مسیر لغزنده صلح

چرا روسیه برای آشتی ترکیه و سوریه تلاش می کند؟

۰۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۷۲۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
روسیه درگیر مسائل اوکراین است و احتیاج دارد، در سوریه آرامش بیشتری حاکم باشد تا خیال نظامیان روس مستقر در سوریه، از این جبهه راحت ‌تر باشد، به همین جهت دنبال این است که اختلافات سوریه و ترکیه به گونه ‌ای حل شود تا بحران در منطقه کاهش پیدا کند .
چرا روسیه برای آشتی ترکیه و سوریه تلاش می کند؟

دیپلماسی ایرانی: وزیران دفاع ترکیه و سوریه، چهارشنبه چندی پیش برای نخستین‌بار بعد از یک دهه خصومت میان دو کشور، در مسکو با یکدیگر گفت ‌و گو کردند. هر دو طرف گفته ‌اند که نتیجه این نشست را مثبت و سازنده ارزیابی می ‌کنند و برای استمرار مذاکرات اظهار آمادگی کرده‌ اند. پیش از این، رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه از پیشنهاد ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه برای دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه خبر داده‌ بود. با انجام دیدار چندی پیش وزرای دفاع ترکیه و سوریه، چشم انداز انجام چنین دیداری افزایش یافته است.

فقط یک عامل باعث این موضوع که مقامات ترکیه و سوریه به فکر دیدار با یکدیگر بیفتند، نشده است. مسائل زیادی اتفاق افتاده که ضرورت این دیدار را فراهم کرده است. نخست این که روسیه درگیر مسائل اوکراین است و احتیاج دارد، در سوریه آرامش بیشتری حاکم باشد تا خیال نظامیان روس مستقر در سوریه، از این جبهه راحت ‌تر باشد، به همین جهت دنبال این است که اختلافات سوریه و ترکیه به گونه ‌ای حل شود تا بحران در منطقه کاهش پیدا کند و روسیه به دخالت مجدد در خاک سوریه مجبور نشود، به همین دلیل مسکو، تلاش کرده ترکیه را قانع کند که وارد این معادلات شود.

دومین مساله این است که روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی مجددا در حال برخورد و تنش است و ترکیه فکر می ‌کند که ترکیه با سوریه، هم آرامش بیشتر و هم فرصت بهتر اقتصادی برایش فراهم می ‌کند و قدرت ایستادگی ‌اش را در برابر اسرائیل افزایش می ‌دهد.

سومین مساله که برای ترکیه اهمیت زیادی دارد، مشکلاتی است که ترکیه هم با کردها در شمال عراق و هم در سوریه دارد. ترکیه در زمینه کردها با مشکل مواجه است، اما در این میان، قدرت نظامی این کشور اجازه نمی ‌دهد که وارد درگیری گسترده در این دو کشور شود. در این شرایط، ترکیه نیز ترجیح می ‌دهد با سوریه مذاکره داشته باشد تا خطر مساله کردها را به حداقل ممکن کاهش دهند.

دلیل چهار این است که روسیه در مساله اوکراین و اختلاف ‌هایی که با اروپا پیدا کرده است، سعی می‌ کند بخشی از مشکلاتش را با غرب از طریق ترکیه حل کند و احتیاج به یک همکاری و شریک مطمئن دارد و یکی از شروط ترکیه برای این همکاری، حل مساله سوریه است.

نهایتا این که تعادل قوا در داخل سوریه به نفع دولت بشار اسد تغییر کرده و همین عدم توازن بین قدرت متحدان ترکیه و دمشق در خاک سوریه، از دلایلی است که نظام عملگرای ترکیه را به این نتیجه رسانده است که به سمت همکاری با دولت مرکزی سوریه بازگردد.

منبع: ای نیوز (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه ترکیه سوریه ترکیه و سوریه بشار اسد تحولات سوریه ولادیمیر پوتین رجب طیب اردوغان روسیه و ترکیه و سوریه


( ۱۰ )

نظر شما :