نشست ۳ جانبه گوترش، اردوغان و زلنسکی در غرب اوکراین

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۲۴ کد : ۲۰۱۳۹۶۲ سرخط اخبار

سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان فردا پنجشنبه به اوکراین سفر می‌کند و در آنجا با روسای جمهور ترکیه و اوکراین دیدار خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از المیادین، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به اوکراین سفر خواهد کرد.

وی افزود که گوترش روز جمعه هم از بندر اودسا در اوکراین در دریای سیاه بازدید خواهد کرد؛ جایی که صادرات غلات بر اساس توافقی با میانجیگری سازمان ملل از سر گرفته شده است.

دوجاریک گفت که گوترش با زلنسکی در شهر لویو، در غرب اوکراین در مورد وضعیت نیروگاه هسته ای زاپروژیا و همچنین یافتن راه حل سیاسی برای جنگ دیدار خواهد کرد.

چند روز پیش، روسیه، سازمان ملل را به «ممانعت» از بازدید کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سایت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا متهم کرد.

گوترش همچنین قرار است روز شنبه از مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که شامل مقامات روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل برای نظارت بر صادرات غلات و کود اوکراین از طریق دریای سیاه است، بازدید کند.

محاصره سه بندر دریای سیاه ماه گذشته بر اساس توافقی بین مسکو و کی‌یف با میانجیگری سازمان ملل و ترکیه لغو شد.

سازمان ملل اعلام کرد هدف از این توافق مقابله با بدتر شدن بحران جهانی غذا است.

در همین راستا، ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور پنجشنبه هفته آینده به شهر لویو در غرب اوکراین سفر می‌کند تا با همتای اوکراینی خود و دبیرکل سازمان ملل برای بررسی راه‌های حل بحران اوکراین، نشستی سه جانبه برگزار کند.

ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد: اردوغان به دعوت زلنسکی پنجشنبه آینده از شهر لویو بازدید می کند و انتظار می‌رود اردوغان با زلنسکی و دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو دیداری سه جانبه داشته باشد.

ریاست جمهوری ترکیه افزود: در نشست سه جانبه اقداماتی که می‌توان برای پایان دادن به جنگ اوکراین و روسیه از طریق راه های دیپلماتیک و افزایش فعالیت مکانیزم صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی انجام داد، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.


( ۲ )

نظر شما :