درخواست آسه‌آن از حاکمیت نظامی میانمار برای عفو کردن سوچی

۰۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۴ کد : ۲۰۱۲۸۶۴ سرخط اخبار

نماینده ویژه انجمن جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در بحران میانمار در آستانه سفر قریب‌الوقوعش به این کشور از حاکمیت نظامی میانمار خواست رهبر خلع شده این کشور را در زندان نگه ندارد و وی را مورد عفو قرار دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه کامبوج اعلام کرد، به عنوان بخشی از تعهد صلح حاکمیت نظامی میانمار با انجمن آسه‌آن، پراک سوخون، وزیر امور خارجه کامبوج از فردا (چهارشنبه) دومین سفر خود به میانمار را آغاز می‌کند.

آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی خلع شده میانمار که از کودتای سال گذشته به اتهام دست‌کم ۲۰ فقره جرم دادگاهی شده است، به زندانی در نایپیداو، پایتخت میانمار منتقل شده و در بازداشت انفرادی به سر می‌برد. این در حالی است که وی تمامی اتهامات را رد می‌کند.  

با وجود داشتن چندین محکومیت برای جرایم نسبتا جزئی، آنگ سان سوچی ۷۷ ساله تا هفته گذشته از حبس در زندان در امان مانده بود و در مکانی نامعلوم در بازداشت بود.

پراک سوخون در نامه‌ای عفو سوچی را از حاکمیت نظامی میانمار خواستار شد.   

وی در این نامه نوشت: آنگ سان سوچی در سطح بین‌المللی و در بین بسیاری از افراد در داخل میانمار بسیار مورد توجه است چرا که نقش مهمی در بازگشت کشور شما به حالت عادی و آشتی ملی از طریق یک راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز ایفا کرده است.

فعالان سفر قبلی پراک سوخون در مارس را به عنوان شکستی که به نفع حاکمیت نظامیان میانمار بود و مخالفانش را نادیده گرفت، محکوم کردند؛ انتقادی که سوخون تاکید کرد آن را درک می‌کند.

وی در ادامه نامه‌اش نوشت: یک روند صلح موفقیت‌آمیز با حذف یکی از طرفین غیرممکن است.

سوخون تصریح کرد: یک راه‌حل سیاسی صلح‌آمیز برای یک درگیری، بدون توجه به اینکه چقدر پیچیده است، باید شامل تمامی طرفین باشد.


نظر شما :