اتهام بروکسل به واشنگتن

امریکا به بهانه جنگ اوکراین در حال غارت اروپاست

۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰ کد : ۲۰۱۶۶۳۴ اخبار اصلی اروپا
اظهار نظرهای جنجالی مسئولین ارشد حکومتی در کشور‌های اروپایی در خفا و آشکارا حاکی از خشم شدید از آمریکا بخاطر اعطای یارانه‌های دولتی در این کشور است که از نظر آنها سبب نابودی صنایع در اروپا می شود.
امریکا به بهانه جنگ اوکراین در حال غارت اروپاست

دیپلماسی ایرانی: مسئولین ارشد اروپایی در شرایط تشدید فشارهای ناشی از جنگ اوکراین، ضمن ابراز ناامیدی از دولت جو بایدن، آمریکا را متهم به سودجویی از جنگ اوکراین می کنند.

از نظر آنها آمریکا کشوری است که بیشترین سود را از جنگ اوکراین می برد زیرا گاز بیشتری با قیمتی بالاتر و سلاح های بیشتری به اروپا می فروشد.

اظهار نظرهای جنجالی مسئولین ارشد حکومتی در کشور‌های اروپایی در خفا و آشکارا حاکی از خشم شدید از آمریکا بخاطر اعطای یارانه‌های دولتی در این کشور است که از نظر آنها سبب نابودی صنایع در اروپا می شود.

یک مسئول ارشد اتحادیه اروپا گفته است: «ما در واقع در بُرهه حساس تاریخی قرار گرفته ایم». اروپا در تجارت با آمریکا تحت تأثیر دو فشار قرار گرفته است؛ اول اعطای یارانه‌های دولتی در آمریکا دوم قیمت‌های بالای انرژی وارداتی از آمریکا! این دو مشکل سبب شده است افکار عمومی اروپا در مقابل هر گونه تلاش در جنگ اوکراین بلکه اتحاد فرا آتلانتیکی قرار گیرد. او اضافه کرده :«آمریکا باید بداند افکار عمومی در بسیاری از کشورهای اروپایی عوض شده است»! 

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با درخواست از ایالات متحده آمریکا برای توجه به نگرانی‌های اروپا گفت: «دوستان آمریکایی ما تصمیماتی می گیرند که بر وضع اقتصادی ما اثرگذار است».

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با رد شکایت های اروپا مدعی شده است «علت اصلی افزایش قیمت گاز در اروپا، حمله پوتین به اوکراین و تحمیل جنگ گازی پوتین علیه اروپا بوده است». او افزوده این آمریکا بوده که با افزایش عرضه گاز مایع به اروپا آن هم در شرایط سخت فعلی، به اروپا کمک کرده است تا بتواند انبارهای گاز خود را پُر کند! اما مقامات اروپایی می گویند قیمتِ گرانِ گاز وارداتی از آمریکا سبب کاهش قدرت چانه زنی اروپا در تعیین قیمت خرید گاز از دیگر کشورهای جهان شده است.

بزرگترین نقطه تنش در هفته‌های اخیر اقدام دولت بایدن در اعطای یارانه و وضع مالیات بر واردات در حوزه‌های انرژی سبز بوده است. موضوعی که سبب برانگیخته شدن خشم اروپا علیه آمریکا شده و بروکسل آن را غیرمنصفانه و عامل ضربه به روابط اقتصادی و بازرگانی اروپا و آمریکا و نابود کننده صنایع اروپا دانسته است. اما به رغم مخالفت‌های رسمیِ اروپا تا کنون هیچ نشانه‌ای دائر بر عقب نشینی واشنگتن از تصمیماتش دیده نمی‌شود. دولت بایدن برای مهار تورم در آمریکا مالیات بر واردات را (مخصوصاً در قالب بسته های حفاظت از محیط زیست و مراقبت های بهداشتی) به طور فاحش افزایش داده و برای حمایت از صنایع سبز در قالب «برنامه اقدام برای کاهش تورم» ۳۶۹ میلیارد دلار یارانه به شرکت های آمریکایی داده است.

وزیر اقتصاد فرانسه در نکوهش از «برنامه اقدام برای کاهش تورم»، آمریکا را به پیروی از شیوه چین در اقتصاد متهم کرده و آن را انزوا گرایی اقتصادی نام نهاده است. یک مقام دیگر فرانسوی اقدام تبعیض آمیز بایدن در اعطای یارانه به شرکت های آمریکایی را سبب ورشکستگیِ شرکت های اروپایی بخاطر کم آوردن در رقابت با کالاهای آمریکایی دانسته است. یک عضو آلمانی پارلمان اروپا  گفته است «ما بخاطر اعتماد به روابط بازرگانی با آمریکا گرفتار بحرانی فلج کننده شده ایم»!

اروپا بر اثر جنگ اوکراین دچار رکود و تورم سرسام آور شده، زیرِ فشار شدید تأمین انرژی قرار گرفته و برای فصل زمستان با تهدید خاموشی های مکرر و جیره بندی برق مواجه شده است.

اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی‌ خود به انرژی روسیه، ناچار به واردات گاز از آمریکا شده ولی قیمت پرداختی اروپا تقریباً چهار برابرِ قیمت گاز در داخل آمریکاست! رییس‌جمهوری فرانسه به تازگی گفته قیمت بالای گاز دریافتی از آمریکا غیر دوستانه است. وزیر اقتصاد آلمان هم از واشنگتن خواسته با همبستگی بیشتر با اروپا قیمت گاز صادراتی اش را کاهش دهد.

اروپا به خاطر خالی شدن انبار مهماتش (پس از انتقال سلاح به اوکراین) ناچار به خریداری سلاح از آمریکا شده و حجم زیادی پول برای خرید سلاح روانه آمریکا کرده است. جوزف بورل گفته اروپا تا کنون ۸ میلیارد دلار اسلحه برای اوکراین تأمین کرده است. طبق ارزیابی یک مقام ارشد اروپایی، تأمین دوباره سلاح های پیشرفته و جبران کاهش انبار مهمات اروپا بخاطر مشکلات ایجاد شده بر سرِ راه زنجیره تأمین (از جمله مشکل تأمین تراشه) سال ها به درازا خواهد کشید. این وضعیت بر نگرانی ها در اروپا نسبت به منفعت جویی بیشترِ صنایع نظامی آمریکا از جنگ اوکراین افزوده است.

با ارزانتر بودن گاز در آمریکا بسیاری از سرمایه‌گذاران اروپایی در پی خروج سرمایه خود از اروپا به ایالات متحده هستند که آسیب تازه‌ای به اقتصاد اروپا وارد می کند.

منبع: پولتیکو – یک حرف از هزاران / برگردان و چکیده: سید قاسم ذاکری

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا امریکا اتحادیه اروپا اروپا امریکا و اروپا جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین منابع اروپا صنایع اروپا اقتصاد اروپا بحران انرژی اروپا


( ۱۷ )

نظر شما :

یک ایرانی ۰۶ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۰۶
اگر یک زمانی کوتوله سیاسی بودید حالا آنهم نیستید و صرفا به خودنگ امریکا تبدیل شده اید چه معنی دارد که در این مسیر فشار بر کشور متجاوز شما چند برابر پول گاز باج بدهید و و در این اتحاد امریکا هیچ هزینه ای ندهد