ماهاتیر محمد: هدف گروه اقتصادی جدید آمریکا، انزوای چین است

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۳ کد : ۲۰۱۲۱۸۲ سرخط اخبار

نخست وزیر سابق مالزی ضمن انتقاد از یک گروه اقتصادی جدید به رهبری آمریکا تاکید کرد، این گروه قصد دارد چین را منزوی کند و بدون پکن هیچ منفعتی برای رشد اقتصادی منطقه‌ای وجود نخواهد داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر اخیرش به ژاپن یک گروه تجاری موسوم به "چارچوب اقتصادی هند-اقیانوس آرام" که متشکل از ۱۳ کشور است، تشکیل داد. به گفته بایدن، این گروه به آمریکا کمک می‌کند تا با کشورهای آسیایی در حوزه‌هایی از جمله زنجیره‌های تامین، تجارت دیجیتال، انرژی پاک و مبارزه با فساد همکاری نزدیک‌تری داشته باشد.

ماهاتیر محمد، نخست وزیر سابق مالزی در یک کنفرانس بین‌المللی در توکیو گفت: آمریکا همیشه می‌خواهد از گروه‌هایی از جمله همین گروه برای منزوی کردن چین استفاده کند. بسیاری از کشورها تاکید دارند که این یک گروه اقتصادی نیست بلکه حقیقتا یک گروه سیاسی است.

کشورهای عضو این گروه استرالیا، برونئی، هند، اندونزی، ژاپن، مالزی، نیوزیلند، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، تایلند، آمریکا و ویتنام هستند که روی هم رفته ۴۰ درصد از میزان تولید ناخالصی جهان را تشکیل می‌دهند.

ماهاتیر محمد درباره کشورهای این گروه گفت: این گروه حتی برای توسعه اقتصادی اعضای این گروه نیز خوب نیست. چین یکی از شرکای تجاری بزرگ مالزی است. ما نمی‌خواهیم شاهد هیچ تنش و هیچ درگیری با چین باشیم و امیدواریم آمریکا درک کند که چین در این منطقه حضور دارد، قرار نیست ناپدید شود و ما مجبوریم با چین که اکنون از بسیاری از کشورها در جهان ثروتمندتر است، زندگی کنیم.

ماهاتیر محمد ۹۶ ساله همچنان به عنوان یکی از چهره‌های بانفوذ در مالزی شناخته می‌شود.


( ۶ )

نظر شما :