مخالفت آفریقای جنوبی با اتهامات

اسرائیل سرخورده از آفریقا ایران را متهم می کند

۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۸۹۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، خروج عجولانه و بحث برانگیز شارون بارلی و اعضای هیات اسرائیلی با همراهی گاردهای امنیتی را نشان داد. اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران و سایه طولانی آن در مورد مداخله در امور سایر کشورها نشانه رفت. این ویدئو نشان می دهد که اسرائیلی ها به رهبری شارون بارلی پس از چند دقیقه گفت وگو صحنه را ترک می کنند.
اسرائیل سرخورده از آفریقا ایران را متهم می کند

نویسنده: رائول ردوندو

دیپلماسی ایرانی: شارون بارلی مجبور شد به خارج از اجلاس همراهی شود و وزارت خارجه اسرائیل این حادثه را «مهم» نامید.

در اجلاس آفریقا موضوعات بسیار مهم برای قاره آفریقا از جمله خشکسالی در شاخ آفریقا و خشونت و حملات تروریستی در ساحل و در شرق جمهوری دمکراتیک کنگو مورد بحث و بررسی قرار گرفت. و در این سناریو، هیئت اسرائیلی با وضعیت ناظر بین المللی حضور داشت.

ویدئویی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد، خروج عجولانه و بحث برانگیز شارون بارلی و اعضای هیات اسرائیلی با همراهی گاردهای امنیتی را نشان داد. اسرائیل انگشت اتهام را به سوی ایران و سایه طولانی آن در مورد مداخله در امور سایر کشورها نشانه رفت. این ویدئو نشان می دهد که اسرائیلی ها به رهبری شارون بارلی پس از چند دقیقه گفت وگو صحنه را ترک می کنند.

وزارت امور خارجه اسرائیل انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها مانند الجزایر و آفریقای جنوبی که به علت رفتارهای جنجالی خود در صحنه بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته‌اند، اشاره کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه اسرائیل به نقل از روزنامه تایمز اسرائیل و خبرگزاری فرانسه گفت: «غم انگیز است که می بینیم اتحادیه آفریقا توسط تعداد کمی از کشورهای افراطی مانند الجزایر و آفریقای جنوبی که توسط ایران کنترل می شومد، به گروگان گرفته شده است.» وی افزود: «ما از کشورهای آفریقایی می خواهیم با این اقداماتی که سازمان اتحادیه آفریقا و کل قاره را تضعیف می کند، مخالفت کنند.»

با این حال اتحادیه آفریقا روایت متفاوتی را ارائه کرد. همانطور که خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، یکی از مقامات اتحادیه آفریقا گفت زنی که از او خواسته شده بود اجلاس را ترک کند، شخصاً دعوت نشده بود و از دعوتنامه غیرقابل انتقال صادر شده برای سفیر اسرائیل استفاده کرده بود.

در ابتدا در سال 2021  با اسرائیل به عنوان ناظر بین المللی برای نشست های اتحادیه آفریقا موافقت شد. اما این موضوع مورد اختلاف  در اتحادیه آفریقا قرار گرفت.

سخنگوی رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در پاسخ به سوالی درباره اتهامات اسرائیل مبنی بر این که آفریقای جنوبی و الجزایر پشت این اقدام هستند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها باید ادعای خود را ثابت کنند.»

روابط با دولت اسرائیل همچنان مناقشه برانگیز است، اگرچه اتحادیه آفریقا سازمانی است که همیشه به دنبال اجماع است. با این حال، در این مورد، کشورهای مهم عضو، مانند آفریقای جنوبی، به شدت با تصمیم رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا برای پذیرش اعتبار اسرائیل در سال 2021 مخالفت کردند.

منبع: آتالایار / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: آفریقا آفریقای جنوبی اسرائیل اسرائیل و آفریقا خروج نماینده اسرائیل الجزایر ایران و اسرائیل


( ۱۸ )

نظر شما :

ناشناس ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۴
توهین و حتی تمسخر اسراییل در جام جهانی قطر . الان اخراج نمایندۀ اسراییل از یک جلسه در آفریقا . گیر دادنهای گاه و بیگاه سران غربی به اسراییل . برخی قطعنامه های ولو ضعیف محافل بین المللی علیه اسراییل و حتی آشفتگی سیاسی کم سابقه در خود اسراییل ، گواه آنست که در بین سران دول مطرح غربی نوعی نگاه خاص ( تارخ مصرف گذشته ) به اسراییل شکل گرفته است . من مطمئنم اگر در بین دول قوی غربی هنوز اسراییل مانند دهۀ قبل و دهه های فبل تر ، خواهان وجود داشت اینگونه مورد بی مهری قرار نمی گرفت . شاید واقعا تاریخ مصرف اسراییل برای غرب مسیحی تمام شده باشد . شاید غرب ترجیح می دهد اسراییلی جدید در خاور دور ایجاد کند . چالشگاه جدید غرب .
ابراهیم قدیمی ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۷:۵۴
اسرائیل از ابتدای تاسیس با رژیم اپارتاید افریقای جنوبی رابطه ای منفعت طلبانه برقرار کرد۔الماس افریقای جنوبی را ناچیز میخرید ودر اسرائیل تراش میداد ودر بازارهای امستردام میفروخت۔این سیاست اقتصادی داخلی اسرائیل تا مدتی بود۔ در افریقا برای خودش بیا وبروئی داشت۔افریقای تحت استعمار واپارتاید گروگان اسرائیل بود۔با روشن شدت اذهان افریقائی ها از سیاست های استعماری اسرائیل روابط انها با اسرائیل تیره شد۔مدتی است که اسرائیل رابطه در خور توجهی با افریقا ندارد۔مشگل ایجاد شده توسط ایران نیست۔مردم افریقادهوشیار میشوند۔