باید به فرسایشی شدن مذاکرات پایان داد

لزوم رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن

۰۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۲۹۰۳ پرونده هسته ای انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
علی موسوی خلخالی می نویسد: مذاکرات فرسایشی شده و باید فورا به این فرسایش پایان داد. به گفته محسن بندپی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، علی باقری فرسایشی شدن مذاکرات را پذیرفته اما تاکید کرده که روند مذاکرات تحت کنترل هیات مذاکره کننده است. الآن فرصتی پیش آمده که به این روند فرسایشی پایان داد. به نظر می رسد میز مذاکرات دوحه بر لبه پرتگاه شکست قرار گرفته است. به این معنا که اگر به نتیجه نرسد ایالات متحده وارد پلن بی خود خواهد شد که در آن ضمن تشدید فشار حداکثری و اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران دست اسرائیل را برای انجام عملیات خرابکارانه و تهدید امنیت ملی کشورمان بیش از پیش باز خواهد گذاشت. 
لزوم رسیدن به توافق در کوتاه‌ترین زمان ممکن

دیپلماسی ایرانی: آمدن جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونش، انریکه مورا، به ایران و مذاکرات طولانی اش با طرف های ایرانی فرصت تازه ای را برای از سرگیری گفت و گوهای هسته ای به وجود آورد. فرصتی که توانست بر فضای راکد گفت وگوهای متوقف شده ایران و امریکا بر سر بازگشت امریکا به برجام تکان تازه ای بدهد. حالا علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان به همراه رابرت مالی، مسئول مذاکره کننده تیم امریکایی و انریکه مورا، میانجیگر اروپایی مذاکرات هسته ای، در دوحه قطر هستند تا ضمن مذاکرات سه جانبه غیرمستقیم راهی برای حل اختلافات به جا مانده که عموما میان ایران و امریکاست، بیابند. 

این فرصت به دست نیامد، مگر بعد از جلسه سه شنبه شب هفته گذشته رابرت مالی با انریکه مورا و جوزپ بورل در رستوارنی در بروکسل که گفته می شود طرف امریکایی پیشنهاد تازه ای به طرف اروپایی برای خروج مذاکرات از بن بست ارائه داد و این امتیاز سبب شد تا تهران نیز در موضع خود نرمش نشان دهد و به میز مذاکرات برگردد. 

این نکته لازم به یادآوری است که آنچه در دوحه می گذرد صرفا مذاکره بر سر یافتن راه حلی برای نکات اختلافی است و آنچه باید با حضور دیگر طرف های مذاکره کننده برجام به دست آید، در وین به دست آمده است. برای همین، در دوحه، دیگر طرف های برجام حضور ندارند.

فرصت به وجود آمده را باید غنیمت شمرد و اجازه نداد به آسانی از دست برود. در ایران عده ای هستند که گمان می کنند، با توجه به جنگ روسیه و اوکراین و گران شدن قیمت نفت پس جهان به نفت ایران نیاز دارد برای همین می توان سرسختی بیشتری در مذاکرات نشان داد تا به امتیازات بیشتری رسید. این تصور همان قدر اشتباه است که وقتی نفت ایران به صورت یکجانبه از سوی ایالات متحده تحریم شد، یک عده از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق کشورمان در دولت قبل، گمان می کردند که با خروج نفت ایران از بازارهای جهانی قیمت نفت به بالاترین حد ممکن می رسد، دیدیم نفت ایران تحریم شد و قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت بلکه بعد از یک افزایش جزئی در کوتاه مدت، ارزانتر هم شد. 

عده ای نیز گمان می کنند که چون دولت الآن توانسته نفت ایران را در بازارهای جهانی به قیمت مناسب بفروشد و به واسطه افزایش قیمت نفت درآمدی داشته باشد، این وضعیت می تواند تداوم یابد چرا که با توجه به بحرانی که جنگ اوکراین به وجود آورده و کشورهای اروپایی و امریکا و متحدانش می روند تا واردات نفت روسیه را به طور کامل تحریم کنند، پس قیمت نفت، به ویژه با نزدیک شدن به فصل سرما، افزایش خواهد یافت، این تصور نیز حداقل به دو دلیل اشتباه است، اولا این فقط ایران نیست که در بازارهای جهانی تحت شرایط ویژه نفت می فروشد بلکه دیگران از جمله روسیه و ونزوئلا نیز در تلاشند هر چه بیشتر نفت خود را در بازارهای جهانی به فروش برسانند، اتفاقا کشورهایی مثل روسیه و نزوئلا، تخفیف های خوبی به مشتریان خود که با مشتریان ایران مشترک هستند، می دهند که این موضوع می تواند بسیاری از مشتریان ایران را به سمت آنها جلب کند. دوم این که، همین الآن کشورهایی که نسبت به آغاز فصل سرما از کمبود انرژی نگرانند در حال خرید مازاد بر نیاز خود هستند تا آن را ذخیره کنند تا در فصل سرما به مشکل انرژی نخورند، شاهد این ادعا افزایش اجاره انبارهای نفتی در کشورهای مختلف جهان از جمله ترکیه، اندونزی، چین، ژاپن، کره جنوبی، یونان، ویتنام، ایتالیا، اسپانیا و کشورهای دیگر است.

