دست نیاز اسلام آباد به سوی ریاض و ابوظبی

پاکستان به عاقبت سریلانکا دچار می شود؟

۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۴۷۹ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
پاکستان در آستانه نکول قرار گرفته است، خزانه داری این کشور پول کافی برای پرداخت بدهی های خود را ندارد. کارشناسان نگران هستند که پاکستان در وضعیتی مانند وضعیت سریلانکا قرار گیرد و تنها با مدیریت ماهرانه اقتصاد می‌توان از آن جلوگیری کرد.
پاکستان به عاقبت سریلانکا دچار می شود؟

نویسنده: عابد حسین

دیپلماسی ایرانی: ژنرال منیر، فرمانده جدید ارتش پاکستان، در اولین سفر رسمی خود به عربستان سعودی با مقامات ارشد این کشور از جمله وزیر دفاع گفت‌وگو کرده است. وی در این سفر تقریباً یک هفته ای به امارات متحده عربی نیز سفر کرد.

شاهزاده خالد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، در توییتی نوشت: «ما بر مشارکت راهبردی بین دو کشور دوست و برادر تأکید، روابط نظامی و دفاعی دوجانبه را بررسی و درباره راه‌های تقویت همکاری‌های خود تبادل نظر کردیم.»

این سفر در حالی انجام شد که پاکستان با کاهش ذخایر خارجی به کمتر از 6 میلیارد دلار، با یک بحران اقتصادی فلج کننده مواجه شده است. پیامدهای سیل های فاجعه بار سال گذشته که به خسارت تخمینی بیش از 30 میلیارد دلار منجر شد، این بحران را تشدید کرده است.

اوایل این هفته، وزیر دارایی پاکستان در یک کنفرانس خبری ابراز امیدواری کرد که سپرده گذاری عربستان در بانک مرکزی به اقتصاد پاکستان کمک کند. اسلام آباد به پول عربستان برای تامین ذخایر خارجی نیاز دارد. 

نخست وزیر شهباز شریف از زمان روی کار آمدن در آوریل گذشته در تلاش برای جذب کمک اقتصادی و سرمایه گذاری به چندین کشور خلیج فارس سفر کرده است. محمد فیصل، تحلیلگر مستقر در اسلام آباد، معتقد است که سفر ژنرال منیر باید از دریچه اقتصاد دیده شود. وی گفت برای اسلام آباد، نتیجه مهم این سفر، اعلام کمک مالی عربستان سعودی است.

پاکستان در ماه اوت به دریافت وامی به ارزش 1.17 میلیارد دلار از صندوق بین المللی پول موفق شد. اما بخش دوم وام به تعویق افتاده است. اسلام آباد همچنان در حال مذاکره با صندوق بین المللی پول برای دریافت قسط بعدی است. وزیر دارایی پاکستان در حالی استعفا داد که به نظر می رسد دولت تمایلی به پذیرش شرایط صندوق بین المللی پول از جمله افزایش عوارض بر سوخت ندارد.

پاکستان در آستانه بحران عمیق اقتصادی قرار گرفته است، خزانه داری این کشور پول کافی برای پرداخت بدهی های خود را ندارد. کارشناسان نگران هستند که پاکستان در وضعیتی مانند وضعیت سریلانکا قرار گیرد و تنها با مدیریت ماهرانه اقتصاد می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فیصل گفت، عربستان سعودی خواستار حفظ روابط با پاکستان است؛ زیرا این کشور عنصر مهمی از استراتژی منطقه ای عربستان است. این اولین بار نیست که یک رهبر پاکستانی عربستان را به عنوان اولین مقصد خود پس از تصدی مسئولیت انتخاب می کند.

امین، فرستاده سابق پاکستان در عربستان، گفت رابطه بین دو کشور ماهیت تاریخی دارد و در حالی که پاکستان بیشتر به حمایت اقتصادی نیاز دارد، به عربستان سعودی کمک های امنیتی نیز کرده است. وی گفت که بیش از پنج دهه، نیروی انسانی پاکستانی عامل اصلی توسعه عربستان برای بوده است. پاکستان متعهد شده است در صورت وجود هرگونه نگرانی امنیتی از عربستان محافظت کند. خود ژنرال منیر در بخشی از همکاری دفاعی نزدیک ارتش پاکستان با سعودی ها، در عربستان خدمت کرده است.

منبع: الجزیره انگلیسی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11
 

کلید واژه ها: پاکستان عربستان سعودی سریلانکا شهباز شریف خالد بن سلمان


( ۳ )

نظر شما :