سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران:

خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است

۲۹ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۱۳۲۰ اخبار اصلی اخبار داخلی آسیا و آفریقا
وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه در تمام شئون زندگی مردم همه تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای زیادی داشته در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور. امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.
خطیب زاده: جو وین منفی نیست/سفیر اوکراین موضع کشورش را بخواند/مراوداتمان با ترکیه ۲.۵ برابر شده است

دیپلماسی ایرانی: سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز ارتش را تبریک گفت و افزود: آنها در کنار دیگر دلاورمردان اجازه ندادند حتی یک میلیمتر از خاک ایران عزیز در اشغال خارجی باشد و امروز تمامی حیثیت، جان و مال و ناموس این مملکت تحت حفاظت این عزیزان قرار دارد. 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی درباره مطلب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر اینکه در مذاکرات احیای برجام در دولت قبل بحث تحریم سپاه برطرف شده بود بیان کرد: موضوعات باقیمانده در گفت‌وگوهای وین برای همه به صورت روشن گفته شده است. در ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی درباره همه چیز توافق نشود درباره هیچ چیز توافق نمی‌شود. امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوعاتی باقیمانده که به محض اینکه تمام شود می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی دربراه هتک حرمت مسجدالاقصی نیز گفت: بار دیگر شاهد هتک حرمت مسجدالاقصی بودیم و رژیم جعلی صهیونیستی یورشی را به نمازگران و  روزه داران انجام و تعداد زیادی را مجروح کرد.روند عادی سازی سران برخی کشورهای عربی و اسلامی با این رژیم آن را بیشتر جری کرده تا ددمنشی‌های خود را گسترش دهد. ایران ضمن محکومیت شدید اقدام خود را در سطح سازمان همکاری اسلامی و وزرای کشورهای اسلامی انجام داده است و امیرعبداللهیان نامه‌ای را به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاده است. طی روزهای آتی این روند را ادامه می‌دهیم چون رژیم زیاده خواه و بحران آفرین صهیونیستی تنها با پاسخ محکم دست از این اقدامات برمی‌دارد.

خطیب‌زاده درباره اظهارات ند پرایس در خصوص آزادسازی منابع مسدود شده ایران گفت: آزادسازی منابع ایران و بازگشت پول‌هایی که از صادرات کالا و خدمات از ایران به کشورهای دیگر انجام شده ربطی به هیچ کشور ثالثی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد. آنچه ما انجام م‌دهیم در چارچوب منافع قطعی مردم ایران است. سفری انجام و هیأتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد و نه به آمریکا مرتبط است و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزییات آن ورود کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات سفیر اوکراین در تهران مبنی بر این‌که ایرانی‌ها حتی یک ریال به ما کمک نکردند بیان کرد: سفیر اوکراین یک بار دیگر توئیت وزیر امور خارجه اوکراین را بخواند تا متوجه مواضع دولتش بشود.

وی همچنین گفت که اصل اساسی در سیاست جمهوری اسلامی ایران بعد از ترور بزدلانه سردار رشید ایران و اسلام شکل گرفت که اقدام صورت گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی پاسخ نخواهد بود. این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

خطیب‌زاده همچنین بیان کرد: قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تحرکات چرخشی در وزارت امور خارجه اظهار داشت: سفرای ما بعد از سه سال برمی‌گردند و برخی هم جابه جایی‌های عادی و طبیعی وجود دارد و وزارت امور خارجه قواعد حاکمیتی بر آن حاکم می‌شود.

