دکترینی با اهداف کلان سیاسی

تهدید هسته ای پوتین اثر کرد

۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۱۰۳۶۲ اخبار اصلی اروپا
اما اکنون شبح تسلیحات هسته ای بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیروهای راهبردی اش را به حالت آماده باش در آورد، با قدرت تمام به کابوس کشورهای اروپا تبدیل شد. روشن است که یک چنین سخنانی در خلال یک جنگ واقعی نشانه ای است که نمی تواند باعث نگرانی و تشویش نشود.
تهدید هسته ای پوتین اثر کرد

نام نویسنده: لورنتزو ویتا

دیپلماسی ایرانی: برای اروپا و غرب گفت وگوی مجدد در خصوص تسلیحات هسته ای قابل هضم نیست. به نظر می رسید که دوران جنگ سرد و نیز سلاح اتمی به عنوان حربه نهایی به سر آمده باشد. اما جنگ در اوکراین متأسفانه باعث شد که زمان به عقب برگردد و غرب با واقعیتی مواجه شد که شاید پس از فروپاشی اتحاد شوروی خیلی سریع سعی کرده بود آن را محو کند.

اما اکنون شبح تسلیحات هسته ای بعد از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیروهای راهبردی اش را به حالت آماده باش در آورد، با قدرت تمام به کابوس کشورهای اروپا تبدیل شد. روشن است که یک چنین سخنانی در خلال یک جنگ واقعی نشانه ای است که نمی تواند باعث نگرانی و تشویش نشود.

بسیاری از خود می پرسند که چه چیزی باعث شده مسکو و بلاروس تصمیم بگیرند این راه را در پیش بگیرند. به عقیده برخی صحبت از هشداری در قبال ناتو و اوکراین در خصوص این موضوع است که با شروط کرملین قرار است جنگ پایان پذیرد. در این مورد پذیرش مذاکرات در بلاروس بلافاصله بعد از اعلان پوتین در خصوص زرادخانه راهبردی، توجیه کننده مفهوم سخنان پوتین به عنوان ابزاری موثر و نیز نگران کننده برای اعمال فشار بر دشمنش است.

البته به عقیده پوتین دست گذاشتن روی موضوع هسته ای از تحرکات اخیر ناتو و به ویژه از سخنان لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس در خصوص امکان به کارگیری تشکیلات بین المللی علیه روس ها در اوکراین نشأت می گیرد. سخنانی که با اعمال تحریم ها که به عقیده مسکو مشروعیت ندارند و نیز با سرازیر شدن تسلیحات به نفع ارتش کی یف توأم می شود.

به عبارتی به روایت مقامات روسی مسکو باعث افزایش تنش نشده بلکه همه چیز معلول تشدید اقدامات غرب برای مسأله ای است که به طور نظری فقط به روسیه و همسایه اش مربوط می شود. سناریوی یک جنگ هسته ای به نظر کمتر قابل باور است لیکن روشن است که تشدید جنگ همراه با توقف مذاکرات و فشار عظیم در قبال رهبر روسیه سناریوهایی را مطرح می کند که تمامی قدرت های غربی در حال لحاظ کردن آنها هستند. حتی خود پنتاگون گفت که قصد دارد سخنان پوتین را در نظر بگیرد تا پی ببرد که چه تعبیری باید از آن کرد.

حال این که این فقط یک حرکت روانی از سوی رهبر روسیه باشد به هر حالت به طرز خاصی توجه ناتو و آمریکا را به خود جلب کرده است. دکترین راهبردی روسیه در خصوص استفاده از سلاح هسته ای پیش از این بسیاری از تحلیلگران را مورد هشدار قرار داده بود.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ اوکراین حمله روسیه به اوکراین تهدید هسته ای روسیه ولادیمیر پوتین روسیه و امریکا روسیه و اروپا


( ۲۸ )

نظر شما :

