عرض اندام موشکی حماس

ورود به فاز جدید بحران

۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را درباره بلندی‌های اشغالی جولان سوریه تصویب کرد و خواستار خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه اشغالی شد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تأکید کرد رژیم صهیونیستی به مفاد قطعنامه ۴۹۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد نبوده است. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از تصمیم خود برای تحمیل قوانین این رژیم در بلندی‌های جولان اشغالی خودداری کند.
ورود به فاز جدید بحران

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را درباره بلندی‌های اشغالی جولان سوریه تصویب کرد و خواستار خروج رژیم صهیونیستی از این منطقه اشغالی شد. مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای تأکید کرد رژیم صهیونیستی به مفاد قطعنامه 497 شورای امنیت سازمان ملل متحد متعهد نبوده است. این قطعنامه از رژیم صهیونیستی می‌خواهد از تصمیم خود برای تحمیل قوانین این رژیم در بلندی‌های جولان اشغالی خودداری کند.

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره «جولان سوریه» با 92 رأی موافق، 9 رأی مخالف و 65 رأی ممتنع به تصویب رسید. این قطعنامه تصمیم رژیم اسرائیل در تاریخ 14 دسامبر 1981 برای الحاق بلندی‌های جولان را باطل و بی‌اثر توصیف و تأکید کرده این اقدام، همان‌طور که در قطعنامه 497 تصریح شده فاقد اعتبار قانونی است.  این قطعنامه‌ همچنین از رژیم صهیونیستی خواسته است که قطعنامه‌های شورای امنیت را اجرایی کرده و از جولان اشغالی سوریه تا خط چهارم ژوئن 1967 عقب‌نشینی کند.

منطقه جولان اشغالی، بخشی از استان «القنیطره» در جنوب غرب سوریه است که رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال 1967 بخش بزرگی از این منطقه را اشغال و در 14 دسامبر 1981 به صورت غیرقانونی بخشی از آن را ضمیمه خود کرد، اما جامعه بین‌الملل هرگز این اقدام تجاوزکارانه را به‌رسمیت نشناخته است. جنگ سال 1967 که میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی مصر، سوریه و اردن رخ داد و به جنگ شش روزه یا جنگ «رمضان» معروف شد، از پنجم ژوئن آن سال و با حمله هوایی ناگهانی بمب افکن های رژیم صهیونیستی به یک پایگاه‌های هوایی مصر آغاز و ارتش این رژیم طی 6 روز توانست نوار غزه و صحرای سینا را از کنترل ارتش مصر، شرق بیت المقدس و کرانه باختری رود اردن را از کنترل اردن و بلندی‌های جولان را از کنترل سوریه خارج کرده و به اشغال خود درآورد.

وقوع انفجار در نزدیکی رستورانی در حومه تل‌آویو

رسانه‌های رژیم اسرائیل از وقوع انفجار در یکی از خیابان‌های شهر تل‌آویو در فلسطین اشغالی خبر دادند. به گزارش کانال تلویزیونی 12 رژیم اسرائیل پنج شنبه شب از انفجار یک بسته انفجاری در نزدیکی رستوران «عنتیبی» واقع در خیابان «دیوید العازر» در منطقه «اور یهودا» در نزدیکی تل‌آویو، پایتخت این رژیم خبر داد. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی و اطفاء حریق به سوی محل انفجار اعزام شده‌اند؛ کانال 12 همچنین خبر داد که تا این لحظه اطلاعاتی درباره علت انفجار و شمار زخمی‌ها منتشر نشده است. با این حال برخی منابع دیگر از وجود چند زخمی در این حادثه خبر داده‌اند.

 شبکه های فلسطینی امروز عصر پوستری را که در آن تاکید به انتقام شهدای فرماندهان گردان جنین در ساعت 9 شب به وقت محلی شده بود، به طور گسترده انتشار داده بودند.این انفجار در حالی رخ داد که در رژیم صهیونیستی اعلام آماده باش نظامی و امنیت کامل شده بود.

 کارشناسان معتقدند وقوع انفجارات در مناطق مختلف اراضی اشغالی نشان می دهد که مقاومت وارد یک جنگ ترکیبی در حوزه جنگ سخت شده است. یعنی هم عملیات های تیراندازی، پرتاب نارنجک و نیز بمبگذاری که این امر می تواند هزینه های رژیم صهیونیستی را در ابعاد امنیتی افزایش دهد.

