خروج ترامپ از برجام اسرائیل را فریب داد

اسرائیلی‌ها معتقدند ایران هسته ای شده و راهی جز جنگ نیست

۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۴۲۰۸ اخبار اصلی خاورمیانه
در همین حال روزنامه «اسرائیل هیوم» روز سه شنبه به نقل از دو مسئول سابق رآکتور هسته ای دیمونا نوشت، این تصور اشتباه است که گمان کنیم ایران به غنی سازی ۹۰ درصدی اورانیوم نرسیده است، بلکه همه شواهد نشان می دهد دیگر امکان بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد چرا که دانش و لوازم آن را در اختیار دارد. یکی از این دو مسئول اسرائیلی معتقد است تنها راه منصرف کردن تهران، به شکست کشاندن توافق هسته ای و تهدید واقعی و جدی به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است. 
اسرائیلی‌ها معتقدند ایران هسته ای شده و راهی جز جنگ نیست

نویسنده: نظری مجلی

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که مقامات سیاسی و نظامی اسرائیلی کاملا باور دارند احیای توافقنامه هسته ای به شکلی که آن را «بسیار بدتر از توافق سال 2015» می دانند، قریب الوقوع است، دو مقام ارشد سابق در رآکتور هسته ای دیمونا تاکید کردند ایران از آستانه‌ کسب توانایی برای غنی سازی اورانیوم تا درجه قابل استفاده در ساخت سلاح هسته ای عبور کرده و تنها راه جلوگیری از ظهور بمب هسته ای ایران، مطرح کردن جدی گزینه نظامی است. 

افراد مرتبط با دفتر نخست وزیر اسرائیل، یائیر لاپید، تاکید دارند ماموریت اصلی اسرائیل در شرایط کنونی، از بین بردن امکان تحویل صدها میلیارد دلار پول به ایران پس از لغو تحریم هاست. این افراد خاطرنشان کردند، ایال هولاتا، مشاور امنیت ملی اسرائیل که به واشنگتن سفر کرده، وظیفه دارد مقامات آمریکایی را متقاعد کند که امضای توافقنامه هسته ای به شکل کنونی آن با ایران، اشتباهی آشکار است که آسیب های راهبردی غیرقابل جبران ایجاد خواهد کرد. 

منابع امنیتی در تل آویو می گویند که همه فرماندهان دستگاه های امنیتی اسرائیل به این موضع مشترک رسیده اند که احیای توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ، یک «فاجعه راهبردی» است و اسرائیل باید از همه توان خود برای متقاعد کردن آمریکا به پرهیز از امضای توافق هسته ای استفاده کند. در این خصوص روزنامه «معاریو» نوشت، دیوید بارنیا رئیس سازمان موساد که در مخالفت با برنامه هسته ای ایران در بین مقامات اسرائیلی یکه و تنها بود، اکنون توانسته همقطارانش را با خود همراه کند به طوری که مخالفت سرسختانه با توافق هسته ای، اکنون موضع غالب در همه دستگاه های امنیتی اسرائیلی است. 

رون بن یشای، تحلیلگر امور نظامی در روزنامه یدیوت آحارنوت معتقد است ایرانی ها توانسته اند به پیشرفت عظیمی در برنامه هسته ای نظامی خود دست یابند و اگر تصمیم به ساخت بمب اتمی بگیرند مواد لازم برای ساخت 5 بمب را در اختیار دارند. مشکل کنونی، دیگر برنامه هسته ای این کشور نیست بلکه سیطره آن بر منطقه خاورمیانه و اعزام شبه نظامیان برای جنگ علیه اسرائیل و سایر کشورهای منطقه است. در شرایط کنونی، توقف تحریم ایران و آزادسازی دارایی های مسدود شده این کشور و اجازه دادن به آن برای فروش نفت خود، «اشتباهی آشکار» است. به عقیده بن یشای، از زمان آغاز جنگ در اوکراین، شاهد تضاد منافع شدید بین اسرائیل و کشورهای منطقه از یک سو و آمریکا از سوی دیگر هستیم. آمریکا به دنبال سرازیر کردن نفت ایران به سمت کشورهای غربی است هرچند می داند این اقدام، میلیاردها دلار وارد خزانه ایران می کند که بخشی از آن سهم سازمان های تروریستی و شبه نظامیان مسلح وابسته به ایران و تهدید امنیت راهبردی در منطقه خواهد شد. 

در همین حال روزنامه «اسرائیل هیوم» روز سه شنبه به نقل از دو مسئول سابق رآکتور هسته ای دیمونا نوشت، این تصور اشتباه است که گمان کنیم ایران به غنی سازی 90 درصدی اورانیوم نرسیده است، بلکه همه شواهد نشان می دهد دیگر امکان بازداشتن ایران از دستیابی به سلاح هسته ای وجود ندارد چرا که دانش و لوازم آن را در اختیار دارد. یکی از این دو مسئول اسرائیلی معتقد است تنها راه منصرف کردن تهران، به شکست کشاندن توافق هسته ای و تهدید واقعی و جدی به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران است. 

یکی از مسئولان هسته ای اسرائیلی گفت: «توافق هسته ای سابق زمانی به دست آمد که ایران در آستانه هسته ای شدن قرار داشت. ولی بعد از خروج آمریکا از توافق، ایران دیگر هیچ مانعی در برابر خود ندید و برنامه هسته ای خود را با سرعت به به جلو برد و اکنون به نظر من از آستانه هسته ای شدن گذشته است. ایرانی ها همه را فریب دادند.»

منبع: الشرق الاوسط / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اسرائیل ایران و اسرائیل جنگ با ایران ایران و امریکا ایران و امریکا و اسرائیل حمله اسرائیل به ایران غنی سازی 60 درصد غنی سازی 90 درصد مذاکرات برجام مذاکرات هسته ای ایران مذاکرات هسته ای


( ۲۴ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۳
اسرائیل سالی چند میلیارد کمک نظامی بلاعوض دریافت میکند۔این هواپیماهای اف ۳۵ خریداری است یا هدیه برای سرکوبی فلسطینیان اردوگاه نشین هفتاد ساله است یا حمل سلاحهای هستهای وحمله بدور دست ۔کارشناسان دیمونا در دیمونا وکارشناسان سلاح هستهای اسرائیل مشغول چه کاری۔هستند تورات وزبور میخوانند۔۔سلاحهای هستهای اسرائیل برای چه منظوری انبار شده است۔این گوی واین میدان۔۔بچرخ تا بچرخیم۔نفت بشکه ای سیصد دلار وبیشتر را درنظر داشته باش۔ایا اسرائیل به منافع کمپانی های نفتی فکر میکند یا منافع خودوامریکا و مردم جهان؟ تصور میکنم ایران به منافع خود ومنطقه خود فکر میکند۔۔جهان فریب گریه وزاری وننه من غریبم اسرائیل رادیگر نمی خورد۔دست اسرائیل در تمام ناارامی های جهانی از شرق وغرب تا دیگر نقاط پیداست۔ شکی نیست که سر کرده تروریست های جهانی اسرائیل است واز موساد دستور میگیرند۔مطمئنا ایران برای حمله اسرائیل ودیگران به تاسیسات ایرانی برنامه مدونی دارد۔