زلزله ترکیه همه چیز را تا مدت ها تحت تاثیر قرار خواهد داد

جنگی بین جمهوری آذربایجان و ایران در کار نخواهد بود

۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۶۱۱ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
نویسنده خبر: عبدالرحمن فتح الهی
با اقدام الهام علی‌اف درباره فرستادن یک قاری قرآن به مرز ایران در کنار رود ارس و قرائت «سوره فتح»، برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران با نگاهی به تایم‌لاین حمله به سفارت آذربایجان اعتقاد داشتند که این اقدام به نوعی دمیدن در شیپور جنگ است. اما امیر علیپور در گفت‌وگویی این اقدام را اگرچه غیرقابل‌دفاع و تحریک‌کننده می‌داند اما به زعم او این اتفاق «هیچ‌گاه به وقوع جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان منجر نخواهد شد».
جنگی بین جمهوری آذربایجان و ایران در کار نخواهد بود

دیپلماسی ایرانی: با اقدام الهام علی‌اف درباره فرستادن یک قاری قرآن به مرز ایران در کنار رود ارس و قرائت «سوره فتح»، برخی از رسانه‌ها و تحلیلگران با نگاهی به تایم‌لاین حمله به سفارت آذربایجان اعتقاد داشتند که این اقدام به نوعی دمیدن در شیپور جنگ است. اما امیر علیپور در گفت‌وگو با «شرق» این اقدام را اگرچه غیرقابل‌دفاع و تحریک‌کننده می‌داند اما به زعم او این اتفاق «هیچ‌گاه به وقوع جنگ بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان منجر نخواهد شد».

با این ارزیابی، این تحلیلگر مسائل قفقاز می‌گوید که احتمالا جمهوری آذربایجان یا به تحریک جریان‌های رادیکال پس از اتفاقات یک هفته اخیر با حمله مسلحانه به سفارت این کشور در تهران سعی کرده است به‌صورت نمادین اقدامی را برای موازنه‌سازی انجام دهد یا اینکه در یک سناریو بدبینانه، علیپور این احتمال را می‌دهد که باکو به دنبال تحریک تهران در ایجاد تنش مرزی است. تحلیلگر حوزه اوراسیا در‌عین‌حال اعتقاد دارد که حتی وقوع این تنش مرزی هم به معنای جنگ نخواهد بود.

دلیل دیگری که از نگاه علیپور مانع از وقوع جنگ بین جمهوری آذربایجان با جمهوری اسلامی ایران خواهد شد به نقش روسیه و ترکیه در منطقه قفقاز بازمی‌گردد. از نگاه این مفسر مسائل اوراسیا، نه مسکو و نه آنکارا اجازه چنین تنشی را به باکو نخواهند داد؛ چراکه این تنش از ابعاد مختلف می‌تواند منافع، دستاوردها و برنامه‌های دو کشور روسیه و ترکیه را هم در منطقه قفقاز، هم در خاورمیانه و هم در صحنه بین‌الملل به هم خواهد زد.

البته این کارشناس در ادامه روی اتفاقاتی مانند وقوع زلزله شدید در ترکیه برای تعدیل سیاست‌های ضدایرانی باکو مانور می‌دهد و در این راستا یادآور می‌شود که این اتفاق تقریبا برخی حواشی را تا هفته‌های پیش‌رو تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و تنش‌ها را به سایه می‌برد. مفسر مسائل بین‌الملل در فراز جدیدی به این مهم ورود می‌کند که نباید و نمی‌توان نقش برخی بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به‌خصوص اسرائیل و ایالات متحده آمریکا را در فشار به باکو برای تشدید تنش با تهران نادیده گرفت. در این راستا علیپور روی یک سناریو تأکید دارد که دولت بایدن نوعی تنش‌زایی در میان همسایگان ایران را در دستور کار قرار داده است.

بااین‌حال علیپور برخی تحولات مانند افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل، بازشدن پای ناتو در جمهوری آذربایجان و قره‌باغ و همچنین اقداماتی که پس از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران روی داد، مد نظر قرار می‌دهد و پیرو آن به «شرق» از تلاش‌های مخرب برای کشاندن ایران به یک تنش مرزی ناخواسته می‌گوید؛ تنشی که فراتر از تصمیم‌گیری‌های باکو است. به همین دلیل این تحلیلگر مسائل قفقاز تأکید دارد که ایران باید در نهایت هوشمندی سیاسی و دیپلماتیک از هرگونه امکانی که آذربایجان از آن بهره ببرد، خودداری کند.

