چراغ سبز ایالات متحده به ترکیه برای شروع تجاوز زمینی به شمال سوریه!

آمریکا باز پشت کردها را خالی کرد؟

۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۲۰۱۶۱۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
در حالی که دولت مرکزی دمشق خواستار اخراج رسمی نیروهای متجاوز ترکیه و آمریکا از خاک سوریه شده است، شاهد جدی شدن هشدارهای مقامات آنکارا مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه هستیم. همزمان با آن، منابع مطلع ترکیه‌ای از عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از برخی مواضع خودشان در این منطقه خبر دادند. به گزارش عربی۲۱،‌ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد گشت‌زنی‌های مشترک نظامیان این کشور با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه کاهش یافته است.
آمریکا باز پشت کردها را خالی کرد؟

حسین فاطمی، روزنامه نگار

دیپلماسی ایرانی: به دنبال جدی شدن تهدیدهای آنکارا به انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه، معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در سخنانی از شورای امنیت خواست که ترکیه و آمریکا را ملزم به خروج از خاک کشورش کند. به گزارش خبرگزاری سانا، الحکم دندی، معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در جریان نشست شورای امنیت تاکید کرد که نشست‌های این شورا درباره سوریه بدون توقف حمایت از تروریسم، پایان دادن به حضور غیرقانونی نظامی و لغو اقدامات اجباری بی‌فایده است.

دندی گفت: «برخی از اعضای شورای امنیت بر نادیده گرفتن چالش‌های اصلی در سوریه از تروریسم و تجاوزات به خاک آن گرفته تا درد و رنج مردم سوریه درپی اقدامات اجباری پافشاری می‌کنند.» وی افزود:« بهانه‌های ترکیه برای توجیه حملات خود به اراضی سوریه به ویژه در سایه ادامه حمایت آن از گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره برای همه آشکار شده است.» دندی همچنین تاکید کرد: «سوریه از شورای امنیت می‌خواهد ترکیه را ملزم به پایان حضور نظامی غیر قانونی خود در اراضی سوریه کند.» وی همچنین خواستار خروج نظامیان آمریکا از سوریه شد.

معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: «اشغالگران آمریکایی همچنان نفت و گندم سوریه را غارت می‌کنند و ترکیه نیز با قطع آب یک میلیون شهروند در حسکه از آب به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.» این مقام سوری در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع بلندی‌های اشغالی جولان پرداخت و در این باره تصریح کرد: «سکوت شورای امنیت نسبت به ادامه اشغال جولان، اسرائیل را به تشدید تجاوزات خود به اراضی سوریه تشویق می‌کند.» الحکم دندی همچنین بر ضرورت توقف سیاسی کردن فعالیت‌های بشردوستانه در سوریه توسط کشورهای غربی و پایبندی به اصول و تعهدات درباره تامین حمایت مالی از طرح‌های بشردوستانه تاکید کرد.

قوت گرفتن احتمال عملیات زمینی ترکیه با انتشار گزارش‌هایی از عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از شمال سوریه

در حالی که دولت مرکزی دمشق خواستار اخراج رسمی نیروهای متجاوز ترکیه و آمریکا از خاک سوریه شده است، شاهد جدی شدن هشدارهای مقامات آنکارا مبنی بر انجام عملیات زمینی در مناطق شمالی سوریه هستیم. همزمان با آن، منابع مطلع ترکیه‌ای از عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از برخی مواضع خودشان در این منطقه خبر دادند. به گزارش عربی۲۱،‌ وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که تعداد گشت‌زنی‌های مشترک نظامیان این کشور با نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شمال سوریه کاهش یافته است.

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در این باره گفت: «در حالی که عملیات علیه داعش متوقف نشده است اما تصمیم به کاهش گشت‌زنی‌ها گرفته شد؛ چراکه نیروهای سوریه دموکراتیک تعداد گشت‌های خود را کاهش داده‌اند.» رایدر عنوان داشت که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا به زودی با خلوصی آکار، همتای ترکیه‌ای خود در این باره گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین با ابراز نگرانی از احتمال هرگونه عملیات نظامی زمینی ترکیه در مناطق شمالی سوریه، تاکید کرد: «واشنگتن در این باره در ارتباط مستقیم با آنکاراست.» رایدر در حالی از کاهش گشت‌زنی‌های مشترک با نیروهای قسد در مناطق شمالی سوریه خبر داده است که شبکه الجزیره به نقل از یک منبع رسمی ترکیه‌ای در این باره اعلام کرده است: «طرف آمریکایی درک خود را از خواسته‌های ما نشان داد و اطلاعات ما حاکی از آن است که آنها از برخی مواضع عقب‌نشینی کرده‌اند.»این منبع که حاضر به افشای نامش نشده است، در این باره اظهار کرد: «آنکارا تمامی مقدمات و آمادگی‌های نظامی و لجستیکی لازم را برای اجرای عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داده است.» وی افزود: «عملیات نظامی با دقت و بدون هیچ گونه تهدیدی برای امنیت نیروهای آمریکایی و روسی انجام خواهد شد و مرحله اول آن با هدف کنترل شهرهای تل رفعت، منبج و عین‌ العرب (کوبانی) انجام می‌شود.»

