سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیپلماسی ایرانی:

کنعانی: نسبت به حضور رژیم صهیونیستی در محیط پیرامونی از جمله آذربایجان حساسیم/عراق امنیت ایران را امنیت خود بداند

۲۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱ کد : ۲۰۱۵۲۴۷ اخبار اصلی اخبار داخلی
سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی که پرسید، آذربایجان و اسرائیل برای ساخت اردوگاه یهودیان در منطقه قفقاز توافق کرده اند و حتی رسانه های اسرائیلی اعلام کرده اند که تل آویو بودجه ۲۵ میلیون دلاری را برای یهودیان روسی که به دنبال مهاجرت هستند برای اسکان در قفقاز در نظر گرفته است. واکنش ایران نسبت به این تصمیم چیست؟ گفت: من چنین خبری ندیدم و نمی توانم آن را تایید یا رد کنم. اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است این است که مطمئنا هر جا که رژیم صهیونیستی حضور پیدا کرده جز ناامنی و تهدید و اختلال در امنیت و ثبات آن کشورها چیزی به ارمغان نیاورده است. جمهوری اسلامی ایران همواره این دیدگاه را به کشورهای مختلف اعلام کرده و گفته است چنین حضوری می تواند در روابط دوجانبه ایران با آن کشورها اختلال ایجاد کند. طبیعتا ایران نسبت به حضور رژیم صهیونیستی در محیط پیرامونی خود حساس است و در زمان مقتضی تصمیمات مقتضی را متناسب با چنین اتفاقاتی اتخاذ خواهد کرد.
کنعانی: نسبت به حضور رژیم صهیونیستی در محیط پیرامونی از جمله آذربایجان حساسیم/عراق امنیت ایران را امنیت خود بداند

دیپلماسی ایرانی: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست امروز خود با خبرنگاران به پرسش خبرنگاران پاسخ داد. 

سخنگوی وزرات امور خارجه در پاسخ به سوال دیپلماسی ایرانی که پرسید، آذربایجان و اسرائیل برای ساخت اردوگاه یهودیان در منطقه قفقاز توافق کرده اند و حتی رسانه های اسرائیلی اعلام کرده اند که تل آویو بودجه ۲۵ میلیون دلاری را برای یهودیان روسی که به دنبال مهاجرت هستند برای اسکان در قفقاز در نظر گرفته است. واکنش ایران نسبت به این تصمیم چیست؟ گفت: من چنین خبری ندیدم و نمی توانم آن را تایید یا رد کنم. اما آنچه برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت است این است که مطمئنا هر جا که رژیم صهیونیستی حضور پیدا کرده جز ناامنی و تهدید و اختلال در امنیت و ثبات آن کشورها چیزی به ارمغان نیاورده است. جمهوری اسلامی ایران همواره این دیدگاه را به کشورهای مختلف اعلام کرده و گفته است چنین حضوری می تواند در روابط دوجانبه ایران با آن کشورها اختلال ایجاد کند. طبیعتا ایران نسبت به حضور رژیم صهیونیستی در محیط پیرامونی خود حساس است و در زمان مقتضی تصمیمات مقتضی را متناسب با چنین اتفاقاتی اتخاذ خواهد کرد.

وی درباره اظهارات اخیر جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره تحولات اخیر ایران و تهدیدهایی که علیه ایران مطرح شده است، گفت: اظهارات او واکنش های بسیاری داشته و فکر می کنم به اندازه کافی پاسخ داده شده، حتی در خود اروپا نیز اظهارات او تعجب اروپایی ها را برانگیخته است. 

کنعانی در پاسخ به اظهارات مقامات مختلف فرانسوی از جمله وزیر امور خارجه این کشور نسبت به تحولات داخلی اخیر ایران نیز گفت: درخصوص مسئولان فرانسوی و نوع رویکردی که نسبت به تحولات ایران اتخاذ کرده اند، در حالی که پیش از این مواضعی نسبت به تحولات فرانسه داشتند از جمله در قبال اعتراضات کارگری، شاهدیم که آنها تقسیم بندی جدیدی را اعمال کرده اند. آنها همان طور که در گذشته تروریسم را به خوب و بد تقسیم می کردند، الآن اغتشاش را به خوب و بد تقسیم می کنند، اگر اغتشاش در ایران صورت بگیرد پلیس ایران حق برخورد ندارد و باید اجازه دهد اغتشاش ادامه یابد اما همین اغتشاش اگر در اروپا رخ دهد، آن را غیرمجاز و غیرقانونی می دانند و حق پلیس می دانند که با آن برخورد کند. این واکنش دوگانه را ما در اروپا می بینیم. 