البته آنچه از نگاه تحلیلگر مسائل قفقاز بسیار جدی است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد، به اهداف باکو و شخص الهام علی‌اف در تشدید فضای ضدایرانی بعد از حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران بازمی‌گردد. در این رابطه علیپور به سه موضوع کلیدی اشاره دارد که درواقع موتور محرکه هجمه روزهای اخیر بوده است؛ نخستین هدف تلاش برای ایجاد فضایی که باکو بتواند دالان موهوم زنگه‌زور را به جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ارمنستان تحمیل کند.

دومین هدف به باور این کارشناس ناظر به شکل‌گیری بستر برای توجیه مناسبات سیاسی، امنیتی، دیپلماتیک، نظامی و دفاعی باکو - تل‌آویو به‌ویژه در منطقه قره‌باغ است اما سومین هدف از منظر این تحلیلگر به یافتن توجیهی از سوی باکو برای مقابله با جریانی مانند حسینیون در جمهوری آذربایجان بازمی‌گردد. در سایه آنچه مطرح شد، جمهوری آذربایجان اگرچه طی بیش از دوسالی که از جنگ ۴۴روزه پاییز سال ۲۰۲۰ قره‌باغ می‌گذرد، روابط شکننده‌ای را با ایران در پیش گرفته است اما اکنون باکو بیش از همه به تبعات مختلف هرگونه درگیری و تنش با ایران واقف است، به همین دلیل علیپور این گزاره را پیش می‌کشد که پس از جوسازی‌های اخیر غرب علیه ایران، شاید باکو این ارزیابی غلط را پیدا کرده است که با برخی هجمه‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای بتواند امتیازات خود را از ایران کسب کند.

درحالی‌که به باور این تحلیلگر، جمهوری اسلامی ایران در هر شرایطی و در هر جایگاهی از آن میزان قدرت و نفوذ منطقه‌ای در برابر همسایگان خود برخوردار است که کسی جرئت و اجازه تنش با تهران را نداشته باشد. به همین دلیل است که علیپور تأکید دارد که هیچ‌گاه علی‌اف از مرز لفاظی و تهدید کلامی عبور نکرده است.

عبدالرحمن فتح الهی

نویسنده خبر

روزنامه نگار و کارشناس ارشد روزنامه نگاری سیاسی و عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ایران جمهوری آذربایجان ارمنستان قره باغ اسرائیل الهام علی اف زلزله ترکیه امیر علیپور


( ۱۲۲ )

نظر شما :

