الیزه آشفته است

انتخابات فرانسه و مسئولیت سخت مکرون

۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۲۶۹۱ اروپا نگاه ایرانی
نویسنده خبر: سید وحید کریمی
وحید کریمی در یادداشتی می نویسد: چالش آقای مکرون مسائل داخلی نیست چون گیجی سیاست داخلی ادامه خواهد داشت؛ بلکه مقابله با همت «آنگلوساکسون» برای نابودی اتحادیه اروپایی است، یعنی همان اتحاد انگلیس و امریکا و استرالیا که اتحادیه آکواس را تشکیل داده اند. آیا مکرون قادر به سامان دادن به اتحادیه اروپایی خواهد بود یا خیر!
انتخابات فرانسه و مسئولیت سخت مکرون

نویسنده: وحید کریمی، دیپلمات و دکترای روابط بین الملل 

دیپلماسی ایرانی: پس از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، اروپایی ها منتظر نتیجه انتخابات مجلس این کشور بودند که بالاخره دیروز اعلام شد. حزب آقای امانوئل مکرون، که مجددا جایگاه خود را در پست ریاست جمهوری فرانسه تثبیت کرد، در مجلس اکثریت ندارد و نخست وزیر باید از قطب مخالف رئیس جمهور برگزیده شود یا این که مصالحه ای صورت پذیرد که در این صورت کابینه ای نمایشی و متضاد بین دو رهبر اول و دوم فرانسه به وجود خواهد آمد. به عبارت دیگر کابینه ای که پیش از این تشکیل شده و چند ماه از عمرش سپری شده بود باید مجددا بارگذاری شود.

فرانسه کشوری است که بیش از حد کشور معطل انتخابات می شود. در انتخابات های آن به ویژه در انتخابات های مجلس به ندرت بیشتر از ۵۰٪ مردم شرکت می کنند.

نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که جمهوری پنجم که شارل دوگل فقید بنا نهاد بر مبنای نظریات/کلاس سیاسی شخصی خودش بود و با گذشت زمان آن دیگر جایگاه گذشته را ندارد.

در بین کشورهای مطرح، گیج ترین سیستم حکومتداری و ناکارآمدترین و هزینه برترین و وقت گیرترین سیستم حکومتی، روش تعیین دولت در فرانسه است و با زیرکی سیاسی ناکارآمدی دولتی بین نخست وزیر و رئیس جمهوری پنهان می شود.

تنها نکته حائز اهمیت در سیستم حکومتداری فرانسه، قرار داشتن کل سیاست خارجی در دستان امانوئل مکرون در الیزه به عنوان رئیس جمهوری است که وجهه فرانسه در روابط بین الملل را تلطیف می کند که آن هم در معرض آشفتگی قرار دارد زیرا مکرون اخیرا گفت که "روسیه را نباید تحقیر کرد". این اظهارات سر و صدای زیادی در بین اعضای اتحادیه اروپایی در مخالفت با مکرون به پا کرده است.

چالش آقای مکرون مسائل داخلی نیست چون گیجی سیاست داخلی ادامه خواهد داشت؛ بلکه مقابله با همت «آنگلوساکسون» برای نابودی اتحادیه اروپایی است، یعنی همان اتحاد انگلیس و امریکا و استرالیا که اتحادیه آکواس را تشکیل داده اند.

آیا مکرون قادر به سامان دادن به اتحادیه اروپایی خواهد بود یا خیر! گذر زمان و رصد مشخص می کند اما امروز که صحبت می کنیم بعید است بتواند از پس این وضعیت برآید.

سید وحید کریمی

نویسنده خبر

دیپلمات و دکترای روابط بین الملل که در حال حاضر در گروه اروپا/امریکای دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه فعالیت دارد. 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: فرانسه انتخابات فرانسه امانوئل مکرون اتحادیه اروپا انتخابات مجلس فرانسه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه


( ۲ )

نظر شما :

بهزاد کاویانی ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۶:۴۴
اتحادیه اکواس هم زیر سر انگلستان بود؟ اگر‌ کار آمریکا باشه که فکر کنم آنها گفتن دنبال دشمنی با چین نیستند