چهره دیگر تحریم‌ها علیه روسیه

جنگ اوکراین، اروپا را در سینی طلا به امریکا داد

۲۸ تیر ۱۴۰۱ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۱۳۲۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران و کارشناسان نظامی باور دارند گویی جنگ اوکراین اروپا را در طبقی از طلا به آمریکا اهدا کرده است و این کشور در راستای بهره برداری از تشدید نگرانی اروپا از روسیه برای تقویت نفوذ دوباره خود در این قاره  تلاش می‌کند.
جنگ اوکراین، اروپا را در سینی طلا به امریکا داد

نویسنده: فایز رشید

دیپلماسی ایرانی: از جنگ اوکراین که در 24 فوریه آغاز شد، چهار ماه می گذرد و هیچ چشم انداز فوری برای پایان آن وجود ندارد. آخرین تحولات حاکی از آن است که به گفته یکی از مقامات شهر خرسون، همه پرسی‌ای در مورد الحاق این شهر به روسیه برگزار خواهد شد. از سوی دیگر و با توجه به تشدید صحنه درگیری اوکراین، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به غرب هشدار داد که در صورت ارائه موشک های دوربرد به کییف، مسکو از طریق سیطره بر مناطق وسیع تری از اوکراین پاسخ خواهد داد.

در راستای واکنش به این جنگ جاری روسیه متهم است که بحران مواد غذایی در سطح بین المللی را موجب شده است. این اتهام علی رغم آن است که هماهنگ کننده سازمان ملل در امور اوکراین تاکید می‌کند که این سازمان برای تضمین آزادی صادرات غلات گیر افتاده در بنادر در دریای سیاه تمام تلاش خود را خواهد کرد. وی همچنین بر دشواری‌های مربوط به تجارت جهانی با روسیه علی رغم عدم تحریم صادرات مواد غذایی و کودها اشاره کرد.

در این راستا الکساندر ارتاماتوف، ژنرال پیشین روس می‌گوید که غرب از اوضاع کنونی سوءاستفاده می‌کند و از آن به عنوان «مترسکی» بهره برداری می‌کند. در حالی که این تحریم‌ها هستند که مانع از صدور غلات هستند. غرب تلاش می‌کند کشورهای خاورمیانه و آفریقا که نیاز بیشتری به گندم روسیه دارند بر این کشور فشار وارد کنند تا از اوکراین عقب نشینی کند.

روسیه بحران صدور غلات از بنادر را همچنین به مین‌هایی مرتبط دانست که اوکراین در بنادر کار می‌گذارد و این امر مانع از حرکت کشتی‌ها می‌شود.

در سطح عملی تحریم‌های اعمال شده بر روسیه تاثیر منفی بر اروپا و دیگر کشورها دارد و گواه این امر بحران گندم و سوخت است. به طوری که گزارش‌های بسیاری از این مسئله صحبت می‌کنند که تعدادی از کشورهای اروپایی با قطع برق به علت کمبود منابع در پی جنگ اوکراین روبه رو هستند. این جنگ به کمبود شدید انرژی در تعدادی از کشورهای اروپایی به علت کمبود گاز روسیه منجر شده و چندین کشور اروپایی از شهروندان خود خواسته‌اند که آب و مواد غذایی را برای مدتی که ممکن است طولانی باشد، ذخیره کنند و به دلیل کمبود گاز روسیه از زغال سنگ استفاده کنند. همچنین در نتیجه کمبود برق در بسیاری از کشورهای اروپایی، قیمت آن افزایش یافته است.

از سوی دیگر آمریکا از این جنگ برای تقویت حضور نظامی خود در اروپا استفاده کرده است. از این رو شدت نگرانی‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی در نتیجه پیامدها و بازتاب‌های فاجعه بار جنگ اوکراین بر امنیت و اقتصاد افزایش یافته است.

ناظران و کارشناسان نظامی باور دارند گویی جنگ اوکراین اروپا را در طبقی از طلا به آمریکا اهدا کرده است و این کشور در راستای بهره برداری از تشدید نگرانی اروپا از روسیه برای تقویت نفوذ دوباره خود در این قاره  تلاش می‌کند.

جنگ اوکراین پیامدهایی بسیاری دارد و هرچه این جنگ طولانی شود، تاثیرات و احتمالا حساب نشده و نامشخص آن نیز بیشتر می‌شود به گونه‌ای که بر صلح بین المللی تاثیر می‌گذارد.

منبع: الخلیج / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اوکراین روسیه روسیه و اوکراین جنگ اوکراین اروپا ولادیمیر زلنسکی ولادیمیر پوتین


( ۴ )

نظر شما :