گفتگوی سفیر آمریکا با مقام لبنانی درباره پاسخ بیروت به ترسیم مرزهای آبی

۱۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۲۰۱۵۰۱۵ سرخط اخبار

پس از بررسی پیش‌نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان توسط سران سه‌گانه لبنان، منابع خبری امروز (سه‌شنبه) از گفت‌وگوی سفیر آمریکا در بیروت با نایب رئیس پارلمان لبنان درباره پاسخ این کشور به این پیش‌نویس خبر دادند.

به گزارش ایرنا، سایت النشره امروز اعلام نوشت که دوروتی شیا سفیر آمریکا در بیروت با الیاس بو صعب نایب رئیس پارلمان لبنان دیدار کرد.

برپایه این گزارش، بو صعب در این دیدار سفیر آمریکا را در جریان جزئیات نشست سه‌جانبه میشل عون رئیس جمهور، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای بررسی پیش‌نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان قرار داد.
بو صعب و شیا در جریان این دیدار همچنین نکات مورد نظر لبنان درباره پیش‌نویسی پیشنهادی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

سفیر آمریکا در این دیدار بر ضرورت تسریع در روند اعلام پاسخ لبنان به این پیش‌نویس تاکید کرد.

وی همچنین بر آمادگی واشنگتن برای کمک به سرانجام رسیدن این پرونده تاکید کرد.

میشل عون، نبیه بری و نجیب میقاتی شامگاه دوشنبه با برگزاری نشستی در کاخ ریاست جمهوری پیش‌نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزی دریایی میان این کشور و فلسطین اشغالی را که طی روز شنبه به طرف لبنانی تحویل داده شده بود، مورد بحث و بررسی قرار دادند.

نجیب میقاتی پس از این دیدار سه‌جانبه و حین خروج از کاخ «بعبدا» در این باره گفت: ما نکاتی را در مورد توافق داشتیم و این نکات به کمیته فنی منتقل شد.

وی تاکید کرد: پاسخ ما برای «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی ارسال خواهد شد.

میقاتی همچنین افزود: میقاتی با تاکید بر اینکه "ارکان اصلی مورد نظر ما در توافق وجود دارد"، خاطرنشان کرد: امور در پرونده ترسیم مرزها در مسیر درستی قرار دارد و موضع لبنان واحد و یکپارچه است.

نبیه بری نیز پس از خروج از بعبدا تنها به گفتن این جمله که «موضع واحد و یکپارچه است» بسنده کرد.

الیاس بوصعب، نائب رئیس پارلمان لبنان نیز شامگاه دوشنبه در سخنانی پس از نشست بعبدا تاکید کرد: تیم فنی همه مواضع را متحد و یکپارچه کرد و ما همه نکات را متحد کردیم تا گزارش و پاسخ لبنان را به میانجی آمریکایی ارائه کنیم و امیدواریم فردا (امروز سه شنبه) پاسخ لبنانی‌ها نزد هوکشتاین باشد.

بر اساس این گزارش، «آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی پیش نویس پیشنهادی توافقی را به مقامات های لبنان و مسئولان رژیم صهیونیستی درباره ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و بهره برداری از منابع انرژی موجود در این منطقه ارایه داده است که دوطرف در حال بررسی آن هستند. براساس برخی گزارش های رسانه ای رژیم اسرائیل، مقامات رژیم صهیونیستی با این پیش نویس موافق هستند و نبیه بری رئیس مجلس لبنان نیز اعلام کرده که این کشور درحال بررسی متن پیشنهادی برای اعلام نظر نهایی خود نسبت به آن است.

سید حسن نصرالله شنبه شب در سخنانی تأکید کرد: ما در برابر یک هفته سرنوشت ساز در مورد ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی قرار داریم و اگر در پرونده ترسیم مرزها به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم، به دلیل وحدت، همکاری و همبستگی ملی مردم لبنان خواهد بود.
نصرالله افزود: اگر این پرونده به نتایج مثبتی ختم شود، افق های درخشانی برای ملت لبنان باز خواهد شد.

بیش از یک دهه قبل اعلام شده بود که بخش‌های شرقی دریای مدیترانه دارای منابع گازی به نسبت بزرگی هستند. در پی این گزارش‌ها اعلام شد که از دو سال قبل رژیم اسرائیل تلاش‌های اکتشافی خود را در این منطقه آغاز کرده است.

پس از آن بود که تنش مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مالکیت دو میدان گازی «قانا» و «کاریش» بالا گرفت و ایالات متحده به بهانه میانجیگری مذاکرات غیرمستقیم بین دو طرف وارد عمل شد تا بتواند موانع بر سر اکتشاف و استفاده از انرژی در شرق دریای مدیترانه را رفع کند.
از ابتدای جولای، به دنبال ورود یک کشتی استخراج و ذخیره‌سازی اجاره شده توسط کابینه رژیم اسرائیل به نزدیکی میدان گازی کاریش، میانجیگری آمریکا در پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی شدت یافت.

در این میان حزب الله لبنان به شدت با زیاده‌خواهی رژیم صهیونیستی مخالفت کرده و به شکل‌های مختلف هشدار داده است تا زمانی که مرز آبی لبنان و منطقه اقتصادی آن در دریای مدیترانه و تکلیف میدان‌های گازی به ویژه «قانا» و «کاریش» مشخص نشود، با هر اقدامی از جمله اشغال پهنه دریایی، اکتشاف و استخراج به شکل‌های مختلف مقابله می‌کند.


( ۱ )

نظر شما :