وی همچنین درباره دستاوردهای وزارت خارجه طی هشت ماه گذشته نیز بیان کرد: وزارت امور خارجه در تمام شئون زندگی مردم همه تلاش خود را انجام داده است. امروز که با شما صحبت می‌کنم روابط ما با ترکیه، عمان، عراق و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و حوزه آسیای مرکزی و قفقاز از نظر آمار کمی رشدهای زیادی داشته در یک سال گذشته بیش از یک و سه دهم میلیارد یورو حجم تجارت ما با عمان بوده است. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شده است و با عراق و دیگر کشورها نیز همین طور. امروز نفت ایران با فرض ادامه همین شرایط در ایران و گفت‌وگوها در وین وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. درباره روابط ما با دیگر کشورها اجرای سند جامع همکاری ۲۵ ساله با چین را آغاز کردیم. با بلوک‌های اقتصادی و سیاسی منطقه‌ای روابط خود را برقرار کردیم. سال گذشته در حوزه سلامت با بحران مواجه بودیم و دیپلماسی سلامت یکی از دستاوردهای وزارت امور خارجه است و نه در حوزه واکسن در حوزه تولید واکسن و خدمات در همه این‌ها در کنار ملت بوده و هر کجا نیازی بوده وزارت خارجه حاضر بوده است. وزارت امور خارجه تلاش می‌کند وظایف خودش را با همین دیپلما‌ت‌ها و جوانان انجام دهد.

 وی در پاسخ به سؤال دیگری بیان کرد:‌ روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا انجام می‌شود و پیام‌ها از طریق مورا در رفت و برگشت انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط ایران و عراق بیان کرد: در حوزه روابط دوجانبه یکی از مهمترین موضوعات راه آهن شلمچه – بصره و کمیسیون مشترک و برخی پروژه‌های مشترک است که در حال اجرایی شدن است. درباره تردد اتباع دو کشور و روان سازی صدور روادید و چند ده موضوع بین دو کشور در حال گفت‌وگو است. عراق در حوزه منطقه‌ای تلاش کرده گفت‌وگوهای منطقه‌ای نقش ایفا کند بین ایران و عربستان سعودی. سفر فؤاد حسین در این باره بود و نگرانی از حضور رژیم اشغالگر قدس و سوء استفاده از خاک عراق انتقال نظرات ایران صورت گرفت. روابط دو کشور سقفی ندارد و هر دو طرف می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.

وی درباره هتک حرمت قرآن کریم اظهار داشت: آنچه در سوئد اتفاق افتاد بسیار منزجر کننده بود و ایران به اشد وجه محکوم می‌کند و تکرار این موضوع در سوئد جای تاسف عمیق است و منتظر هستیم سوئد به جای استفاده از آزادی بیان به مسؤولیت خود عمل و عکس العمل مناسب را نشان دهد. جهان اسلام از این هتک حرمت‌ها که در سایه آرامش کاذب توسط این هتاکان صورت می‌گیرد، بسیار منزجر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره جام جهانی فوتبال در قطر بیان کرد: کارگروهی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور شکل گرفته و وزارت خارجه عضو آن است و سعی می‌کنیم در راستای دیپلماسی وزرشی هر کاری لازم است انجام دهد.

خطیب‌زاده در پاسخ به پرسشی در مورد طرح دولت انگلیس برای اعزام اجباری پناهجویان در این کشور به رواندا و این‌که آیا اتباع ایرانی هم در بین این پناهجویان هستند و اینکه آیا در این باره با مقامات انگلیسی گفت‌وگویی شده است؟ اظهار داشت: طرح اعلامی توسط نخست‌وزیر انگلس واقعا شرم آور بود و اعزام اجباری پناهجویان به کشور ثالث توسط انگلیس از مدعیان حقوق بشر نه تنها بر خلاف تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی و مهاجران است، بلکه با مقدمات تمام رفتارهای بشردوستانه همخوان نیست.

