در حالی که نیاز به برجام بیش از همیشه احساس می شود

ایران، گرفتار بین دو شرور: روسیه و آمریکا!

۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰ کد : ۲۰۱۱۱۴۵ اخبار اصلی پرونده هسته ای
نشانه های اولیه در خصوص امکان دستیابی روسیه و اوکراین به توافق بر سر پایان دادن به جنگ، نگرانی های ایران را در خصوص احتمال حرکت مسکو در جهت مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق هسته ای و استفاده از آن به عنوان برگه ای برای باج خواهی از کشورهای غربی در مذاکرات بر سر تحریم هایی که علیه روسیه اعمال کرده اند، تشدید کرده است. این اقدام روسیه احتمالا موجب خواهد شد واشنگتن فشار بیشتری بر تهران وارد کند تا تصمیم نهایی خود را بگیرد و از برخی شروط خود دست بردارد. 
ایران، گرفتار بین دو شرور: روسیه و آمریکا!

نویسنده: حسن فحص 

دیپلماسی ایرانی: همزمان با آخرین گام های مذاکرات وین برای احیای برجام بین ایران و قدرت های جهانی و به رغم ابراز خوش بینی دو طرف اصلی، یعنی ایران و آمریکا، درباره امکان امضا شدن نسخه جدیدی از این توافق، تحولات جدیدی بروز کرده که ممکن است این فضا را تغییر دهد و اوضاع را به سمتی ببرد که مانع برداشتن گام نهایی شود. خودداری آمریکا از خارج کردن سپاه پاسداران از فهرست سازمان های تروریستی به علت مخالفت های داخلی و مخالفت طرف های منطقه ای متحد واشنگتن که این اقدام را عامل گسترش آنچه نقش مخرب ایران در منطقه توصیف می کنند، می دانند، یکی از این موانع است. 

سخنان حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران درباره نرمش نشان دادن فرماندهان سپاه پاسداران که از حمایت خود از امضای توافق در وین بخاطر حفظ منافع مردم حتی اگر سپاه از فهرست تروریسم خارج نشود سخن گفته اند، نشان دهنده وجود اختلاف در محافل سهیم در اتخاذ تصمیمات راهبردی در نظام ایران یا دست کم تقسیم نقش ها بین اعضای این محافل است. 

حتی اگر نظام ایران و تیم مذاکره کننده این کشور در وین بتوانند معضل تحریم های سپاه پاسداران را در مقابل دریافت تضمین هایی در خصوص ساز و کار لغو تحریم ها و پایبندی آمریکا به اجرای آن در آینده و خارج نشدن مجدد از توافق هسته ای حل کنند، باز هم مشکل جدیدی در مسیر نهایی شدن توافق وجود دارد که واشنگتن عامل آن نیست بلکه عامل آن، متحد راهبردی ایران یعنی روسیه است. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنرانی اخیر خود در این اتحادیه فاش کرد روس ها خواستار لغو نشدن تحریم ها علیه بخش نفت ایران در توافق جدید هسته ای شده اند! 

افشاگری غیرمنتظره بورل در شرایطی صورت گرفت که تهران تقریبا موفق شده بود مین کار گذاشته شده توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را در مسیر دستیابی به توافق جدید تا حدودی خنثی کند. لاوروف در لحظه ای دشوار، خواستار دریافت تضمین مکتوب از آمریکا شد تا روابط تجاری و اقتصادی روسیه با ایران تحت تاثیر تحریم های غرب علیه روسیه به علت جنگ در اوکراین قرار نگیرد. افشاگری بورل، سرنوشت توافق هسته ای را با ابهام مواجه می کند و دوباره ماهیت موضع مسکو در مذاکرات هسته ای و میزان پایبندی آن به حمایت از تهران در تلاش برای احیای برجام و خروج از تحریم های آمریکا را زیر سئوال می برد. 

نشانه های اولیه در خصوص امکان دستیابی روسیه و اوکراین به توافق بر سر پایان دادن به جنگ، نگرانی های ایران را در خصوص احتمال حرکت مسکو در جهت مانع تراشی در مسیر دستیابی به توافق هسته ای و استفاده از آن به عنوان برگه ای برای باج خواهی از کشورهای غربی در مذاکرات بر سر تحریم هایی که علیه روسیه اعمال کرده اند، تشدید کرده است. این اقدام روسیه احتمالا موجب خواهد شد واشنگتن فشار بیشتری بر تهران وارد کند تا تصمیم نهایی خود را بگیرد و از برخی شروط خود دست بردارد. 