از تبریز ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۵
صددرصد اینها بمب های هسته ای را برای گذاشتن در ویترین نساخته اند و هرکدام با پرداخت هزینه های سرسام آور این تسلیحات به ضریب بالای امنیتی آن پرداختند امریکا که اولین استفاده کننده بمب هسته ای بود و تا آخر طنز تلخ آن هم این همه فشار و تحریم برای ملت ایران هست که با چه جانورانی دست به یقه هست که مثلا به طرف بمب نرود آن وقت خودشان هر غلطی بخواهند انجام می دهند از زیردریایی های اتمی استرالیا که آمریکا از فرانسه قاپید تا تهدیدهای واقعی روسیه و تا بکار گیری بمب های اورانیوم ضعیف شده آمریکا در عراق آنوقت باید هاشمی چه جوابی دارد در پیشگاه عدل الهی که بله زمان ، زمان گفتگوست نه موشک وصنایع دفاعی . اگر امروز روسیه زایشگاه زنان را به مدد قدرت هسته ای خود می زند اگر ما قدرت دفاعی و منطقه ای نداشتیم البته زایشگاه سهل هست که ایرانی وجود نداشت (از لطف دشمنان بی شمار) که اینجا بنشینیم و نظر بدهیم
ابراهیم قدیمی ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۰۶
اعتقادی به این ندارم که دوران جنگ وسلاح های هسته ای تمام شده بود۔اتحاد شوروی سعی در این موضوع کرد ولی ناتو سعی در بهره برداری از شرایط تغییریافته به نفع خودنمود۔علم وتحقیق در جهان برروی سلاح های جدید و افزایش توان قدرت نظامی درتمام جهات است۔کلیه سلاحهای هستهای در این مدت نوسازی وتبدیل به احسن شد۔جهان نتوانست به خلع سلاح هسته ای برسد که گسترش هم یافت۔من فکر نمی کنم حتی در مودد ماکزیمم قدرت تخریبی بمب های هستهای موجود مداکره ای صورت گرفته باشد۔گرچه بمب های هستهای کوچکتر شد ولی قدرت تخریبی نه تنها کمتر نشد بلکه اضافه هم شد۔ ممکن است جهت کنترل سلاح هستهای بتوان از ماکزیمم قدرت هستهای کل وجزء بجای تعداد کلاهک شروع کرد۔ بتوان سعی در کمتر کردن قدرت تخریبی کلاهک ها نمود۔اینکه هر کشوری اختیار دارد سرنوشت خود را تعیین کند صحیح ولی نه در جهت تهدید همسایه و دعوت دشمان همسایه و دیگران۔ سعی ناتو در حضور در اوکراین اشتباهی فوق کلان واستراتژیک بود که نظامیگری ونیاز به قدرت بیشتر را ضروری کرد۔۔ناتو هر انچه بعد از پابان اتحاد شوروی را در نظر سیاستمداران بود را به باد فنا داد۔انسانهای مسئول وتوانای سیاسی درراس دبپلماسی کشورهای ناتو نیست۔بنظر میرسد ناتو در تعیین سیاستمداران بیشتر نظر دارد تا نظامیان۔در برخی کشورها بر خلاف نظر عام نظامیان فرهیخته ترند تا سیاسیون۔میگویند در جهنم مارهائی هست که جهنمیان به افعی پناه میبرند۔ما درجهنم زمین زندگی میکنیم۔ تازگی به نتیجهای رسیدم که عقل ناقص بشر بهشت زمین را به جهنم تبدیل کرده است۔جهنم یعنی وضعیت اوکراین۔ یعنی وضعیت فلسطین یعنی وضعیت یمن یعنی ۔۔۔۔۔
ابراهیم قدیمی ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۰:۱۸
مائده از اسمان در میرسید بی صداع بی خرید وبی فروخت در میان قوم موسی چند کس گفتند پس کو سیر وعدس گفتند قطع شد ان مائده از اسمان ماند رنج زری وبیل وداس و بمب وموشکهایمان۔