آنکارا و ریاض گذشته را فراموش می کنند

اردوغان در عربستان سعودی، برای دفن ده سال رقابت شدید

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۱۱۸۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که این سفر «دوران جدیدی» را در روابط ترکیه و عربستان بگشاید. وی افزود: «تقویت همکاری ها در حوزه های دفاعی و مالی به نفع دوجانبه است.»
اردوغان در عربستان سعودی، برای دفن ده سال رقابت شدید

نویسنده: لورا مای گاوریو

دیپلماسی ایرانی: پس از 10 سال رقابت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پایان هفته گذشته برای یک سفر دولتی به عربستان سعودی برای امضای تفاهمی با اهداف اقتصادی و راهبردی سفر کرد.

شکاف اقتصادی، دیپلماتیک و ایدئولوژیک بین ترکیه و عربستان سعودی به مدت ده سال عمیق تر شده بود، با ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی در سال 2018 به اوج خود رسید.

رئیس جمهوری ترکیه ابراز امیدواری کرد که این سفر «دوران جدیدی» را در روابط ترکیه و عربستان بگشاید. وی افزود: «تقویت همکاری ها در حوزه های دفاعی و مالی به نفع دوجانبه است.»

در پایان این سفر 48 ساعته، با فاش نشدن اظهارات در داخل هیات، به ویژه درباره خط اعتباری حداقل 10 میلیارد دلاری که به اقتصاد ترکیه نفس تازه می دهد، در نهایت هیچ وعده ای اعلام نشد که شاید نشانه این باشد که ریاض منتظر چند وعده دیگر است.

یک سال قبل از انتخابات بعدی، رئیس جمهوری آنکارا به روابط اقتصادی جدید نیاز دارد. در سال 2021، لیر ترکیه بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد که منجر به تورم 36 درصدی در سال 2021 شد که به بیش از 61 درصد در ماه آوریل افزایش یافت. وضعیتی که او را وادار به گفت وگو با قدرت های منطقه (مصر، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) می کند.

عربستان سعودی باید مشکل بیکاری ساختاری خود را برای جمعیت جوان نزدیک به 35 میلیون نفر را حل کند. بر اساس برآوردهای صندوق بین المللی پول پس از رکود تاریخی منفی 4 درصدی در سال 2020 وضعیت مالی در سال 2021 بهبود یافت. چشم انداز اقتصادی سال 2022 با رشدی 7.6 درصدی به لطف افزایش قیمت نفت بسیار مطلوب است. خزانه پر است و آماده تامین مالی اتحادهای راهبردی جدید است.

ترکیه خود را به عنوان حامی جنبش‌های مختلف انقلابی برخاسته از اخوان‌المسلمین در تونس، مصر و لیبی قلمداد می کرد. رئیس جمهوری ترکیه هرگز از این که خود را به عنوان حامی اهل سنت در سراسر جهان مطرح کند، دست برنداشت. یک آلترناتیو سیاسی غیرقابل تحمل از دیدگاه پادشاهی سالخورده سعودی که نگهبان اماکن مقدس مکه است.

در  نوامبر گذشته که محمد بن زاید، ولیعهد امارات متحده عربی به استانبول سفر کرد، همه ناظران غافلگیر شدند. به همین مناسبت، مجموعه قراردادهای همکاری مهم از جمله ایجاد صندوق اماراتی به مبلغ 9 میلیارد یورو برای حمایت از سرمایه گذاری در ترکیه به امضا رسید.

منبع: لزکو / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: عربستان سعودی ترکیه عربستان و ترکیه رجب طیب اردوغان محمد بن سلمان محمد بن زاید سفر اردوغان اقتصاد ترکیه


( ۶ )

نظر شما :