وی در ادامه افزود: درباره تحولات اخیر ما، با تعجب می بینیم امریکایی ها هم همین رویکرد را دارد. دولت ایران دولت مسئولیت پذیری است، پایبند به دموکراسی است به گونه ای که دولت ها هر چهار سال یک بار بر اساس اصول دموکرات سر کار می آیند و همچنین به امنیت شهروندانش و ثبات کشور پایبند است. در حالی که تروریسم در منطقه و جهان در اوج بود، جمهوری اسلامی ایران در تامین امنیت شهروندان خود در اوج مسئولیت عمل کرد. دولت جمهوری اسلامی ایران هم نسبت به امنیت شهروندانش مسئولانه عمل کرده و هم نسبت به امنیت کشورهای منطقه ای مسئولانه عمل کرده است. کشورهایی نسبت به ما خورده می گیرند که خود ناقض حقوق شهروندان خود هستند. اغلب این کشورهایی که در پیشانی حمله و هجوم سیاسی به ایران هستند در موضوع حقوق بشر اتفاقا در راس ناقضان حقوق بشر علیه ایران و مردم کشورمان هستند. آنها در تحریم ها علیه کشور ما مرتکب نقض حقوق بشر شده اند و حتی در بحث موضوع تامین دارو صراحتا اصول حقوق بشر را نقض کردند. در عین حالی که خود میزبان گروه های تروریستی ضد حقوق ملت ایران بوده اند. آنها در عین این رفتار دوگانه، در امور داخلی ایران نیز به اسم دفاع از حقوق بشر دخالت کرده اند. اینها رفتارهای منافقانه ای است. ما از آنها دعوت می کنیم رفتارهای خود را عوض کنند و با واقع بینی تحولات ایران را دنبال کنند و دست از رفتارهای دوگانه و منافقانه بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نشست گروه های فلسطینی در در الجزایر برای رسیدن به آشتی ملی و صلح میان گروه های فلسطینی نیز گفت: تحولات فلسطین به ویژه در این روزها تحولات حساس و با اهمیتی است. دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در بحث مساله فلسطین دیدگاه روشن و واضحی است. ما همواره از وحدت، انسجام و همگرایی ملت و مردم فلسطین علیه رژیم غاصب صهیونیستی حمایت کرده ایم و خواهیم کرد. ما معتقدیم که آنچه می تواند پایان دهنده اشغال علیه اشغالگر باشد، مقاومت است. در بحث سیاسی نیز جمهوری اسلامی ایران نظریه خود را عرضه کرده و آن برگزاری همه پرسی است که طی آن همه ساکنان اصلی سرزمین های فلسطینی و اشغالی در یک همه پرسی شرکت کنند و سرنوشتشان را خودشان تامین کنند. در خصوص نشست الجزیره، جمهوری اسلامی ایران از دولت الجزایر در تلاش برای تحکیم وحدت فلسطینی حمایت می کند و از هر کشوری که در این زمینه همکاری کند حمایت می کند. 