وی شانه خالی کردن انگلیس از وظایف خود را جای تعجب دانست و افزود: بعید می‌دانم هیچ فرد آزاده‌ای در انگلیس این را بشنود و بی تفاوت باشد. لیست و آماری توسط دولت انگلیس اعلام نشده که در چه زمانی اجرا و شامل چه کسانی می‌شود و حتما در خصوص این موضوع هر چه جلوتر برود این موضوع را پیگیری می‌کنیم و به عنوان کشوری که بیشترین مهاجران را پذیرفتیم با حساسیت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسشی در خصوص توقف فعالیت‌های بخش‌های کنسولی اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان در پی تعرض‌های اخیر بیان کرد: فعالیت‌های بخش‌های کنسولی ما در افغانستان بلافاصله بعد از تعدی صورت گرفته متوقف شد و مقامات هیأت حاکمه فعلی افغانستان تماس‌هایی را با سفیر و سرکنسو‌ل‌های ایران داشتند و اطمینان‌های لازم را دادند و به صورت تدریجی از همان روز فعالیت‌ها از سرگرفته شد. موضوع حضور اتباع افغانستانی در مقابل سفارتخانه‌ها با محدویت روبرو بود که با اطمینانی که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان داد از سر گرفته شد. به طور جدی وضعیت اماکن دیپلماتیک در افغانستان و اتباع و دیپلما‌ت‌های ایران برای ما از اهمیت برخوردار است و منتظر عمل مسئوولانه‌تر هیأت حاکمه و معرفی آنهایی هستیم که این تحریک و اقدام را انجام ادادند و همه باید هوشیار باشیم چون برخی می‌خواهند بر موج دروغین احساسی سوار شوند و روابط دو ملت را تحت تاثیر قرار دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره علت توقف مذاکرات و این‌که آیا بحث ماندن سپاه در فهرست تروریستی عامل این توقف است اظهار داشت: موضوعات باقیمانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است. تأکید می‌کنم پیام‌هایی که از طریق مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفرش به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد فاصله دارد و واشنگتن مسؤول عقب افتادن است. تمامی عناصر و اجزای فشار حداکثری باید از بین برود. آمریکا نمی‌تواند تمام انرژی و وقت ما را صرف این کند که بخشی از اجزای فشار حداکثری و میراث ترامپ را حفظ کند. اجزای این فشار حداکثری باید کلا از بین برود. نکته دوم این است که زنجیره انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام باید به صورت کامل دیده شود. آنچه بین ما و آمریکا باقیمانده در هر دو این قسمت‌ها دچار نقص است.

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: جو وین منفی نیست چون ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی که آمریکا بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه‌ای که گفتم مرتفع کند. هماهنگ کننده برجام وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد. ایران در مقاطعی که سختی در مذاکرات پیش آمده بیشترین ابتکار را داشته و الان با ابتکارات مختلف تلاش کردیم اطمینان لازم برای بازگشت صادقانه آمریکا و اجرای تعهدات توسط آنها صورت بگیرد. به نظر می‌آید واشنگتن سیاست تاخیر را در پیش گرفته و هر زمان آمریکا به چند موضوع باقیمانده پاسخ دهد به وین برمی‌گردیم. جو وین همچنان آماده توافق است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال با بیان این‌که تا چه زمانی قرار است منتظر پاسخ آمریکا بمانیم؟ و همچنین توافقات و گفت‌وگوهای ایران با اروپا در خصوص خودروسازی اظهار داشت: ایران نقشه دوم و سومش را از روز اول داشته و اقتصاد خودش را منوط و مشروط به گفت‌وگوها در وین نکرده است. روشن است رفع تحریم موضوع مهمی است و وزارت خارجه برای رفع تحریم با تمام جدیت وارد شده و خنثی سازی تحریم‌ها از جمله وظایف دولت و وزارت خارجه است. وزارت خارجه موضوع خنثی سازی تحریم‌ها و اقتصاد تاب آور نسبت به تحریم‌ها را به عنوان مفهوم مقوم در سیاست خارجی خود دنبال کرده است. این تاب آوری را در حوزه‌های مختلف دیدید. منتظر نه آمریکا و نه گفت‌وگوهای وین نبودیم. ایران و ۱+۴ در چارچوب گفت وگوهای قبلی روابط خود را ادامه می‌دهند و ایران هم هیچکدام از اقدامات هسته‌ای خود را متوقف نکرده است. 

