غرب باید در برآوردهایش تجدید نظر کند

جنگ اوکراین و قدرت بازدارندگی هسته ای روسیه

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰ کد : ۲۰۱۷۳۸۲ اخبار اصلی اروپا
غرب می داند که روسیه تنها کشوری است که از طریق زرادخانه هسته ای اش یک تهدید جدی برای ایالات متحده آمریکا به شمار می آید. در عین حال متوجه شده که کرملین دوست دارد به تهدیدات هسته ای متوسل شود تا به ملت روسیه یادآور شود که یک بازیگر وحشت آور است به ویژه زمانی که ارتش این کشور در اوکراین به مشکل برخورده باشد.
جنگ اوکراین و قدرت بازدارندگی هسته ای روسیه

نام نویسنده: فدریکو جولیانی

دیپلماسی ایرانی: در خلال ماه های اخیر روسیه بارها موضوع جنگ هسته ای را مطرح کرده است. فرضیه ای که باید بلوک غرب و نیز رهبری های داخلی را وادارد سناریوهای فاجعه بار را مدنظر بگیرند. اما تهدید هسته ای روسیه تا چه اندازه وحشت آور است؟ در صورتی که به این موضوع بنگریم که نیروهای مسلح کرملین در این یک سال جنگ در اوکراین چقدر دستاورد داشته اند، این پرسش به جایی به شمار می آید. نشریه اکونومیست حتی عملکرد نظامی روسیه را غیرشایسته خواند و آن در سطح لیاقت یک ارتش نظامی که خود را یکی از قدرت های برتر نظامی در جهان معرفی می کند، ندانست. این در حالی است که تحلیلگران غربی اشتباهات فاحش و کمبودهایی را آشکار کردند. اشتباهاتی در سرویس های اطلاعاتی، طراحی، ابزار و آلات و ادوات به کار گرفته شده در جنگ همچنین آموزش افراد، مسائل لجستیکی و غیره مطرح شده است.

به همین علت دولت های غربی به تدریج در حال ارزیابی مجدد ماهیت تهدید هسته ای روسیه هستند، یا بهتر است بگوئیم که غرب می داند که روسیه تنها کشوری است که از طریق زرادخانه هسته ای اش یک تهدید جدی برای ایالات متحده آمریکا به شمار می آید. در عین حال متوجه شده که کرملین دوست دارد به تهدیدات هسته ای متوسل شود تا به ملت روسیه یادآور شود که یک بازیگر وحشت آور است به ویژه زمانی که ارتش این کشور در اوکراین به مشکل برخورده باشد.

روسیه بیش از پیش از این موضوع آگاهی دارد که نیروهای غربی بر نیروهای متعارفش برتری دارد و اقتصادش به تنهایی از منابع لازم برای تغییر پیش بینی ها برخوردار نیست. به همین علت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موضوع استفاده از نیروی هسته ای را مطرح می کند تا بلکه در میدان نبرد کم نیاورد.

روسیه مانند آمریکا ادعا می کند در صورتی که منافع حیاتی اش در یک جنگ متعارف به خطر بیفتند ممکن است به استفاده از نیروی هسته ای روی آورد. اما احساس می شود که این امر به حال پوتین بسیار بستگی دارد. در ضمن از نظر تکنیکی باید پی ببریم که تسلیحات هسته ای مسکو تا چه حد ایمن و قابل اعتماد هستند. پرسنل آن احتمالا ممکن است دست‌خوش همان مشکلاتی باشند که نیروهای متعارف روسی در اوکراین نشان دادند. نیروی هسته ای روسیه در حال حاضر از حدود 300 موشک بالستیک میان قاره ای زمینی و ده ها زیردریایی حامل موشک و چندین بمب افکن دوربرد تشکیل شده است. بخش قابل توجهی از اطلاعات مربوط به اینها به شدت محرمانه هستند اما با توجه به آنچه از نیروهای متعارف روسیه دریافت شده می توان تصور کرد که کیفیت تجهیزات نیروی هسته ای این کشور در برخی موارد از طرف آمریکایی پایین تر است.

منبع: ایل جورناله (ایتالیا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین اروپا ایالات متحده امریکا قدرت نظامی روسیه قدرت هسته ای روسیه قدرت بازدارندگی قدرت بازدارندگی هسته ای


( ۹ )

نظر شما :