مذاکرات هسته ای، در آستانه شکست

ایران شمشیر داموکلس را نمی پذیرد

۰۸ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۲۰۱۴۹۲۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
در فوریه، زمانی که ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه، تلفنی صحبت می‌کردند، سه‌چهارم مکالمه حدود دو ساعته آنها، فقط بر موضوع پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز بود که ایرانی‌ها آن را با شمشیر داموکلس مقایسه می‌کنند.
ایران شمشیر داموکلس را نمی پذیرد

نویسنده: فرانسوا کلمانسو

دیپلماسی ایرانی: مذاکرات برای نجات توافق هسته ای 2015 وین با ایران به موفقیت نزدیک شد، اما اکنون دیپلمات ها خود را برای بدترین شرایط آماده می کنند.

دوم ژوئن 2022 ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد که باید برای رویارویی با چندین سناریو از جمله تهدیدات ایران آماده شود و به طور مداوم آموزش ببیند. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که هدف از رزمایش هوایی در دریای مدیترانه آموزش «پروازهای طولانی مدت و هدف قرار دادن اهداف دوربرد» است.

دولت یهود هرگز دستیابی به صدها بمب ضدبنکر امریکایی GBU-28 را که قبلاً در غزه برای تخریب تونل‌های جناح‌های مسلح فلسطینی استفاده می‌شد، پنهان نکرده است. اسرائیل همچنین کاندیدای دستیابی به GBU-72 است.

یک منبع اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: «ما برای اقدامات تلافی‌جویانه‌ای که از سوی ایران کم نخواهد بود، آماده می‌شویم.» پاسخ‌های اجتناب‌ناپذیر به اقدامات ارتش ایران در آب‌های خلیج فارس علیه اهداف نظامی یا غیرنظامی مرتبط با اسرائیل و به‌ویژه علیه شهرهای اسرائیلی با ده‌ها هزار موشک حزب الله در جنوب لبنان قابل دسترسی است.

از زمانی که دونالد ترامپ در سال 2018 توافق هسته ای وین با ایران را پاره کرد، ایرانی ها یکی یکی بیشتر تعهداتی را که برای محدود کردن تولید اورانیوم خود اتخاذ کرده بودند، زیر پا گذاشتند. به گفته بسیاری از کارشناسان، به ویژه فرانسوی ها، آنها اکنون از آنچه «شکست» نامیده می شود، یعنی داشتن اورانیوم بسیار غنی شده کافی برای ساخت بمب اتمی«چند روز» فاصله دارند.

در سال 2015 پیش برنامه جامع اقدام مشترک به امضا رسید که به وین معروف است. در آن زمان، ایرانی‌ها، اروپایی‌ها، امریکایی‌ها، روس‌ها و چینی‌ها به خود می‌بالیدند که ده تا پانزده سال از این چشم‌انداز که ایران روزی به سلاح اتمی دست پیدا کنند، پیروز شده اند.

در فوریه، زمانی که ابراهیم رئیسی و امانوئل مکرون، روسای جمهوری ایران و فرانسه، تلفنی صحبت می‌کردند، سه‌چهارم مکالمه حدود دو ساعته آنها، فقط بر موضوع پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متمرکز بود که ایرانی‌ها آن را با شمشیر داموکلس مقایسه می‌کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از سال 2019 درباره وجود غیرقابل توضیح مواد هسته ای در سه سایت اعلام نشده ایران تحقیق کرده است. آژانس نمی تواند تضمین کند که برنامه ایران صلح آمیز باقی می ماند. زمانی که در دوره ریاست جمهوری روحانی با تیم ایران مذاکره می شد، تفاهم اندکی وجود داشت اما دردوران ریاست جمهوری رئیسی، اختلاف وجود دارد.

بین مارس و ژوئیه، با وجود تلاش‌های مجدد طرفین برای قابل قبول کردن متن، ایرانی‌ها با خواسته‌های جدید بازگشتند. اول سپتامبر ایران از برداشتن گام دیگری امتناع می ورزد و تلاش می کند مسئولیت شکست را به عهده امریکا بیندازد.

منبع: ژورنال دو دیمانش / دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مذاکرات ایران و امریکا مذاکرات وین شکست مذاکرات شکست مذاکرات وین احیای برجام شکست مذاکرات احیای برجام ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل ایران و اروپا


( ۱۲ )

نظر شما :