نکته دیگری که وجود دارد و باید زمان را غنیمت شمرد، مساله زمان است، همان طور که جنگ اوکراین ناگهان رخ داد و همه معادلات تغییر کرد و توجه غرب از مذاکرات هسته ای معطوف به جنگ روسیه و اوکراین شد و حتی نگاه روسیه به مذاکرات تغییر کرد، الآن نیز هر آن احتمال دارد اتفاقی بیفتد و بر مذاکرات تاثیر بگذارد. هیچ تضمینی وجود ندارد که فرصتی که امروز وجود دارد فردا هم وجود داشته باشد. همان طور که فرصتی که قبل از جنگ اوکراین برای رسیدن به توافق وجود داشت، اکنون وجود ندارد. 

شاید دولت جو بایدن که در آغاز به کار دولتش برای بازگشت به برجام شعار می داد، به موفقیت به این مذاکرات نیاز داشته باشد، اگر این نیاز در امریکا وجود داشته باشد، توافق طی روزهای آینده است تا بتواند آن را در انتخابات میان دوره ای امریکا به عنوان برگه برنده استفاده کند. این خود نکته ای است که می تواند به سود ایران در مذاکرات باشد. و الا هیچ معلوم نیست بعد از انتخابات امریکا حاضر باشد تحت شرایط فعلی تن به مذاکره بدهد یا اصلا تیم فعلی مذاکره کننده امریکا باقی بماند. 

به نظر می رسد میز مذاکرات دوحه بر لبه پرتگاه شکست قرار گرفته است. به این معنا که اگر به نتیجه نرسد ایالات متحده وارد پلن بی خود خواهد شد که در آن ضمن تشدید فشار حداکثری و اعمال تحریم های شدیدتر علیه ایران دست اسرائیل را برای انجام عملیات خرابکارانه و تهدید امنیت ملی کشورمان بیش از پیش باز خواهد گذاشت. 

مذاکرات فرسایشی شده و باید فورا به این فرسایش پایان داد. به گفته محسن بندپی، سخنگوی فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی، علی باقری فرسایشی شدن مذاکرات را پذیرفته اما تاکید کرده که روند مذاکرات تحت کنترل هیات مذاکره کننده است. الآن فرصتی پیش آمده که به این روند فرسایشی پایان داد. البته در اینجا باید تاکید کرد، منظور رسیدن به توافق به هر قیمتی نیست که شکی نیست چنین توافقی چه بسا مضراتی بیش از منافعش داشته باشد، بلکه رسیدن به توافقی محکم با استفاده از ظرفیت ها، امکانات و بهره برداری از فرصت های موجود است./ آرمان ملی

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: مذاکرات هسته ای مذاکرات برجام مذاکرات قطر گفت وگوهای دوحه ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا علی باقری کنی علی باقری رابرت مالی اروپا ایران و امریکا و اروپا انریکه مورا جوزپ بورل


( ۹ )

نظر شما :