این منبع ادامه داد: «ما مسکو را از مخالفت خود با استقرار رسمی نیروهای دولت سوریه در مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک مطلع کردیم و به آنها اعلام کردیم که نیروهای قسد را منحل کرده یا آنها را از مناطق تحت نفوذ روسیه بیرون کنند.» به دنبال انفجار تروریستی اخیر در مرکز استانبول که به کشته شدن شش تن و زخمی شدن ۸۱ تن دیگر منجر شد، ترکیه گروه‌های مسلح کُرد مستقر در مناطق شمالی عراق و سوریه را مسئول این اقدام دانست و به همین منظور عملیات نظامی هوایی را از ۲۰ نوامبر ۲۰۲۲ علیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) در شمال سوریه و عراق آغاز کرده است. مقامات بلند پایه ترکیه و در رأس آنها رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور همزمان با حملات هوایی به انجام یک عملیات زمینی در این مناطق تهدید کرده‌اند.

هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به تشدید درگیری‌ها در شمال سوریه

نماینده سازمان ملل در امور سوریه هشدار داد، عوامل تشدید درگیری در شمال سوریه عملا مشخص شده است و این امر بسیار نگران‌کننده بوده و ثبات این منطقه را به خطر خواهد انداخت. به گزارش روسیا الیوم، گی‌یر پدرسن، نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت: «چنین تنشی نه تنها موجب افزایش خسارت ویران‌کننده برای مردم سوریه می‌شود، بلکه ثبات منطقه را نیز به خطر خواهد انداخت.» 

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات نظامی گسترده یک‌جانبه آثار غیرمستقیمی بر تمامی حوزه‌ها می‌گذارد، از همه طرف‌ها خواست خویشتنداری کرده، برای برقراری مجدد آرامش تلاش کنند و برای توقف درگیری و همکاری برای مبارزه با تروریسم مطابق با قانون انسانی بین‌المللی اقدام کنند.پدرسن تصریح کرد: «ملت سوریه همچنان به دلیل درگیری‌های خشونت‌آمیز در شرایط بسیار سختی به سر می‌برند.» /ایران

کلید واژه ها: ترکیه آمریکا سوریه کردها پ ک ک ی پ گ پ ی د انفجار استانبول رجب طیب اردوغان


( ۱۳ )

نظر شما :

Aysan Maral ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۹
کاکا عبدالرحمن، حملات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به مواضع گروه های تروریستی کرد در عراق را چه مینامید ؟ آیا آنها به مواضع کوموله و حزب دمکرات کردستان گل و بلبل می فرستند یا بمب و راکت
علی ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۱۶
درود بر ارتش قدرتمند دنیای اسلام به امید پیروزی ارتش بزرگ ترکیه
خسرو ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۱
چرا از نظر نویسنده محترم حضور آمریکا و ترکیه تجاوز است ولی حضور روسیه تجاوز نیست؟ در حالی که ۸ میلیون نفر از مردم سوریه در ترکیه یا مناطق نفوذ آن ساکن هستند چرا ازنابودی نیروهای پ ک ک که رسما بدنبال تجزیه سوریه و عراق و ایران و ترکیه هستند نگران میشوید ؟ اگر آمریکا متجاوز است به تبع آن نیروهای قسد(پ ک ک و پ ی د و بطور کلی تجزیه طلبی منسوب به کردها) که وابسته به آمریکا هستند هم باید متجاوز باشند ، چرا نگران حمله ترکیه به تجزیه طلبان پ ک ک هستیم ؟ نوشته در تناقض آشکار با منافع ملی ایران و سوریه است
علی ۱۰ آذر ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۲
بیشترین داعشی توسط ترکیه کشته شده و مبارزه اصلی ترکیه با داعش انجام میده به همین خاطر هست که داعش در ترکیه عملیات خرابکاری انجام میده .
ناشناس ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۴
مزدوران ترکیه باز هم کامنتهای ضد منافع ملی ایران ارسال کردند . قطعا ساکن ایران نیستند و الا ...
مجتبی ۱۲ آذر ۱۴۰۱ | ۱۴:۲۵
حضور فعال افراد با گرایش پانترگی و قومیت گرایی ارزش و اعتبار مقاله و خوانندگان ان را پایین می اورد