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: روابط ایران و ترکیه راهبردی چند لایه و بسیار با ثبات و تاریخی بوده است. درباره موضوع سوریه پرونده اختلافی روشنی داریم و از مسیر آستانه سعی کردیم اختلافات را مدیریت کنیم. آنچه برای ما روشن است تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین‌اللملی در سوریه و عراق است و این موضوعی نیست که کسی درباره آن اختلاف نظر داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند و منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته شده و ادامه دادن این وضعیت سؤال اساسی درباره این‌که انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند. به جهت این‌که کشور مسؤولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم محترم می شماریم و مادامی که طرف‌های مقابل محترم بشمرند در برجام ماندیم. حداقل بخشی از ۱+۴ پایبندی خود را به بخش‌هایی از برجام را داشتند و ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: درباره مرزهای شرقی نگرانی‌های جدی داشتیم و مقامات مرزی ما با پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستاست. دولت دوست و ارتش پاکستان و هیأت حاکمه را متوجه این موضوع کردیم که برای دو کشور مهم است مرزها با ثبات باشد.

وی درباره برنامه جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: با سفر امیرعبداللهیان و اعلام وزیر خارجه چین و ایران این سند وارد فاز اجرایی شد و در بخش‌های مختلف این برنامه جامع که هیأت بلندپایه‌ای همراه وزیر خارجه بود توانستند به برنامه عملی برای همکاری برسند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین اظهار داشت: از هیأت حاکمه سرپرستی افغانستمان می‌خواهیم به مسؤولیت قطعی خود عمل کند و اجازه ندهد از طریق موج‌های احساسی، اقداماتی علیه ایران صورت بگیرد. انتظار ما این است که رفتار مسؤولانه‌ای را از سوی هیأت حاکمه سرپرستی افغانسنتان ببینیم.

وی درباره سفر فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به تهران هم اظهار داشت: در سفر فؤاد حسین درباره تردد اتباع و تردد با خودروهای شخصی گفت‌وگوهایی انجام شده و طرف عراقی برخی دستورالعمل‌های بهداشتی و مقررات را اعلام می‌کند که باید انجام شود و ما آمادگی داریم در اسرع وقت انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره گفت‌وگوی امیرعبداللهیان و فؤاد حسین در خصوص مذاکرات ایران و عربستان نیز اظهار داشت: درباره ایران و عربستان گفت‌وگویی انجام شد و آمادگی داریم هر زمان عربستان به نکات مکتوب ما پاسخ دقیق بدهد می‌توانیم نشستی را داشته باشیم.

وی همچنین گفت که در پکن و تهران آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های پزشکی به چین اعلام کردیم و اظهار داشت: ما در کنار چین هستیم برای مقابله با این ویروس اگر نیازمند کمک و یاری ما باشند.

وی گفت که بازگشت به وین در سطح وزراست و اظهار داشت: ما هنوز متنی را توافق نکردیم و شاید هر تغییری در لحظه آخر صورت بگیرد ولی فعلا دستورکار در همین راستاست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره متنی که برخی از نمایندگان ادعا می‌کنند نسخه توافق وین است نیز بیان کرد: ایران براساس رویه قطعی خود در حفظ محرمانگی که به مردم ایران مربوط است اقدام کرده و درباره آنچه استناد شده است نمی‌توانم اظهارنظر کنم. همه اجازه دهند در چارچوب حرفه‌ای و اینکه نظام تعیین کرده کار جلو برود. شورای عالی امنیت ملی به شمول روسای قوا از جمله رئیس مجلس راهبری مذاکرات را دارد. کمیته‌ای است که شخصیت‌هایی در آن هستند و درباره موضوع هسته‌ای اعلام نظر می‌کنند و خطوطی را تعیین و وزارت خارجه اجرا می‌کند. امیرعبداللهیان در نشست اخیر با کمیسیون امنیت ملی کلیه موضوعات به صورت غیرهیجانی و غیر رسانه‌ای پاسخ دادند و دوستان تلاش کنند منافع ملت ایران رعایت شود.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگری اظهار داشت: اینکه آمریکا دوست داشته باشد موضوعات انسانی و بشردوستانه مثل زندانیان باید در چارچوب خود اجرا شود و بدهی کشورها از جمله کره جنوبی موضوع دیگری است.

کلید واژه ها: سعید خطیب زاده نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران و امریکا ایران و ترکیه مذاکرات وین مذاکرات هسته ای


( ۴ )

نظر شما :