مساله "اوکراین و گسترش ناتو" مشاور بایدن را به ترکیه کشاند

۱۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۵ کد : ۲۰۱۴۹۹۹ سرخط اخبار

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در جریان سفر به ترکیه به دیدار مشاور ارشد رئیس جمهور ترکیه در شهر استانبول رفته و با او در خصوص مسائل مربوط به اوکراین و ناتو گفتگو کرد.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در شهر استانبول با ابراهیم کالین، مشاور ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیدار کرده و با او در خصوص "پیشرفت فنلاند و سوئد در مسیر پیوستن به ناتو" به بحث و گفتگو پرداخت.

به گزارش رویترز، این دو که نشستشان از قبل به رسانه‌ها اعلام نشد، همچنین درباره اقدام ترکیه در محکوم کردن الحاق مناطق اوکراین به روسیه بحث کردند.

ترکیه که از اعضای ائتلاف ناتو است از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، تلاش داشته رویکرد دیپلماتیک متعادلی را در واکنش به این رخداد در پیش بگیرد. آنکارا در ضمن اینکه با تحریم‌های غرب علیه روسیه مخالفت کرده، با مسکو و کی‌یف، همسایگانش در حوزه دریای سیاه، روابطی نزدیک دارد. آنکارا در عین حال از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرده و پهپادهای مسلح برای اوکراین فرستاده است.

سوئد و فنلاند پس از حمله روسیه به اوکراین، نامزد پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو شدند اما ترکیه با طرح نگرانی‌هایی، با نامزدی آنها مخالفت کرد.

هر سه کشور در حاشیه نشست ناتو در ماه ژوئن در مادرید به توافق مهمی دست یافتند که بر اساس آن ترکیه وتوی خود علیه نامزدی سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو را در قبال توافق دو کشور برای دست زدن به مجموعه اقداماتی برای رفع نگرانی‌های ترکیه لغو کرد.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شد، سالیوان و کالین در دیدارشان همچنین درباره "حمایتشان از مذاکرات صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اهمیت گفتگو و دیپلماسی برای حل هر گونه اختلاف در شرق دریای مدیترانه و محکومیت تلاش برای الحاق غیرقانونی اراضی اوکراین به روسیه" گفتگو کردند.


( ۴ )

نظر شما :