کنعانی درباره تهدید کشورهای اروپایی برای تحریم ایران بر سر تحولات اخیر داخلی ایران نیز گفت: ما در ارتباط مواضع اروپا دیدگاه خود را به صراحت بیان کرده ایم. این دیدگاه را در تماس های مختلفی که میان جمهوری اسلامی ایران با همتایان اروپایی برگزار شده است و همچنین با خود آقای بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صراحت بیان کرده ایم. ما طرف های اروپایی را به عقلانیت دعوت می کنیم و از آنها می خواهیم به شعارهایی که می دهند پایبند باشند. جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر و مسئولیت پذیر است. ایران کشوری است که در صورت رفتار منطقی و عقلانی از سوی کشورهای اروپایی می تواند مهمترین شریک برای صلح و ثبات در منطقه باشد. ما آنها را از رفتارهای غیرمعقول و مداخله جویانه پرهیز می دهیم. در صورتی که آنها آماده تعامل باشند جمهوری اسلامی هم آماده تعامل است اما در صورتی که بخواهند معیارهای دوگانه پیش ببرند و رفتارهای مداخله جویانه داشته باشند جمهوری اسلامی ایران نیز اقدام متقابل متناسب با اقدام آنها خواهد داشت. امیدواریم که در نتیجه گفت وگوهایی که تا کنون انجام شده است، شاهد سیاست معقولانه اروپایی ها باشیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر جدید در عراق که آخر هفته گذشته انجام شد، گفت: خوشحالیم که روند سیاسی در داخل عراق قوت گرفته و منجر به انتخاب رئیس جمهور شده و همچنین رئیس جمهور هم نخست وزیر ملکف را تعیین کرده و مامور به تشکیل کابینه کرده است. ما از این بابت خرسندیم و از این که روند سیاسی رو به جلو و پیشرفت است خوشحالیم. آقای رئیسی به رئیس جمهور جدید تبریک گفتند و ما هم از همین تریبون به دولت جدید عراق تبریک می گوییم و امیدواریم دولت جدید بتواند هر چه زودتر تشکیل شود و روابط ایران و عراق بیش از پیش گسترش یابد.

وی درباره نشست سیکا و حضور رئیس جمهوری ایران در این نشست گفت: نشست سیکا از تحولات مهم منطقه ای بوده که در آخر هفته گذشته اتفاق افتاد. جناب آقای رئیس جمهور در ششمین اجلاس سیکا که در آستانه برگزار شد شرکت کرد. حضور ما در راستای عضویت ما در این کنفرانس بود و هم در راستای سیاست و دیپلماسی دولت سیزدهم برای برقراری روابط متوازن و گسترش روابط با کشورهای منطقه ای و آسیایی. در کنار اهداف جمعی این نشست، آقای رئیس جمهور دیدارهای دوجانبه داشتند. این دیدارها شامل دیدار با رئیس جمهور محترم آذربایجان و گفت وگو با امیر قطر بود که مسائل دو جانبه مورد پیگیری قرار گرفت. کنفرانس سیکا این ظرفیت را دارد که در صورت تمرکز کشورهای عضو به یک سازوکار مناسبی برای توسعه روابط در حوزه های امنیتی، سیاسی و امنیتی و تجاری میان کشورهای عضو تبدیل شود.

وی درباره اظهاراتی که نسبت به سفر معاون وزیر امور خارجه انگلیس به تهران و واکنش طرف انگلیسی نسبت به اتهاماتی که به این سفر زده شد، گفت: رفت و آمدهای دیپلماتیک میان کشورها و میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای دارای روابط دوجانبه بر اساس نیازهای متقابل و برنامه های از پیش تنظیم شده برقرار می شود و در دستور کار می گیرد. برای جمهوری اسلامی ایران روابط خارجی بر اساس منافع ملی و بر اساس عزت حکمت و مصلحت منتشر می شود. در این رابطه اخباری منتشر شده است، ما با انگلیس روابط دوجانبه داریم. ما با دخالت های غیرمعقول دولت انگلیس واکنش جدی داشتیم. سفیر انگلیس احضار شده و همچنین در پی تحریم هایی که این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد، اعتراض کرده ایم و در زمان مناسب واکنش عملی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم ها و تاثیر تحولات اخیر بر این مذاکرات نیز گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستورکار جمهوری اسلامی ایران خارج نشده است. همه تحرکات دیپلماتیک هم که هیئت عالی اتحادیه اروپا به نمایندگی از کشورهای اروپایی و همچنین به عنوان انتقال پیام از سوی طرف های دیگر انجام می دهد نشان از پایبندی به مذاکرات برجام دارد. در این رابطه چیزی از سوی دولت امریکا که نشان دهد از احیای برجام منصرف شده مشاهده نشده است. مشکلی که وجود دارد دوگانگی رفتارهای طرف امریکایی است. از یک سو پیام می دهند و خواستار مذاکره هستند از سوی دیگر مواضعی را بیان می کنند که در تناقض با اظهارات آنهاست. مذاکرات در روند خوبی است و گفت وگوهای تکنیکی نیز در مرحله خوبی است. الآن آنچه نیاز است تصمیمی است که دولت امریکا باید بگیرد. اما جمهوری اسلامی ایران خود را معطل مذاکرات نخواهد کرد و روابط دوجانبه خود را با کشورهای دیگر دنبال خواهد کرد و مناسبات سیاسی و دیپلماتیک خود را پیگیری خواهد کرد.

