سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران

کنعانی: اروپایی‌ها به تبعات تصمیم‌های احساسی خود توجه کنند/از عربستان انتظار می رود بر اساس اصل همسایگی تعامل کند

۰۹ آبان ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۶ کد : ۲۰۱۵۵۳۷ اخبار داخلی انتخاب سردبیر
وی سپس درباره ادعای وزیر امور خارجه آلمان که گفته است کشورهای اروپایی قصد دارند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند، گفت: «اظهارات مقامات کشور آلمان، در صورتی که اجرایی شود، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور و این دست از کشورها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است و ناشی از ادامه رویکرد غلط آنها در برابر رویکرد دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی، اقدامی کاملا غیرقانونی است. امیدواریم که آلمان و هر کشوری که قصد چنین اقدامی دارد به تبعات چنین اقدامی توجه کند، و به طور خاص روابط دوجانبه خود را قربانی تصمیم های احساسی و سیاسی نکنند.»
کنعانی: اروپایی‌ها به تبعات تصمیم‌های احساسی خود توجه کنند/از عربستان انتظار می رود بر اساس اصل همسایگی تعامل کند

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی امروز خود با خبرنگاران به پرسش های آنها پاسخ گفت.

وی در ابتدا و قبل از پرسش خبرنگاران برای حادثه تروریستی به وجود آمده در حرم حضرت شاه‌چراغ (ع) در شیراز تسلیت گفت و با بازماندگان و خانواده های داغدار ابراز همدردی کرد. وی همچنین افرادی را که از حقوق بشر و حقوق زن و حقوق کودک صحبت می کنند و از نشستن خود در باغ و نشستن دیگران در جنگل سخن می گویند و مواضع دوگانه اتخاذ می کنند و مسئولیت خود را در این ارتباط نادیده می گیرند، نکوهش کرد. او در این راستا از سردار حاج قاسم سلیمانی که نقش برجسته ای در مبارزه با تروریسم ایفا کرد نیز یاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ گفت. وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه 12 کشور که دخالت آشکار در امور داخلی ایران است نیز گفت: «در طول تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران متاسفانه شاهد اظهارات مداخلات و اقدامات غیرسازنده بودیم. آنها با اظهارات نسنجیده خود آشوب را تشدید کردند و حتی سبب شدند تا صدای عقل شنیده نشود و زمینه برای خشونت طلبان و آشوبگران فراهم شود. مبنای آن را هم حقوق زن و اقوام قرار دادند و آن را حقوق اقلیت ها نامیدند. در حالی که در جمهوری اسلامی ایران چیزی به نام اقلیت وجود ندارد و آنچه درباره اقلیت قومی گفته می شود کسانی هستند که همگی جزئی از تمدن بزرگ ایرانی محسوب می شوند. کسانی که از حقوق زنان صحبت می کنند اولا در امور داخلی ما دخالت می کنند و ثانیا اظهارات آنها توام با نفاق و دورویی است. کسانی که از حقوق بشر سخن می گویند چرا از تحریم های ایالات متحده سخن نمی گویند که حتی با آن همراه هم شده اند. تحریم هایی که شامل تک تک فرزندان ایران و زنان ایران هم شده است. کسانی که از حقوق بشر می گویند چرا از در معرض قرار گرفتن همین زنان و کودکان از جمله بیماران در برابر تحریم ها صحبت نمی کنند. در حالی که در فرهنگ ایرانی و اسلامی زنان جایگاه متمایز و برجسته دارند که این جایگاه لزوما مبتنی بر دولتها نیست بلکه مبتنی بر فرهنگ و جامعه ایران است. بنابراین اظهارات آنها دوگانه و نفاق آمیز است و سبب شده اظهارات آنها به اقدامات مخربی منجر شود تا زمینه تشویش، تحریک و ناآرامی را در کشور فراهم کند. آنچه این دسته از کشورهای غربی در روزهای اخیر انجام دادند، نه تنها تامین کننده دفاع از زنان ایرانی نشد بلکه حق حیاتی را متاسفانه از آنها سلب کرد که نمود آن را در حادثه شاه‌چراغ دیدیم که زمینه ای فراهم کرد تا یک داعشی زنان و فرزندان مردم عادی این سرزمین را تهدید امنیتی کند و دست به کشتار بزند.»

