مسکو از شریک خود کمک بیشتری می گیرد

الگوی ایران برای روسیه در دور زدن تحریم ها

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۱۱۶۲۰ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
در هفته گذشته، این خبر منتشر شد که احتمال دارد، روسیه به تجربه متحد خود که بیش از چهل سال تحت اعمال تحریم های غرب قرار دارد، نگاه کند، زیرا خود مسکو تقریبا در هر بخش از اقتصاد با محدودیت های بی سابقه ای مواجه شده است.
الگوی ایران برای روسیه در دور زدن تحریم ها

دیپلماسی ایرانی: تحریم های متعدد امریکا و اروپا که دسترسی ایران را با شبکه های بانکی بین المللی به منظور نابودی اقتصاد و اختلال در فعالیت های تجاری محدود کرده، تهران را به دنبال شیوه های جدیدی برای تجارت برانگیخته است. در نتیجه، مبادله پایاپای به عنوان بادوام ترین کانال مبادلات تجاری ظاهر شده است.

در هفته گذشته، این خبر منتشر شد که احتمال دارد، روسیه به تجربه متحد خود که بیش از چهل سال تحت اعمال تحریم های غرب قرار دارد، نگاه کند، زیرا خود مسکو تقریبا در هر بخش از اقتصاد با محدودیت های بی سابقه ای مواجه شده است.

پیش از بحران اوکراین، ایران کشوری بود که تحت اعمال بیشترین تحریم های جهانی قرار داشت. در حال حاضر، این رکورد به روسیه تعلق دارد. منافع مشترک و کمک به یکدیگر برای دور زدن تحریم ها، بخش مهمی از روابط میان روسیه و ایران را تشکیل می دهد. روسیه در حال بررسی مورد ایران با هدف مقابله با تحریم های خدمات حمل و نقل هوایی و قطعات یدکی است. ایران هنوز از برخی از هواپیماهای خریداری شده در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی استفاده می کند.

به احتمال زیاد، روابط دو جانبه ایران و روسیه تحکیم بیشتری خواهد یافت. احتمال دارد، مذاکرات وین در خصوص برجام به شکست انجامد. بعد از چندین دهه از اعمال تحریم های اقتصادی، ایران در دور زدن شدیدترین تحریم ها استادکار شده است. در حال حاضر، روسیه تجربه مشابهی را پشت سر می گذارد: غرب به مسکو فشار می آورد تا اقتصادش را نابود کند.

در ماه ژانویه و در جریان سفر دو روزه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به مسکو، طرفین در خصوص مسائل مالی و بانکی گفت وگو کردند و به توافق رسیدند تا موانع تجاری را برای افزایش تجارت تا 10 میلیارد دلار در سال رفع کنند. در حال حاضر، صادرات روسیه به ایران 3 میلیارد دلار و واردات از ایران 976.3 میلیون دلار است.

تقریبا، 80 درصد از تجارت میان روسیه و ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می دهند. روسیه غلات و دانه های روغنی به ایران صادر و میوه و سبزیجات، خشکبار و آجیل را از ایران وارد می کند. ایران برای تجارت با روسیه با ارزهای ملی آمادگی دارد و قراردادهای مربوطه از قبل امضا شده اند.

در ماه نوامبر سال گذشته، ایران و پاکستان توافقنامه تجارت پایاپای را امضا کردند. در حال حاضر، این کشورها برای احیای روابط تجاری خود تلاش می کنند و امیدوارند که مکانیسم مبادله ای جدید به افزایش گردش مالی تجاری سالانه تا 5 میلیارد دلار کمک کند.

کشورهای دیگر نیز مایل به پیوستن به روند جدید هستند. توافقات مبادله ای با ازبکستان و قزاقستان منعقد شده است. ایران همچنین، در حال برقراری مبادلات تجاری با برزیل است. برزیل از وادرات سیب، آجیل، گیاهان و زعفران از ایران استقبال می کند که این روند به تعادل در کسری تجاری میان دو کشور کمک خواهد کرد. در اواسط سال 2019، ایران ارسال محموله های آزمایشی در عرصه پتروشیمی را به برزیل آغاز کرد، اما زمانی که کشتی های ایرانی هفته ها در بنادر برزیل گیر افتادند، این تجارت متوقف شد. در حال حاضر، ایران با واردات محصولات سویا، ذرت و گوشت، به بزرگترین خریدار محصولات کشاورزی برزیل در خاورمیانه تبدیل شده است. برزیل خواهان گسترش طیف صادرات خود به پنبه، برنج و شکر است. برزیل آماده خرید گردو، شاه بلوط، میوه های خشک، زعفران، پسته و گندم از ایران است. تجارت مبادله ای، یک گزینه عالی برای تحویل غلات و سایر مواد خام به ایران و واردات کاربامید (کود اوره) و سایر مواد شیمیایی از طریق همان کشتی ها به برزیل است.

منبع: وستی کافکازا (روسیه) / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه جنگ اوکراین ایران و روسیه تحریم ایران دور زدن تحریم ها دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران ایران و برزیل ایران و پاکستان ایران و قرقیزستان ایران و قزاقستان ایران و ازبکستان


( ۱۲ )

نظر شما :