نقش تاثیرگذار تحریم و ممنوعیت کالاهای اساسی

امنیت غذایی جهان در خطر است

۱۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۲۲۸۷ اخبار اصلی آسیا و آفریقا اقتصاد و انرژی
مدیر کل سازمان تجارت جهانی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «اکنون ۲۲ کشور با ۴۱ محدودیت یا ممنوعیت صادرات مواد غذایی داریم.» او یادآوری کرد که قوانین سازمان تجارت جهانی این نوع اقدامات را «به دلایل امنیتی» مجاز دانسته است، اما به شرطی که «موقت، شفاف و متناسب» باشند.
امنیت غذایی جهان در خطر است

دیپلماسی ایرانی: کشورهای آسیایی محدودیت هایی را برای صادرات مواد غذایی خود از جمله گندم، شکر یا مرغ اعلام می کنند. این وضعیت ترس از بدتر شدن بحران جهانی غذا را که با جنگ در اوکراین مشخص شده است، افزایش می دهد.

به گزارش سازمان تجارت جهانی، بحران جهانی غذا «قریب الوقوع» است. به گفته رئیس برنامه جهانی غذا «اکنون شرایط بدتر از سال های 2007 – 2008، در زمان شورش های غذایی است.» به گفته وی اکنون 50 میلیون نفر دیگر در خطر گرسنگی هستند.

در برابر افزایش20 تا 40 درصدی قیمت گندم و آرد به علت ویرانی مزارع تحت تأثیر گرمای شدید، چهاردهم ماه مه دهلی نو تصمیم گرفت صادرات گندم را ممنوع کند. این اقدام افزایش قیمت ها را در شرایط بحران کشاورزی جهانی تشدید کرد.  هند با 110 میلیون تن غلات در سال گذشته دومین تولیدکننده بزرگ غلات در جهان است، اما بیشتر تولید آن به مصرف داخلی می رسد.

وزیر کشاورزی آلمان در واکنش به تصمیم دولت هند گفت: «اگر همه به اعمال چنین محدودیت‌های صادراتی یا حتی بستن بازارها شروع کنند، فقط بحران را تشدید می‌کند و به هند و کشاورزان آن نیز آسیب می‌رساند.»

هند که دومین تولیدکننده و صادرکننده بزرگ شکر در جهان، پس از برزیل است، تصمیم گرفت صادرات شکر را نیز به 10 میلیون تن محدود کند. در این رابطه دولت هند گفت: «این تصمیم با هدف حفظ موجودی داخلی و ثبات قیمت شکر اتخاذ شده است که از اول ژوئن اجرایی خواهد شد.»

مالزی نیز در برابر افزایش قیمت ها، صادرات مرغ را متوقف کرد. این کشور همچنین قصد دارد با کمبود در بازار ملی خود مبارزه کند. نخست وزیر مالزی گفت که از اول ژوئن تا زمانی که قیمت ها و عرضه تثبیت شود، صادرات حدود 3.6 میلیون قطعه جوجه در ماه متوقف می شود. حدود یک سوم واردات مرغ سنگاپور در سال گذشته از مالزی وارد شده است. مالزی به تایلند، ژاپن و هنگ کنگ نیز مرغ صادر می کند.

زمانی که اندونزی تصمیم گرفت صادرات روغن پالم خود را به حالت تعلیق درآورد، بازار بیشتر بی‌ثبات شد. این کشور حدود 60 درصد از تولید جهانی این محصول را به خود اختصاص داده است که یک سوم آن در بازار ملی آن مصرف می شود. بزرگترین مشتریان صادراتی آن هند، چین، اتحادیه اروپا و پاکستان هستند. زمانی که ممنوعیت صادرات روغن پالم اندونزی اعلام شد، قیمت روغن نباتی به بالاترین حد تاریخی خود رسید. اوکراین که 50 درصد تجارت جهانی روغن آفتابگردان را تامین می کند، به علت جنگ دیگر نمی تواند صادرات داشته باشد.

مدیر کل سازمان تجارت جهانی در جریان نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس گفت: «اکنون 22 کشور با 41 محدودیت یا ممنوعیت صادرات مواد غذایی داریم.» او یادآوری کرد که قوانین سازمان تجارت جهانی این نوع اقدامات را «به دلایل امنیتی» مجاز دانسته است، اما به شرطی که «موقت، شفاف و متناسب» باشند.

در این میان بانک جهانی هشدار داد که افزایش قیمت مواد غذایی در حال حاضر «اثرات مخربی بر فقیرترین و آسیب پذیرترین کشورها» داشته است. در طول 15 ماه آینده، 12 میلیارد دلار به طرح های جدیدی که برای پاسخ به بحران غذایی در جهان در نظر گرفته شده است، اختصاص خواهد یافت. رئیس بانک جهانی توصیه می کند که کشورها «تلاش هایی هماهنگ» را نه تنها برای افزایش عرضه انرژی، کود، و کمک به کشاورزان، بلکه برای «حذف سیاست هایی که مانع صادرات و واردات می شود (...) یا ذخیره سازی غیر ضروری را ترغیب می کند»، انجام دهند.

منبع: اکسپرس / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: صادرات مواد غذایی صادرات گندم صادرات روغن اندونزی هند روسیه مالزی اوکراین جنگ اوکراین تحریم تحریم روسیه ممنوعیت صادرات


( ۳ )

نظر شما :