وی سپس درباره ادعای وزیر امور خارجه آلمان که گفته است کشورهای اروپایی قصد دارند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهند، گفت: «اظهارات مقامات کشور آلمان، در صورتی که اجرایی شود، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور و این دست از کشورها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است و ناشی از ادامه رویکرد غلط آنها در برابر رویکرد دولت و ملت ایران است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و چنین اقدامی، اقدامی کاملا غیرقانونی است. امیدواریم که آلمان و هر کشوری که قصد چنین اقدامی دارد به تبعات چنین اقدامی توجه کند، و به طور خاص روابط دوجانبه خود را قربانی تصمیم های احساسی و سیاسی نکنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس درباره مواضع و رفتارهای دولت استرالیا نسب به ایران نیز گفت: «متاسفانه دولت استرالیا نیز که همواره مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به دیگر کشورها از موضع ادعای حقوق بشری موضع گرفته نسبت به پناهندگان و بومیان استرالیا مواضعی ضد حقوق بشری اتخاذ کرده است. آخرین اقدام آنها که ممانعت از ورود نماینده سازمان ملل در منع شکنجه بوده نیز نشان از رفتارهای دوگانه آنهاست.»

او در پاسخ به سوالی درباره نشست مشترک امریکا و آلبانی با محوریت ایران نیز گفت: «آن چیزی که در این ارتباط مطرح است موسوم به نشست آریا فورمولا است که یک نشست غیررسمی در سازمان ملل است که همان طور که اشاره شد به تقاضای آلبانی و امریکا در ساختمانی غیر از ساختمان رسمی شورای امنیت برگزار خواهد شد، هدف از آن هم مداخله در امور داخلی ایران به شیوه غیرسازنده است. متاسفانه امپراطوری رسانه ای امریکا را نیز در این زمینه به کار گرفته شده است و تلاش می شود با استفاده از این امپراطوری و بهره برداری از ادعاهای واهی و غیر مستند و غیر دقیق و استفاده از افراد معلوم الحال فضایی ضد ایرانی به وجود آورند. کسانی که در سخت ترین شرایط زندگی مردم عادی ایران به دلیل تحریم ها، از جمله تحریم های واکسن و تامین دارو، قرار است از سوی امریکا به این جلسه دعوت شوند و علیه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کنند. در این میان اظهارات ضد ایرانی آقای جاوید رحمان، نماینده سازمان ملل نیز سازنده نبوده و از حقوق بشر به ابزاری برای دخالت در امور داخلی کشورمان استفاده کرده است، که به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای صادرات سلاح از ایران به روسیه در جنگ اوکراین نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه صادرکننده سلاح به هیچ طرفی در این جنگ نیست. جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ و ابزارهای نظامی در هر جای دنیا اعم از یمن، سوریه، افغانستان یا هر کجای دیگر است. همه تلاش های جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این جنگ تا الآن بر خلاف ادعای کشورهایی است که از ابتدای بحران به یک طرف جنگ سلاح سرازیر کرده اند. جمهوری اسلامی ایران مخالف جنگ است و به این رویکرد خود همچنان ادامه خواهد داد.»   

وی درباره رویکردهای غیرسازنده کشورهایی نظیر عربستان سعودی و کره جنوبی نسبت به امور داخلی ایران نیز گفت: «جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مواضع و رویکرد تک تک کشورها را بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است. در ارتباط با کشورهایی که نیاز به واکنش فوری بوده دستگاه دیپلماسی این اقدام را انجام داده است و همچنان به رصد نوع عملکرد کشورهای مختلف در این زمینه ادامه می دهد. در مورد عربستان سعودی نیز قطعا چنین رویکردی مصداق دارد. جمهوری اسلامی ایران از کشورهای همسایه انتظار دارد مواضعشان توام با حسن همسایگی و همجواری باشد و منافع دوجانبه و مشترک منطقه ای را در نظر بگیرند.» 

