جهان نفت بشکه‌ای ۱۵۰ دلار را می بیند

آمریکا درصدد کسب دوستی ایران و ونزوئلا

۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰ کد : ۲۰۱۰۵۸۳ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
منبعی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است مسئولان آمریکا و ونزوئلا بایکدیگر مذاکره کرده‌اند؛ اما به توافق نرسیده‌اند. همچنین مشخص نیست نشست دیگری برگزار خواهد شد یا خیر.
آمریکا درصدد کسب دوستی ایران و ونزوئلا

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده آمریکا احساس می‌کند زمام پرونده انرژی از کنترلش خارج شده است و این امر باعث می‌شود درصدد کسب دوستی ایران و ونزوئلا باشد؛ یعنی این کشور به رئیس جمهوری ونزوئلا و رهبر معظم ایران به عنوان خطری کم شدت‌تر در مقایسه با ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نگاه می‌کند.

در این راستا مسئولانی بلندپایه از آمریکا به ونزوئلا سفر کردند تا مقامات دولت نیکولاس مادورو دیدار کردند. در این میان پیش بینی می‌شود هدف از این سفر این باشد که ونزئولا را متقاعد کنند که منبع جایگزین نفت باشد، چنانچه واشنگتن تلاش کند محموله‌های انرژی مسکو را تحریم کند. این سفر بلندپایه ترین سفر مسئولان آمریکایی به ونزوئلا پس از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در پی اعمال تحریم‌های آمریکا و اعمال فشار دیپلماتیک با هدف سرنگون کردن مادورو، متحد پوتین، از سوی آمریکا بوده است.

منبعی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفته است مسئولان آمریکا و ونزوئلا بایکدیگر مذاکره کرده‌اند؛ اما به توافق نرسیده‌اند. همچنین مشخص نیست نشست دیگری برگزار خواهد شد یا خیر.

به نظر می‌رسد طرح آمریکا اتکا به نفت ونزوئلا و ایران برای تضمین عدم وقوع اختلال در بازار می‌باشد که ممکن است به افزایش شدید قیمت‌ها بینجامد.

تحلیلگران می‌گویند چنانچه غرب نفت روسیه را تحریم کند احتمالا قیمت نفت خام در سطح جهان به 150 دلار برای هر بشکه برسد. این تحلیلگران می‌گویند احتمال امضای توافق هسته‌ای اجازه می‌دهد ایران به صورت قانونی صادرات نفت را ازسربگیرد و این امر باعث آرام شدن فضای قیمت ها می شود؛ اما بشکه‌های نفتی که از تهران می‌آید نمی‌توانند زیان نفت روسیه را جبران کند.

حلیمه کرافت، تحلیلگر ارشد «آر‌بی‌سی کپیتال مارکتس» باور دارد: «در حالی که همچنان برخی بر این ایده پافشاری دارند که توافق با ایران کاهش قابل توجه قیمت نفت را باعث می‌شود بار دیگر هشدار می‌دهیم این توافق امضا نشده و فوائد آن بسیار اندک است  و تاثیر قابل توجهی در برابر روسیه به وجود نمی‌آورد».

حتی در صورت عدم اعمال تحریم نفت روسیه، قرار است قیمت ها بالا بماند و بیشتر شود زیرا بسیاری از خریداران و پالایشگاه‌ها در وضعیت «خود تنبیهی» هستند و جرات نزدیک شدن به نفت خام روسیه را ندارند و به دنبال جایگزین هستند.

تحلیلگران می‌گویند تحریم نفت روسیه تاثیر بیشتری بر توازن بازار در مقایسه با تحریم اعمال شده علیه ایران و ونزوئلا دارد.با این وجود حتی بدون تحریم مستقیم خریدارها اعمال تحریم خودخواسته را آغاز کرده‌اند.

پالایشگاه ها نیز جایگزین کردن نفت خام روسیه را آغاز کرده‌اند و برخی از وارد کنندگان بزرگ آمریکا تصمیم گرفته‌اند خرید خود را به حالت تعلیق درآورند از جمله آنها مونرو انرژی، سومین خریدار نفت روسیه در آمریکاست.

در این میان شرکت سورگوت گاز روسیه در سه مزایده فروش متوالی در هفته گذشته نتوانست محموله‌های نقدی را به فروش رساند؛ زیرا حتی با تخفیف‌های چشمگیر تقاضایی برای آن وجود نداشت.

منبع: العرب آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نفت ایران تحریم نفت روسیه جنگ اوکراین ونزوئلا اقتصاد جهانی صادرات نفت ایران


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۶
گربه شد عابد وزاهد ومسلمانا۔
امیر ۰۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۰۱:۴۵
یک سوال ساده...اگر آمریکا اینقدر به نفت ایران و ونزوئلا احتیاج دارد چرا به عربستان و امارات که روابط نزدیکی با آمریکا داشته اند اینقدر بی محلی میکند؟ آنها که نفت بیشتری از ما دارند! هزینه ای که آمریکا باید برای بدست آوردن دل عربستان و امارات بدهد بسیار بسیار کمتر از هزینه ای است که باید برای نزدیکی به ایران بپردازد. به همین خاطر از نظر من این بحث از اساس ایراد دارد و غیر منطقی میباشد.