بی توجهی به تحریم های بشری مرگبار امریکا

کسی به فکر گرسنه های افغانستان نیست

۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۸۰۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
روز ۱۴ اوت زمانی که طالبان به نزدیکی کابل رسیدند و قرار بود به حدود ۳۰۰ میلیون دلار دست یابند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت این پول ها را بلوکه کند. بدین ترتیب تا امروز بانک مرکزی همچنان فعالیت دارد لیکن نقل و انتقالات مالی هنوز از سر گرفته نشده اند. با این منابع مالی بلوکه شده، اقتصاد این کشور فوری سقوط کرد و در عرض چند ماه شاهد بسته شدن بانک ها شدیدم و متعاقب آن بخش صنعت سقوط کرد، نرخ بیکاری افزایش یافت، ارزش پول به شدت کاهش یافت، تورم افزایش یافت و در نهایت گرسنگی بر این کشور عارض شد. 
کسی به فکر گرسنه های افغانستان نیست

نام نویسنده: الئونورا پیرگالینی

دیپلماسی ایرانی: در سایت اینترسپت (The Intercept) سند اتهامی علیه دولت ایالات متحده آمریکا با عنوان «بایدن با نسل کشی در افغانستان دمخور است» آمده است. بانک مرکزی افغانستان در دوران اشغال آمریکا با هدف کمک به کشور به منظور پشت سر گذاشتن بحران های احتمالی اقتصادی تأسیس شد. این بانک مستقل از دولت فعالیت داشت و برای حفظ ثبات اقتصادی و بخش بانکی محلی حائز اهمیت بود. آمریکا به عنوان یک قدرت اشغالگر از ذخائر بانکی افغانستان که در مجموع 9 میلیارد دلار بود محافظت می کرد. 

روز 14 اوت زمانی که طالبان به نزدیکی کابل رسیدند و قرار بود به حدود 300 میلیون دلار دست یابند آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت این پول ها را بلوکه کند. بدین ترتیب تا امروز بانک مرکزی همچنان فعالیت دارد لیکن نقل و انتقالات مالی هنوز از سر گرفته نشده اند. با این منابع مالی بلوکه شده، اقتصاد این کشور فوری سقوط کرد و در عرض چند ماه شاهد بسته شدن بانک ها شدیدم و متعاقب آن بخش صنعت سقوط کرد، نرخ بیکاری افزایش یافت، ارزش پول به شدت کاهش یافت، تورم افزایش یافت و در نهایت گرسنگی بر این کشور عارض شد. 

در مورد پیامدهای ویرانگر این بحران اقتصادی بسیار سخن گفته شد اما به نوشته اینترسپت در مقابل بحران بشری که دولت بایدن در وخیم تر شدن آن سهیم است و توقیف منابع مالی این کشور، هیچ انگیزه سیاسی وجود ندارد مگر اصرار دولت بایدن برای اینکه طالبان دولتی جامع که مخالفان سیاسی را نیز در بر بگیرد، تشکیل دهند.

کنگره نیز در قبال لغو معاملات مالی که دولت آمریکا تصمیم گرفت اتخاذ کند، مقاومتی نکرد به جز چند نامه نگاری ساده و بدون پیگیری و البته بدون دریافت پاسخ. به عنوان مثال در نامه ای درخواست آزاد کردن بدون قید و شرط منابع و لغو تحریم های اعمال شده بر دولت افغانستان و توقف مخالفت با کمک های بین المللی مطرح شده بود که هیچ کس خود را موظف ندید یک پاسخ ساده به آن بدهد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل و صلیب سرخ و بسیاری دیگر از سازمان های بشری نیز چنین درخواست هایی کردند اما نه پیگیری کردند و نه کسی به آنها پاسخ داد. 

البته همه از این موضوع آگاهی دارند که کمک های بشردوستانه هیچ گاه نمی توانند جایگزین نفعی شوند که با رونق مجدد اقتصادی افغانستان نصیب این کشور خواهد شد.

منبع: ایل جورناله (ایتالیـا) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: افغانستان طالبان طالبان افغانستان سقوط کابل تحریم بلوکه شدن پول های افغانستان خروج امریکا از افغانستان دولت جو بایدن آنتونی بلینکن امریکا و افغانستان


( ۸ )

نظر شما :

رضا پالانی ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۱۲
ایران، افغاتستان دو هم نژاد دو آریایی دو طاووس خرامان خاورمیانه
سیاوش ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۸
ایکاش یک رسانه خارجی از بحران آب سیستان می نوشت که زندگی هزاران مرد زن کودک را به چالش اساسی کشیده است. بحرانی که با خشک کردن هامون و هیرمند توسط افغانستان در جریان است.این ظلم و تشنگی مردم ایرانی سیستان که توسط افغانستان صورت می گیرد چه زمان پایان خواهد یافت ؟
ابراهیم قدیمی ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۸
در جهان انسان کوچکتت وبزرگ گرسنه زیاد است۔در جائی میخواندم در صد بسیارکمی از هزینه های نظامی صرف گرسنگی وتعلیم تربیت گرسنگان شود بسیار کافی است۔
سیاوش ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۸
کسی به فکر تشنه لبان سیستان نیست !!!!،ظلم افغانستان به مردم ایرانی سیستان آیا پایانی دارد ؟
مصطفی ۰۶ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۲:۵۸
ریشه تمام مشکلات، تمام مشکلات، فقر و گرسنگی شدید هست.