نیاز ایران به دستیابی به توافق که موجب کاهش تنش با واشنگتن در این شرایط حساس شود، با توجه به تحرکات سیاسی و اقتصادی و امنیتی اخیر در منطقه با محوریت اسرائیل و برخی کشورهای عربی، افزایش یافته است. نشست سه جانبه سران مصر و امارات و اسرائیل در شرم الشیخ و نشست وزیران امور خارجه آمریکا، اسرائیل، امارات، مغرب، بحرین و مصر در نقب که ایران آن را مقدمه تشکیل ناتو عربی – اسرائیلی برای مقابله با ایران و دستاوردهای این کشور از احیای برجام و تفاهم با واشنگتن می داند، بخشی از این تحرکات است. نگرانی ایران در این زمینه موجب شد فرماندهان سپاه پاسداران از نابودی پایتخت های این کشورها در صورتی که به دنبال تغییر معادلات منطقه ای به زیان منافع ایران باشند، سخن بگویند.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: برجام مذاکرات هسته ای ایران و امریکا مذاکرات ایران و امریکا ایران و روسیه روسیه و امریکا ایران و روسیه و امریکا


( ۲۶ )

نظر شما :

ناشناس ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰
برخی کارشناس نماها چه داخلی و چه خارجی ، عباراتی را تکرار می کنند مبنی بر مانع تراشی روسیه در لغو تحریمها . اینکه این عبارت را خودشان خلق نکرده اند و آن را نقطه به نقطه از عقبه ی فکری بنگاه های خبر پراکنی غربی گرته برداری کرده اند ، شکی در آن نیست . مخاطب اگر صدها دست از این مقالات را بخواند ، با یک احتمال روبرو می شود . " روسها مانع تراشی می کنند " و برای این مانع تراشی هم دلایل نصفه نیمه ای می آورند . اما مطلقا ، تاکید می کنم ، مطلقا از چگونگی این مانع تراشی حرفی به میان نمی آورند و برای آنکه در ذهن مخاطب سوال از " چگونگی مانع تراشی " مطرح نشود و از جواب به آن فرار کنند ، به طور گسترده و پررنگ به دلایل مانع تراشی می پردازند . باز تکرار می کنم این سوال را که : روسها قرار است چگونه مانع تراشی کنند و جلوی لغو تحریمهای آمریکایی را بگیرند ؟ نه من ، که تمام این کارشناس نماها نیز منتظریم تا ببینیم اتاقهای فکر مستقر در لندن و واشنگتن برای این سوال ، چه پاسخی را تجویز می کنند . ... خوبی سیاست اینه که مثل فیزیک و شیمی متر نداره و هر کسی از نیم میلی متری تا دهه ها کیلومتری ، می تونه کارشناس بشه و سایتها و روزنامه ها را پر کنه .
محمد ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۳
به نظر من مجموع این اتفاقات خوش یمن و مبارک است . اگر در مسئولان ما اراده درس و تجربه آموزی باشد ، باید ببینند که صحنه بین المللی منتظر تعلل و اشتباه ما نمی ماند . نه روسیه و چین و نه اروپا و امریکا برای ما دل نمی سوزانند. شرق و غرب و خاورمیانه برای دشمنی با ایران از هم سبقت می جویند و آنچه باقی می ماند و می تواند تنها پشتوانه کشور باشد ، مردم ایران هستند . با مردم مهربان باشید ، هیچ قدرتی نمی تواند مسئولان را از مردم بی نیاز کند ، مردم هم تمام هشتاد میلیون ایرانی هستند که شاید در ادبیات سیاسی امروز به آنها بها داده نمی شود . دیدیدکه در یک چشم به هم زدن ، درب تمام پایتخت های دنیا به روی ما بسته می شود. از ما به عنوان وجه المصالحه استفاده می کنند. در حالی که مردم زیر فشار فقر و تورم خرد شده اند ، آنها درگیر بازی های خود هستند. لطفا به سمت مردم ایران بازگردید
تشخیص دهنده چرت و پرت ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۰
چرت و پرت
مرگ بر آمریکا ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۳:۴۵
واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.