبه شب در کاپلان و در سراسر اسرائیل شکسته شد!» این شبکه ضمن گزارش آمار بی‌سابقه خود، گریزی به وضعیت تل‌آویو زد و اعلام کرد: «انتظار می‌رود مقامات شاباک فردا (یکشنبه) تشکیل جلسه دهند.» 

روزنامه عبری "هاآرتص" نیز گزارش داد: «حدود ۲۰۰ هزار تظاهر کننده در تل آویو، ۳۰هزار در حیفا، ۱۲۰هزار در هرتزلیا، ۴هزار در اشدود و ده ها هزار نفر دیگر در ۹۵ منطقه دیگر هم‌اکنون در خیابان‌ها هستند. در همین حال آمار رسانه‌های دیگر بالاتر می‌رفت؛ شبکه ۱۳ اعلام کرد که تنها تل‌آویو، شاهد جمعیت ۲۲۰ هزار نفری است.»

حضور میدانی چهره های مخالف

در این بین رهبران جریان اپوزیسیون هم حضور میدانی پررنگ و تقریبا بی سابقه ای در نهمین شنبه اعتراضی داشتند. شبکه۱۲ تلویزیون رژیم‌ صهیونیستی در گزارشی مستقیم اعلام کرد: «یائیر لاپید» رهبر مخالفان، ضمن حضور در اعتراضات به وزیر امنیت داخلی رژیم حمله کرده و گفته: «بن‌گویر دلقک است که مردم را در معرض خطر قرار می‌دهد.» 

جالب آنجا بود که دقایقی بعد از تشدبد اعتراضات «دانا وایس»، خبرنگار صهیونیست اعلام کرد: «آمریکایی‌ها به فکر جلوگیری از ورود اسموتریچ به ایالات متحده هستند.» لاپید نیز با شنیدن این خبر در کنار خوشحالی از موضع واشنگتن، گفت: «اسموتریچ دروغگو پسر یک پدر دروغگوست؛ او هیچ‌گاه تلاش‌های افراطی خود را متوقف نخواهد کرد. این حرفم را ضبط کنید؛ او تا جایی در دروغ پیش می‌رود تا در نهایت، اقتصاد اسرائیل را به نابودی بکشاند!»

افزون بر لاپید، بنی گانتس، وزیر سابق جنگ در رژیم اشغالگر هم با حضور در این اعتراضات از نگرانی برای اوج گیری سرکوب مردم گفت و تاکید داشت: «می‌ترسم در تظاهرات امشب تلفاتی داشته باشیم؛ احتمال استفاده پلیس از گلوله‌های جنگی بالاست!»

نهمین شب اعتراضات یک چهره معارض جدید هم داشت؛ او «دان حالوتس»، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی بود. وی تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم به بنیامین نتانیاهو و گروه فاسدی که او را احاطه کرده‌اند، از بن‌گویر گرفته تا اسموتریچ، یاریو لوین و سیمچا روتمن اجازه دهیم تا آنچه قصد دارند انجام دهند.»

محاصره خانه ها

هزاران نفر از ساکنان شهرک «مودیعین» در مقابل خانه «یاریو لوین»، وزیر دادگستری کابینه نتانیاهو، ایده‌پرداز و مجری طرح اصلاحات قضایی تجمع و تظاهرات کردند.ساعت ۲۰:۳۰ به وقت فلسطین اشغالی، تظاهرات به خانه سران رژیم صهیونیستی رسید. رسانه‌های عبری این بار گزارش دادند: «هزاران شهرک‌نشین هم‌اکنون در مقابل خانه رئیس اسرائیل، «اسحاق هرتزوگ» در قدس تجمع کرده و علیه دولت نتانیاهو شعار می‌دهند.»

شهرک‌نشینان صهیونیست در تظاهرات خود شیوه‌هایی از تمسخر مقامات خود را به تصویر کشیدند که جا داشت کشورهای اروپایی برای اعتراضات هفتگی خود در خیابان‌های پاریس و لندن از آن الگوبردای کنند. برای مثال، یک شهرک نشین در جریان تظاهرات تل‌آویو خود را به شکل نتانیاهو، نخست وزیر کابینه درآورده بود؛ در حالی که زندانی بود و به جرائم خود اعتراف می‌کرد. دقایقی بعد پلیس تل‌آویو تجمع در این منطقه را غیرقانونی اعلام کرد، اما آتش و خشم شهرک‌نشینان افزایش یافت. آنان بر سر نیروهای پلیس و نظامیان فریاد می‌کشیدند: «کجا بودید؟ در حواره بودید... ؟!»

آینده اسرائیل با تداوم شنبه های اعتراضی

در سایه آنچه برای نهمین شنبه اعتراضی علیه کابینه افراطی نتانیاهو و اقدامات، تصمیمات و مواضع دولت او به شکل گرفته است، بی شک فاز جدیدی از ناامنی ها و تقابل صهیونیستی - صهیونیستی آغاز شد که می تواند تبعات بسیار سنگین و غیر قابل جبران را به ساختار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی این رژیم وارد کند.

در چنین وضعیت بغرنج، پیچیده و حساسی امکان وقوع هر سناریویی محتمل به نظر می رسد، از تشدید درگیری ها و سرکوب مردم فلسطین، هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه به عنوان مسیر برای ایجاد فضای امنیتی و انحراف در افکار عمومی توسط دولت نتانیاهو تا پررنگ شدن تقابل با ایران و سنگین کردن سایه یک جنگ بر سر صهیونیست ها. 

البته این امکان هم وجود دارد که نتانیاهو در یک اقدام تاکتیکی از اصلاحات قضایی با هدف آرام کردن فضا عقب نشینی کند و در فرصت مقتضی آن را به صورت چراغ خاموش قانونی کند. در کنار آن سناریوی محتمل دیگر سقوط کابینه نتانیاهو و برگزاری انتخابات زودهنگام دیگری است. در هر حالتی شکاف و گسل کنونی در اراضی اشغالی نه یک معضل کوتاه مدت که میان مدت  جلوه می کند. 

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو یائیر لاپید بنی گانتس شنبه های اعتراضی بتسلئیل اسموتریچ بن گویر


( ۲ )

نظر شما :