روابط ایران و چین مستحکم است

دوستی رو به گسترش جاده ابریشم

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۹۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
چین گفت‌وگو با ایران را همچنان تقویت خواهد کرد، همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف گسترش و مشارکت راهبردی دوجانبه را به سطح تازه ای ارتقا خواهد داد. 
دوستی رو به گسترش جاده ابریشم

نویسنده: شوجینگ ما

دیپلماسی ایرانی: دو تمدن باستانی چین و ایران در شرق و غرب آسیا اگرچه با کوه ها و رودخانه ها از هم جدا شده، در طول هزاران سال از طریق جاده ابریشم، مبادلات دوستانه و مشارکت های مهمی در پیشرفت تمدن بشری داشته اند. این دو کشور در سال ۱۹۷۱ روابط دیپلماتیک برقرار و در سال ۲۰۱۶ مشارکت راهبردی فراگیر ایجاد کردند.

تبادلات دوستانه بین دو کشور از زمان شاهان پارتی ایران برقرار بوده و سعدی، شاهر مشهور ایران در قرن سیزدهم سفری به یاد ماندنی به کاشغر کرده است. 

تولیدلات چین مانند ابریشم، چای، کاغذ و باروت از طریق جاده ابریشم وارد ایران می شد و سپس به اروپا و سایر نقاط دورتر گسترش می یافت. انار، انگور، زیتون، اسفناج و سایر گیاهان و همچنین ظروف شیشه ای، طلا و نقره و آلات موسیقی نیز از ایران و اروپا به چین وارد می شد که تأثیرات گسترده ای برای گسترش فرهنگ و تجارت تا نسل های بعدی داشت.

نمایندگان چین و ایران در سال ۱۹۷۱ بیانیه مشترکی را در اسلام آباد پاکستان امضا کردند و از آن زمان تاکنون، همکاری‌های دوستانه دوجانبه در زمینه‌های مختلف به طور مستمر وجود داشته است.

در نیم قرن گذشته، اعتماد متقابل سیاسی بین چین و ایران عمیق تر و دوستی سنتی آنها در طول زمان تقویت شده است. دو کشور در حفظ حاکمیت و عزت ملی و همچنین مسیر توسعه ای که انتخاب کرده اند، قاطعانه از یکدیگر حمایت کرده اند.

مبادلات اقتصادی و تجاری چین و ایران به طور پیوسته توسعه یافته و همکاری عملگرایانه آنها به ثمر نشسته است. اقتصاد آنها مکمل یکدیگر است و فضای زیادی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد و هر دو به تقویت طرح یک کمربند و یک جاده متعهد هستند و چشم اندازهای گسترده ای برای همکاری در زمینه های مختلف دارند.

با وجود  فشار شدید ایالات متحده امریکا بر ایران، چین بدون هیچ گونه تغییری شراکت خود با ایران را گسترش داده و از حقوق و منافع مشروع آن حمایت کرده است.

در شرایط حساس مبارزه چین با کرونا، ایران نخستین کشوری بود که حمایت خود را از چین اعلام کرد. با گسترش همه‌گیری در ایران، دولت چین، سازمان‌های اجتماعی، شرکت‌ها و مردم عادی نیز دست یاری به سوی ایران دراز کردند و کمک‌های مادی و پزشکی زیادی ارائه کردند. 

چین گفت‌وگو با ایران را همچنان تقویت خواهد کرد، همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف گسترش و مشارکت راهبردی دوجانبه را به سطح تازه ای ارتقا خواهد داد. 

پکن قاطعانه با هر گونه تحریم غیرقانونی یک جانبه علیه ایران، استفاده سیاسی از موضوعاتی مانند حقوق بشر و دخالت فاحش در امور داخلی کشورهایی مانند ایران و سایر کشورهای منطقه مخالف است.

دولت چین از مذاکرات برای ازسرگیری برجام  حمایت می کند و به مشارکت سازنده در مذاکرات بعدی ادامه خواهد داد. این کشور امیدوار است که همه طرف ها بر مشکلات غلبه کنند و به پیشبرد روند حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک پایبند باشند.

منبع: چاینا دیلی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران چین ایران و چین جاده ابریشم جاده ابریشم نوین یک کمربند یک جاده جمهوری اسلامی ایران ایران و چین و امریکا


( ۴ )

نظر شما :

اشکان ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۴:۰۷
ما چرا هنوز در 2500 سال پیش گیر کرده ایم؟