در همین حال وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی ضمن هشدار درباره وقوع سومین انتفاضه فلسطین اعلام کرد که در صورت تغییر در وضعیت موجود در مسجدالاقصی، انتفاضه سوم رخ خواهد داد. عومر بارلو, وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، درباره وقوع سومین انتفاضه فلسطین هشدار داد و گفت که در صورت تغییر در وضعیت موجود در مسجدالاقصی، انتفاضه سوم رخ خواهد داد. بارلو در پایان دوران تصدی خود در این وزارتخانه مخالفت خود را با انتصاب «ایتمار بن‌گویر» به عنوان جانشین خود ابراز کرد.

بارلو تاکید کرد که به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر مکلف توصیه کرده است که شخص دیگری را به این سمت منصوب کند.او هشدار داد که «اگر تغییری در وضعیت موجود در مسجدالاقصی ایجاد شود، انتفاضه سوم رخ خواهد داد.» وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد که «این برای من و نتانیاهو، نخست وزیر مکلف روشن است، اما ما می بینیم که ملاحظات او اغلب شخصی است تا ملی.»

وعده انتقام وترس از پاسخ مقاومت

ارتش رژیم صهیونیستی از ترس پاسخ مقاومت فلسطین به تحولات اخیر اردوگاه جنین و شهادت دو فلسطینی، سطح آماده‌باش نیروهای خود را در کرانه باختری اشغالی افزایش داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، مرکز پخش رژیم صهیونیستی (کان) روز (پنج‌شنبه) اعلام کرد، دستگاه‌های امنیتی اسرائیل در راستای آمادگی برای مقابله با افزایش احتمالی تنش‌ها به دنبال شهادت دو فلسطینی در جنین، نیروهای خود را به حالت آماده‌باش درآوردند.

این مرکز در ادامه احتمال داد که تشدید تنش حتی می‌تواند به شکل شلیک موشک از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی باشد. شایان ذکر است، مقاومت فلسطین صبح روز در چارچوب تقویت توانمندی‌های موشکی خود چند موشک را به صورت  آزمایشی به سمت دریا شلیک کرد.جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین نیز در واکنش به تحولات اخیر جنین هشدار دادند، اسرائیل تاوان جنایت خود در جنین را پس خواهد داد.

در یورش بامداد پنج شنبه گذشته سربازان اسرائیلی به شهر و اردوگاه جنین، دو فلسطینی به نام‌های نعیم جمال الزبیدی ۲۷ ساله و محمد ایمن السعدی ۲۶ ساله به شهادت رسیده و سه تن دیگر بازداشت شدند. محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز امروز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شهادت این دو فلسطینی در جنین، نسبت به پیامدهای این اقدامات اسرائیل هشدار داد. اشتیه در ادامه نیز مداخله جامعه جهانی برای توقف جنایات اسرائیل را خواستار شد.

توافق جدید

نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی توافقنامه ائتلافی با رهبر حزب صهیونیسم دینی را امضا کرد. به گزارش سایت المیادین، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی با بتسلئیل اسموتریچ، رهبر حزب راستگرای «صهیونیسم مذهبی» که سمت ریاست شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی را به دست آورده، توافقنامه ائتلافی امضا کرد و به این ترتیب این حزب به صورت گردشی اداره وزارت دارایی، وزارت امور مهاجرت و وزارت ماموریت‌های "ملی" را  برعهده خواهد داشت.

هفته پیش نیز حزب لیکود به ریاست نتانیاهو توافقی ائتلافی را با ایتامار بن گویر، رهبر حزب قدرت یهود امضا کرد که براساس آن بن گویر وزارت امنیت داخلی را در دولت جدید برعهده خواهد داشت. علاوه بر این، یک وزیر از حزب "صهیونیسم دینی" با هماهنگی و توافق نخست وزیر، مسئولیت شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی را در چارچوب وظایف وزارت دفاع بر عهده خواهد داشت.

حدود نیم میلیون شهرک نشین در شهرک‌های کرانه باختری زندگی می کنند و از میان آنها حدود ۲۰۰ هزار تن در قدس اشغالی ساکن هستند. در پی توافق مذکور اسموتریچ در بیانیه ای مشترک با نتانیاهو گفت: امروز گام تاریخی دیگری برای ایجاد یک دولت یهودی- صهیونیستی-ملی برمی داریم که امنیت را باز می گرداند و شهرک ها را گسترش می‌دهد./ایران

کلید واژه ها: اسرائیل بنیامین نتانیاهو حماس بلندی های جولان مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه استان «القنیطره» جنگ سال 1967 بتسلئیل اسموتریچ


( ۶ )

نظر شما :