صادق ۰۹ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۰
پلن B وجود ندارد
ابراهیم قدیمی ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۰۴:۴۶
معاهده ای که با امضای پنج وزیر امور خارجه عضو اصلی شورای امنیت والمان با ایران که مصوب شورای امنیت با موافقت کلیه اعضای شورا بود وبعنوان قطعنامه شورای امنیت شناخته میشد با یک تغییر حکومتی داخلی در یکی از کشورها بی ارزش شود ارزش وبهای این همه مذاکرات ووقت گذرانی را ندارد۔این مقبول همه است که مصوبات شورای امنیت بر مصوبات ونظرهای مجالس داخلی مقدم است ولازم الاجرا است۔ایران باید در موافقنامه جدید نفع کوتاه مدت خود و وعدم تعهد طولانی مدت جدید به طرف مقابل بجز انچه در برجام بوده پذیرا نباشد۔شما نمی توانید به اسانی وبدون هزینه از برجام وتعهدات خود در سازمان ملل وشورای امنیت خارج شوید وعواقب مهلکی دارد ولی امریکا به اسانی میتواند۔اسرائیل نیز عزیز دردانه وملیجک است و هر حرکت او مسئولیتی ندارد۔۔عدم پذیرش قطعنامه های شودای امنیت بستگی به قدرت نظامی وتوان های اقتصادی خود وپشتیبان ها ومیزان قاطعیت انها در پشتیبانی دارد۔مطمئنا وقاطعاً هرتصمیمی که اتخاذ کنید بی ارزش است۔برای حاکمیت امریکا واسرائیل۔ازموده را نباید ازمود۔ اشتباه در این بود که شما در ابتدای مذاکرات احیای برجام نخواستید که امریکا خروج خود از برجام را غیر قانونی ومتعهد به بر اوردن خسارات به ایران شود۔زمانی که در گیری بی دلیل منجر به خسارت شروع شود خسارت را از شروع کننده میگیرند۔ خروج امریکا بدون دلیل مقبول بود۔وقت گذرانی نکنید۔اب پاکی را انها روی برجام ریخته اند۔باید افروخت چراغی که ضیائی برای برجام دارد۔این مذاکرات نوری در تاریکی برجام ندارد۔
علوی ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۰۷:۳۸
نظرات شما درسته اگر دولت آمریکا نیت و توان رفع تحریم واقعی رو داشته باشه نه اینکه حالا که جهان از نظر انرژی در مضیقه هست بدنبال صد میلیون بشکه نفت ذخیره ی ایران باشند. و راه سرمایه گذاری و تبادل مالی هم برای ایران بسته بماند. بهترین کار برای ایران ایجاد بحران تا سر حد توانش هست. بحران اتمی و ایجاد تنش در خلیج فارس اروپا و چین و ژاپن را بفکر فشار بر آمریکا خواهد انداخت .ساخت یک بمب اتم هم چیز بدی نیست باعث دور شدن متحدین امریکا از مواجهه با ایران خواهد شد.
آسمان ریسمان ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۱
"یک عده از جمله بیژن زنگنه، وزیر نفت سابق کشورمان در دولت قبل، گمان می کردند که با خروج نفت ایران از بازارهای جهانی قیمت نفت به بالاترین حد ممکن می رسد" اگر کرونا نبود محاسبات این افراد درست از آب در می آمد کمااینکه الان در دوره پسا کرونا نفت به بالای ۱۰۰ دلار رسیده
سعید ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۴
۲۰ سال تحریم و فشار و مذاکره و نتیجتا ۲۰ سال عقب ماندگی از روند توسعه اقتصادی و رفاه و گسترش فقر و بی اعتمادی نتیجه شعار «انرژی هسته ای حق مسلم ماست» می باشد در حالی که خروجی و دستاورد این سیاست ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته ای هست که البته بدون آن هم ممکن بود و تنها هزینه صدها میلیارد دلاری بر گرده کشور ایران سوار کرده است ، درحالی که با این ثروت می توانستیم بسیاری از مسائل آموزشی بهداشتی و اشتغال و بحران آب را برای یک بار از ریشه حل کنیم. دست یابی به آستانه اتمی شدن و یا توهم ساخت سلاح هسته ای در ذهن کسانی ریشه دوانده است که غافل از توان مشابهی در کشورهای عربی هستند و فراموش کرده اند که چین و روسیه و آمریکا قطعا توان غنی سازی و رسیدن به آستانه اتمی شدن را در اختیار کشورهای ثروتمند عربی قرار خواهند دادو اجازه بر هم خوردن توازن منطقه خاورمیانه را به نفع ایران و سباست هایش نخواهند داد چرا که آنها از خاورمیانه یک چیز می خواهند و آنهم ثبات سیاسی است که نتیجه آن ثبات در تولید و ارسال انرژی است و جوامع رو به رشدی که تشنه خرید و مصرف کالا هستند.
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۴:۱۹
امریکای ترامپ چالش گر نظم خود ساخته جهانی شده و به سبب انکه دشمنان و رقبایش منجمله چین و اروپا منتفع ان هستند. به نظر مناقشه اتمی در این راستا طراحی شده تا کانون صدور انرژی بی ثبات باشد و با اقتصادی شدن شیل نفت ، امریکا از خاورمیانه بی نیاز شود . ادامه این سناریو با تحریک روسیه و جنگ او با اکراین سبب ضربه دوم به هسته تولید انرژی شد و متضررین همان رقبای اقتصادی امریکا هستند . ضربه سوم نیز با تشنج در خاور میانه ذیل عنوان ایران هراسی و مناقشه اتمی و ناتوی عربی عبری در حال تکمیل است. به نظر بهتر است تنها راه دفع این شر اعلام تسلیح اتمی ایران و انفجار هسته ای است .روسیه و چین و اروپا چاره ای جز کمک به ایران ندارند. رهبری باید از فرصت تعارض منافع بین مراکز قدرت برای تسلیح هسته ای ایران استفاده کند. لذا به نظر مذاکرات دوحه و کلا برجام ، فاقد فرجام است.
ابراهیم قدیمی ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۹
خروج از برجام وان پی تی برای شما منتفع نیست۔برجام مصوب شورای امنیت بشما اختیاراتی بر طبق جدول زمان بندی داده است۔ برخی زمانها بسر رسید رسیده است۔شما از نظر شورای امنیت اختیاراتی مطابق برجام دارید۔اختیارات شما نسبت به زمان افزایش مییابد۔مطابق ان عمل کنید۔اگر امریکا اجازه دارد شما را تحریم اقتصادی کند شما ودیگر کشورها نیز اجازه دارید ودارند دیگران را تحریم اقتصادی کنند واز نیروهای خود در جهت برقراری این تحریم ها استفاده کنند۔