محمد ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۹
این خوش بینی های مفرط را در ماههای منتهی به حمله صدام هم شاهد بودیم که هیچ کس فکر نمی کرد عراق حمله کند . درباره جنگ اوکراین هم کسی فکر نمی کرد روسیه جرات حمله داشته باشد . اتفاقا امروز آذربایجان می داند که به راحتی می تواند مانند سناریو اوکراین ، پای ناتو را به جنگ ایران باز کند و ایران مجبور است دست به عصا حرکت کند . زیرا عبور نیروهای ایرانی از ارس مساوی است با حمله ناتو به ایران . شاید پای ترکیه هم به جنگ باز شود و شاهد جنگ بین المللی غرب علیه ایران و روسیه باشیم
یه بابایی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۹
این اصلن نیازی به اینهمه آنالیز و صغرا کبرا چیدن نداره !!! آذربایجان و علیف حتا به اینکه به ایران حمله کنن فکر هم نمیکنن شاید خیالبافی کنن و تو خواب و خیال ایران رو هم شکست بدن ولی خودشون هم یه لحظه حتا یه لحظه این گستاخی و جرات رو به خودشون نمیبینند که این کار رو بکنن .ناشی ترین آنالیزورهای جنگی و نظامی هم اینرو میدونن .تنها تا میتونه تنش با ایران رو بالا میبره ( چون دم دسترین و سودده ترین هدفه و یه جاهایی دز ارمنستان هم دیگه جواب نمیده !!!)تا کسی سراغ خود و خاندانش نیاد !!
مهدی A ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۷
از چه زمانی قرآن خواندن به معنای جنگ میباشد ؟؟؟ چرا جمهوری اسلامی ایران تقریبا با سه چهارم دنیا و همسایگانش در حالت تنس و جنگ سرد قرار دارد ؟؟؟ آیا تمام دنیا بد هست و صرفا این جمهوری اسلامی ایران است که خوب است ؟؟؟
در پاسخ به مهدی A ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۸
اصلا ما می خواییم با همه دنیا بد باشیم. کی میخواد غلطی بکنه. اون موقع که تمام دنیا دست ذر دست صدام دادند و 300 هزار جون این مملکت رو به شهادت رسوندن شما کجا بودی که الان دلری زیر پتو کامن میزاری. باید انتقام تمام این شهدا رو از جامعه ی جهانی بگیریم. جنابعالی برو داخل یه کشور صلح طلب زندگی کن
ناشناس ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۶
به محمد . مقایسه هات غلطه .
ابراهیم قدیمی ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
علیف رهبرناسیونالیست بی تجربه و خطرناکی است که در منطقه ظهور کرده است۔شباهت هائی با صدام و برخی دیگر موجود که در جنگ بدون در نظر گرفتن مردمان اند دارد۔
ناشناس ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۲
سه نکته . اول در مورد لحن قاری . لحن قاری کاملا لحنی ایرانی و فارسی است که نشان از آمیختگی فرهنگی دو سوی ارس دارد دقیقا همان چیزی که خانواده ی علیف از آن می ترسند . شاید اگر نقشه ای در کار بوده ، مجریانش به این نکته توجه نکردند . دوم مکان نشستن قاری است . پشت به ارس و رو به شمال . اگر نیتی داشتند ، در انتخاب محل نشستن و زاویه ی فیلم بردای اشتباه کرده اند یعنی یک اشتباه ۱۸۰ درجه ای .‌ و نکته آخر اینکه : آنهایی که قصد دارند ایران را با همسایگان سرگرم کنند دچار اشتباه شده اند . چرا که وزن دو طرف باید به هم بیاید . شاید هم دچار اشتباه نشده اند و واقعا نتوانستند مورد وزین تری بیابند . آنچه مسلم است خانواده علیف از لفاظی دست بر نخواهد داشت چرا که هم بین طرفدارنش می تواند ژست رستم به خود بگیرد و از برخی حمایت های فرامنطقه ای نیز برخوردار شود و هم با این گرد و خاک سوری ، می تواند هر چه بیشتر دموکراسی خواهی مردم را سرکوب کند .
خسرو ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۵
چرا خواندن سوره فتح مشکل دارد؟ من با پاراگراف آخر نوشته موافقم ، ایران قدرت بزرگی است و از سوی همسایگان تهدید نمی‌شود ولی با بی طرفی بین ارمنستان و آذربایجان در سی سال گذشته با وجود اشغالگری ارمنستان و مواضع طرفدارانه از ارمنستان بعد از جنگ ۴۴ روزه و پیروزی نصف و‌نیمه آذربایجان ----- نگاه انتقادی مردم آذربایجان و بخصوص قشر مذهبی را بر انگیخته است به نظر می‌رسد موضع طبیعی ایران در مناقشه قره باغ ، طرفداری از آذربایجان و یا لااقل تاکید بر تمامیت ارضی هردوکشور می باشد که در آن صورت تمامی قره باغ به آذربایجان تعلق داشته و تصمیم گیری در مورد دالان زنگه زور بر طبق معاهده آتش بس خواهد بود درست مثل دالان لاچین
ایرانی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۵۶
این الهام جون واقعا فکر کرده هیتلره.
آذربایجانی ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۲
علیف نادان و‌رسانه هایش در حدی از شعور قراردارند که ایران را جدا شده از بادکوبه میدانند و خود را کل دانسته و ایران را جزء تلقی میکنند. علیف مصداق مثل دشمن نادانی است که با کودنی خود انسان را مات و مبهوت میکند، طوری که انسان آرزو میکند که حتی دشمنش هم عاقل باشد. آنها که سالیان قبل طی قراردادی دروغین از وطن جدا افتاده اند هنوز هم داغ وطن به سینه دارند و قصد دارند وطن مادری ایران را پاره پاره کرده و بخشی را به خود وصله کنند، تا شاید اینگونه مرهم بیابند غافل از اینکه مردمان جنوب ارس هرگز موطن مادری و سرزمین پدری شیرین را رها نخواهند کرد تا به سرنوشت تلخ مردم شمال ارس در غربت دچار شوند. مردمان نجیب و اصیل جنوب ارس با ایدئولوژی و مکتب شیعه هرگز قصد ندارند در قرن حاضر زیر یوغ حاکم صهیونی بادکوبه و‌ سلطنت دروغین او بروند و یا حسرت جدا شدن از وطن را بجان بخرند و یا در شب عاشورا به جای عزاداری برای امام شهیدشان، به اجبار پای دستگاهای سازو آواز آنها در این مملکت شیعه ستیز در این ایام بنشینند. اما هم وطنان عزیز شمال ارس بدانند که آغوش وطن مادری و دیار پدری برای آنها باز است و آنها هستند که بایستی تصمیم مهمی را اتخاذ کنند..
گمنام امام زمان ۰۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۲
اون که آمریکا و اسرائیله جرات نداره به ایران حمله کنه یاحتی تهدید کنه اگر یک درصد باکو یه تیر بزنه یه هایپرسونیک تل‌آویو یکیشم باکو آیا زمان آن نرسیده گربه کشورمان بزرگ تر شود