کنعانی درباره سفر قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق به ایران که در راس یک هیئت عالی رتبه به تهران سفر کرد و درباره حملات ایران به گروه های تروریستی در اقلیم کردستان گفت وگو کرد نیز گفت: این نشست مکمل نشست یک هفته گذشته در بغداد بوده است. گفت وگوهای خوبی هم صورت گرفته، تفاهمات خوبی هم انجام گرفته و امیدوار هستیم همان طور که جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را امنیت خود تلقی می کند براداران عراقی نیز امنیت ایران را امنیت خود بدانند و به تعهدات خود عمل کنند و مسئولیت پذیر باشند. این گفت وگوها در تهران انجام شد و توافقات خوبی هم صورت گرفت. ما امیدواریم سیطره عراق بر همه مناطق مرزی از جمله مناطق اقلیم کردستان تحکیم پیدا کند و ارتش عراق نیروهای خود را در منطقه اقلیم کردستان مستقر کند و مانع از ورود گروه های تروریستی به خاک ایران شوند و اجازه ندهد گروه های تروریستی که اقلیم کردستان را به مقر و پایگاه خود تبدیل کرده اند به فعالیت خود ادامه دهند و پایگاه های آنها را جمع کند.

وی درباره اتهامی که دولت اوکراین به ایران می زند که در حملات اخیر روسیه به این کشور از سلاح های ایرانی استفاده شده است نیز گفت: متاسفانه اخباری منتشر می شود که مبتنی بر اهداف سیاسی است و عمدتا هم از سوی منابع غربی به آنها دامن زده می شود. جمهوری اسلامی ایران همان طور که بارها اعلام کرده یک طرف جنگ در جنگ روسیه و اوکراین نیست. جمهوری اسلامی ایران هیچ سلاحی را به روسیه و اوکراین صادر نکرده است. همان طور که سیاست جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ در عراق و افغانستان و سوریه بوده، در اینجا نیز سیاست جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ در اوکراین است. همه تلاش خود را هم می کنیم که بر  اساس روابط خوبی که با دو کشور روسیه و اوکراین داریم در جهت پایان جنگ اقدام کنیم. این طنز تلخ سیاسی است که کشورهایی که خود صادرکننده میلیاردی سلاح به یک طرف جنگ هستند، جمهوری اسلامی ایران را متهم به سلاح می کنند. اگر آنها طرفدار صلح هستند ارسال این همه سلاح به چه معناست. 

در پاسخ به سوالی درباره تحولات زندان اوین نیز گفت: در خصوص موضوع رخداده در زندان اوین نیز متاسفانه همان رویکرد کشورهای اروپایی و امریکا در قبال تحولات اخیر عمل کرد درباره زندان اوین نیز شاهد بودیم، یعنی همان رفتار عجولانه، مداخله جویانه و پیشداورانه را داشتند. ما این رفتار را نمی پذیریم. جمهوری اسلامی ایران کشور مسئولیت پذیری است. هم نسبت به شهروندانش احساس مسئولیت می کند هم نسبت به اتباع کشورهای دیگر حساسیت دارد و خود را نسبت به تامین امنیت آنها مسئول می داند. 

وی تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران اطلاعات لازم درباره وضعیت زندانیان دوتابعیتی را در اختیار کشورهای خارجی قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم های کانادا علیه ایران نیز گفت: اقدامات ضدایرانی کانادا موضوع جدیدی نیست. متاسفانه ما شاهد رویه دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران که برای خشنودسازی عوامل جمهوری اسلامی ستیز است. دولت کانادا رفتار غیردموکراتیک دارد که بر خلاف ادعای چرخش آزاد اطلاعات که بیان می کند، تحریم هایی را بر رسانه های مستقل جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده است.  در مجموع رفتار دولت کانادا علیه جمهوری اسلامی ایران در مقابل شعارهای این کشور قرار دارد و محکوم است. این تحریم ها بی ارزش هستند که ناشی از رفتار سیاسی غیردوستانه و مغرضانه دولت کاناداست.

کلید واژه ها: نشست سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران ناصر کنعانی ایران و آذربایجان ایران و امریکا اغتشاشات اغتشاشات ایران ایران و اروپا


( ۳ )

نظر شما :