وی سپس گفت: «درباره کره جنوبی نیز باید بگویم ما یک رویکرد انسانی داشته ایم و رویکرد انسانی را با رویکرد سیاسی نمی آمیزیم. ما در طول سالیان گذشته رابطه بسیار خوبی با این کشور داشتیم اما در نتیجه تاثیرپذیری خارجی از جمله ایالات متحده در طول سال های اخیر بر این کشور، از جمله بلوکه کردن پول صادرات ایران به این کشور، کره جنوبی غیرمسئولانه عمل کرده و در موضوع داخلی کشورمان نیز موضع غیرسازنده ای اتخاذ کرده است. این کشور در یک برنامه مفرح و شاد در یک جشن، با سوء تدبیری که داشته جان 200 نفر و مصدومیت ده ها نفر دیگر قربانی این سوء تدبیر شده است. چنین کشوری نمی تواند به ما درس تدبیر بدهد. متاسفانه 5 شهروند ایرانی نیز قربانی این سوء تدبیر شده است. ما بر اساس رویکرد انسانی تسلیت گفتیم و برای خانواده های این قربانیان نیز از همین تریبون تسلیت می گوییم.»

کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا در گفت وگو با طرف عربستانی درباره لزوم برخورد با شبه شبکه ایران اینترنشنال نیز صحبت شده است یا خیر، گفت: «اخیرا گفت وگوی مستقیمی میان ایران و عربستان در جریان نبوده اما جمهوری اسلامی ایران، از طریق کانال های دیپلماتیک نظر خود را درباره این شبه رسانه که فعالیت هایش بیشتر شبیه یک رسانه تروریستی و اتاق جنگ است، به طرف عربستانی منتقل کرده است. در این رابطه باید بگویم که جمهوری اسلامی ایران پیگیری های حقوقی نسبت به این شبکه را در پیش گرفته است که نتایج آن به زودی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.»

وی درباره پایان دوران ریاست جمهوری میشل عون در لبنان و آغاز بحران سیاسی جدید در این کشور گفت: «در ارتباط لبنان رویکرد جمهوری اسلامی ایران حمایت از دولت های باثبات و مقتدر در این کشور بوده است. لبنان از کشورهای دوست و از همسایگان خوب منطقه ای ایران است و جمهوری اسلامی ایران همواره در طرف سازنده لبنان بوده و همیشه از مشورت های خودش برای پیشبرد حرکت سیاسی این کشور استفاده کرده است. امیدواریم گروه های سیاسی لبنانی نیز با مشورت خود به شکل گیری یک دولت مقتدر و ملی کمک کنند و این خلاء سیاسی که گفته می شود در این کشور به وجود آمده است هر چه سریعتر پایان یابد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره مذاکرات رفع تحریم ها و اظهارات رابرت مالی که گفته است در حال حاضر مذاکره با ایران برای دستیابی به توافق برای احیای برجام در اولویت نیست، گفت: «اظهارات رابرت مالی فرافکنانه است. مذاکرات برجامی ارتباطی با موضوعات دیگر ندارد. ایالات متحده اگر اراده سیاسی برای توافق دارد جمهوری اسلامی ایران یک شریک برای توافق است. جمهوری اسلامی ایران پایبند به میز مذاکره است و به مسئولیت خود عمل کرده است. ایالات متحده نیز اگر به دنبال توافق است باید به مسئولیت خود عمل کند. به عبارت دیگر این اراده سیاسی امریکاست که می تواند توافق را در دسترس کند.»

وی تاکید کرد، آنچه امریکایی ها می گویند با آنچه در عمل انجام می دهند، متفاوت است. گفت وگوها در رکود نیست و همچنان آن پویایی لازم وجود دارد. اما با این حال در عمل می بینیم که اراده سیاسی نزد امریکایی ها برای به نتیجه رساندن گفت وگوها وجود ندارد. 

کنعانی درباره تبادل زندانیان میان ایران و امریکا نیز گفت: «ما حسن نیت خود را نشان داده ایم و از روی انسان دوستی زندانی امریکایی را آزاد کرده ایم اما طرف امریکایی متاسفانه تا کنون به تعهد خود پایبند نبوده، و انتظار داریم که به آنچه تعهد داده است عمل کند.» 

کلید واژه ها: نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه ناصر کنعانی ایران و اروپا ایران و اتحادیه اروپا ایران و آلمان ایران و امریکا ایران و ایالات متحده امریکا ایران و عربستان ایران و کره جنوبی ایران و استرالیا


( ۲ )

نظر شما :