پیامدهای خصومت ورزی اخیر تل آویو

آیا بمباران فرودگاه دمشق راه را برای تشدید تنش با اسرائیل باز می‌کند؟

۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۱۲۵۶۴ اخبار اصلی خاورمیانه
مرحله آتی شاهد تنش بیشتر میان دو طرف خواهد بود؛ زیرا افزایش شدت حملات اسرائیل و هدف قرار دادن مواضع مهم مانند فرودگاه دمشق که از مهمترین گذرگاه‌های عبور سلاح ایران به حزب الله است، برای «محور مقاومت» گران آمده و این محور ممکن است امروز به دنبال فرمولی برای پاسخگویی باشد و در عین حال این واکنش به جنگی گسترده‌تر تبدیل نشود. 
آیا بمباران فرودگاه دمشق راه را برای تشدید تنش با اسرائیل باز می‌کند؟

نویسنده: عدنان احمد

دیپلماسی ایرانی: پیامدهای موضوع هدف قرار دادن فرودگاه بین‌المللی دمشق توسط اسرائیل و به تعلیق درآمدن خدمات آن همچنان ادامه دارد. در این راستا دو متحد نظام سوریه یعنی روسیه و ایران، این عملیات را محکوم کردند. در همین راستا ایران اعلام کرد «ائتلاف مقاومت» برای پاسخگویی به این حمله کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است که اسرائیل برای انجام این حمله مدعی شد که از این فرودگاه برای انتقال سلاح و تجهیزات ایرانی به حکومت اسد و حزب الله لبنان استفاده می‌شود.

در این راستا حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای سوری خود این حمله را محکوم کرد و بر ایستادن ایران در کنار سوریه برای مقابله با حملات مکرر اسرائیل به این کشور با حمایت قدرت‌های خارجی تاکید کرد.

طبق بیانیه وزارت حمل  نقل سوریه این حمله اسرائیل زیرساخت‌های فرودگاه را هدف قرار داده و باعث از کار افتادن باندهای آن شده است.

به نوبه خود، یک وب سایت اسرائیلی متخصص در زمینه تصاویر ماهواره‌ای، تصاویری را منتشر کرد که اثرات بمباران فرودگاه را نشان می‌دهد. بر اساس تصاویر منتشر شده از سوی «ایمیج سَت اینترنشنال» باندهای نظامی و غیرنظامی داخل فرودگاه دمشق در نتیجه حمله موشکی اسرائیل به شدت آسیب دیده‌اند.

همچنین شبکه تلویزیونی رسمی اسرائیل «کان» روز شنبه اعلام کرد هدف از این حمله ارسال این پیام به ایران و حکومت سوریه بوده که اسرائیل مصمم است از قاچاق سلاح و سامانه‌های جنگی از طریق پروازهای غیرنظامی جلوگیری کند. به ادعای این شبکه هدف قرار دادن باندها با هدف خنثی کردن تلاش‌های ایران برای قاچاق سامانه‌های دقیق موشکی به حزب الله لبنان و از جمله تجهیزاتی بوده است که در تبدیل موشک عادی به موشک‌های با دقت بالا استفاده می‌شود.

پژوهشگر سیاسی، شادی عبدالله در خصوص معنای این تحولات و احتمال پاسخ نظام سوریه و محور مقاومت طبق اظهارات وزیر امور خارجه ایران به «العربی الجدید» گفت اسرائیل بعد از اینکه به این نتیجه رسید ایران فعالیت خود را در سوریه تشدید کرده و در این راه از سرگرم بودن روسیه به اوکراین بهره می‌برد، بر شدت حملات خود در سوریه افزوده است. عبدالله بعید نمی‌دانست که تلاش‌هایی برای پاسخ دادن از سوی حکومت سوریه و متحدانش؛ یعنی ایران و حزب الله صورت گیرد و این مسئله احتمالا باب را به روی حملات بیشتر اسرائیل باز می‌کند که به نوبه خود ممکن است وقوع جنگی منطقه‌ای را هشدار دهد.

به باور عبدالله مرحله آتی شاهد تنش بیشتر میان دو طرف خواهد بود؛ زیرا افزایش شدت حملات اسرائیل و هدف قرار دادن مواضع مهم مانند فرودگاه دمشق که از مهمترین گذرگاه‌های عبور سلاح ایران به حزب الله است، برای «محور مقاومت» گران آمده و این محور ممکن است امروز به دنبال فرمولی برای پاسخگویی باشد و در عین حال این واکنش به جنگی گسترده‌تر تبدیل نشود. 

او افزود در صورت وقوع چنین سناریویی، هیچ کس نمی‌تواند تحولات بعدی را پیش‌بینی کند؛ زیرا هر طرف تلاش خواهد کرد معادله جدیدی را تثبیت کند با این مضمون که سیلی‌هایی را که از طرف مقابل می‌خورد، تحمل نخواهد کرد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه اسرائیل سوریه و اسرائیل ایران و اسرائیل ایران و سوریه ایران و سوریه و اسرائیل ایران و سوریه و امریکا روسیه و سوریه فرودگاه دمشق


( ۷ )

نظر شما :

خسرو ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۰
این وسط چرا پدافند هوایی روسیه از فرودگاه دمشق دفاع نکرده است ؟ با اسراییل هماهنگی کرده ؟ به جهات تکنولوژیک نتوانسته؟ یا همه تجهیزات را به اکراین منتقل کرده ؟ تا کی بازی دوگانه روسیه با اسراییل و ایران ادامه خواهد یافت ؟ محور مقاومت به یک جواب ساده تبلیغاتی بسنده خواهد کرد ؟ یا با یک جواب دندانشکن قدرت نمایی خواهد کرد؟ در هر حالتی ایران باید تکلیف اتحاد استراتژیک یا تاکتیکی با روسیه را روشن کند تا اینقدر از روسها بازی نخورد