روابط ایران و سوریه عمیقتر می شود

سرخوردگی اسرائیل از موفق نبودن تلاشهایش علیه ایران

۰۵ تیر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
سرخوردگی اسرائیل از به بن بست رسیدن تلاش هایش علیه ایران موجب شده است اسرائیلی ها تلاش های سیاسی خود را در سطح بین المللی در کنار اقدام نظامی افزایش دهند.
سرخوردگی اسرائیل از موفق نبودن تلاشهایش علیه ایران

نویسنده: عدنان ابوعامر

دیپلماسی ایرانی: حملات متقابل اسرائیل و ایران به یکدیگر در خاک شماری از کشورهای منطقه مانند سوریه، لبنان، عراق، ترکیه، یمن و منطقه خلیج فارس به صورت ترورها و حملات متقابل علیه اهداف نظامی و فضای مجازی و پهپادها و سامانه های موشکی ادامه دارد. در چنین شرایطی، عاموس گلعاد و مایکل میلشتاین دو ژنرال اسرائیلی اعلام کردند دغدغه اصلی اسرائیل، قطع ارتباط بین طرف های مختلف محور تحت فرماندهی ایران در منطقه و در همان حال، کاهش نفوذ این کشور در سوریه است به ویژه که بحران اقتصادی ایران به علت تحریم های بین المللی احتمالا به تحقق این هدف کمک می کند. به عقیده این دو ژنرال اسرائیلی، تل آویو بر این باور است که فشار روسیه بر ایران در سوریه یا ترمیم روابط کشورهای عربی با نظام بشار اسد که با حمایت اقتصادی همراه باشد می تواند ایران را برای خروج از سوریه که هدف راهبردی اسرائیل است زیر فشار قرار دهد. 

دو ژنرال یاد شده اسرائیلی معتقدند محاسبات اسرائیل بر مبنای این فرضیه است که سوریه به ویتنام ایرانی ها تبدیل خواهد شد و آنها را مجبور خواهد کرد در محاسباتشان در خصوص حضور در سوریه بازنگری کنند. ولی در عمل، به رغم همه فشارها و حملات نظامی، نفوذ ایران در سوریه در حال گسترش است و این نفوذ نه تنها از طریق حمایت نظامی از حزب الله و نظام اسد و ایجاد گروه های شبه نظامی در سوریه و استفاده از خاک این کشور برای ساخت و انتقال سلاح های پیشرفته به لبنان، گسترش یافت بلکه این نفوذ به بخش های آموزش و فرهنگ و اسکان شیعیان در مناطق متروکه و تغییر تدریجی بافت جمعیتی این مناطق، امتداد یافته است. 

اسرائیلی ها می دانند یکی از مشکلات پیش روی تلاش های ضدایرانی آنها در سوریه، هم پیمانی چهل ساله بین ایران و سوریه است. زمانی که بحران سوریه آغاز شد، اسد تهران را ستون فقرات حفظ موجودیت خود در سوریه تشخیص داد و تهران نیز سوریه را سکویی راهبردی برای سیطره بر منطقه و نفوذ خود از خلیج فارس تا دریای مدیترانه و ایجاد جبهه ای متشکل علیه اسرائیل می داند. 

کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه و از سرگیری مذاکرات آمریکا با ایران در کنار تمرکز دولت آمریکا بر جنگ اوکراین موجب تشدید نگرانی اسرائیل شده و در عین حال این باور را در ایرانی ها تقویت کرده که نفوذشان در سوریه از طریق مسلح کردن بیشتر حزب الله و ایجاد زیرساخت هایی برای حزب الله و شبه نظامیان شیعه و افزایش عملیات ضداسرائیلی، قابل گسترش است. 

سرخوردگی اسرائیل از به بن بست رسیدن تلاش هایش علیه ایران موجب شده است اسرائیلی ها تلاش های سیاسی خود را در سطح بین المللی در کنار اقدام نظامی افزایش دهند. با این حال ارزیابی اسرائیل این است که تنش های پیچیده بین تهران و تل آویو، ممکن است رویارویی بین دو طرف را در آینده نزدیک وارد مرحله ای بحرانی کند.

منبع: عربی 21 / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل اسرائیل جمهوری اسلامی ایران سوریه ایران و سوریه ایران و سوریه و اسرائیل حمله اسرائیل حمله اسرائیل به ایران


( ۱۰ )

نظر شما :