تلاش برای محصور کردن نقش آمریکا

تعمیق روابط مسکو با تهران دربرابر بلاتکلیفی واشنگتن

۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۶۲ اخبار اصلی خاورمیانه
نشست مسکو تنها چند روز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به ابوظبی برگزار شد که حوثی ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، ولی امریکا و روسیه واکنش چندانی در قبال آن نشان ندادند. هر دو کشور ممکن است بر سر مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف داشته باشند، ولی به نظر می رسد در حال حاضر بهبود روابط با تهران را در اولویت قرار داده اند.
تعمیق روابط مسکو با تهران دربرابر بلاتکلیفی واشنگتن

نویسنده: درغام راغده

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد که توقف موقت بحران اوکراین تنها راه اجتناب از جنگ میان روسیه و ناتو باشد تا در این فاصله مسکو بتواند ترتیبات امنیتی جامعی را در قبال اروپا تدوین کند و بتواند با چتر امنیتی تحت رهبری امریکا به توافقی گسترده‌تر دست یابد. دستیابی به توافق در مورد مسئله اوکراین، به ویژه عضویت آن در ناتو، همچنان یک چالش و شاید حتی در این مرحله، دور از ذهن است.

در بحبوحه تنش ها در شرق اروپا، روسیه در حال تعمیق روابط خود با ایران و احتمالاً استفاده از تهران به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن غرب به شکل های مختلف است. دیداراخیر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نقطه عطفی در روابط روسیه و ایران بود. طرفین توافق کردند که یک جهش راهبردی در اتحاد خود داشته باشند و در همه سطوح همکاری کنند. به این ترتیب، روسیه از طریق یک سازوکار پایدار و بلندمدت مورد توافق رهبران دو کشور، به شریک جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد. به نظر می رسد این دو کشور همچنین تصمیم گرفته اند اهداف مورد نظر خود را در سوریه هماهنگ کنند و احتمالاً به طور مشترک در برابر اسرائیل بایستند. 

بلندپروازی های توسعه طلبانه تهران در منطقه با توجه به روابط رو به رشد کرملین با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، احتمالاً برای مسکو دردسرهای بزرگی ایجاد خواهد کرد. یکی از منابع متعدد اصطکاک، جنگ داخلی در یمن است که در آنجا، کشورهای عربی خلیج فارس از دولت شناخته شده بین المللی و تهران از گروه شورشی حوثی حمایت می کند.

نشست مسکو تنها چند روز پس از حمله هواپیمای بدون سرنشین به ابوظبی برگزار شد که حوثی ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، ولی امریکا و روسیه واکنش چندانی در قبال آن نشان ندادند. هر دو کشور ممکن است بر سر مسائل مختلف با یکدیگر اختلاف داشته باشند، ولی به نظر می رسد در حال حاضر بهبود روابط با تهران را در اولویت قرار داده اند.

در همین حال، رفتار دولت جو بایدن باید با ایران دشوارتر است. واشنگتن باید بداند که ممکن است با نمایش ضعف در برابر ایران در مورد برخی مسائل مانند سیاست های توسعه طلبانه تهران در خاورمیانه، به روابط خود با کشورهای عربی آسیب برساند.

تعمیق روابط مسکو با تهران دربرابر بلاتکلیفی آمریکا، می‌تواند بخشی از گسترش ائتلاف ضد آمریکایی با همراهی چین باشد. 

ایران بدون شک تلاش خواهد کرد تا با گسترش عملیات خود در سراسر جهان، از ونزوئلا و دریای کارائیب گرفته تا خاورمیانه، آسیای میانه ، آفریقا و اروپا، مهارت های خود را در خدمت به این ائتلاف به نمایش بگذارد و سپاه پاسداران – حاکم بالفعل ایران – برای این منظور بسیج شده و آماده است.

منبع: نشنال / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایران و روسیه ایران و امریکا مسکو و تهران تهران و واشنگتن ایران و روسیه و امریکا سفر رئیسی به روسیه امارات متحده عربی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس جنگ یمن یمن و امارات


( ۶ )

نظر شما :

قربانی ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۳
امروز تکلیف ایران کاملا روشن است 1 - خصومتهای مداوم و فشار تحریم های غرب و همپیمانهایش ، رشد ایران را ناگزیر کرده است . 2- ایران دیگر فقط برای بقا فکر نمیکند بلکه برای ایستادن و شکستن دشمنانش فکر میکند و تلاش میکند . 3- امروز گزینه های دیگر برای ایران معنا دارد وقتی دشمنان برای دشمنی با ما هم پیمان می شوند ما هم برای خنثی کردن آن با برخی ها متحد می شویم . امروز خوشبختانه برخی شرایط به نفع ایران است که می توان از موارد زیر نام برد انگلیس مردار خور به عنوان همفکر آمریکا گوشه چشمی هم به لاشه آمریکا دارد. اسرائیل به عنوان پاسگاه نظامی و معتمد غرب از سر ناتوانی فقط دروغ تحویل دولت و ملت آمریکا می دهد متحدین عرب آمریکا ( اربابان اره ها و بمب خوشه ای ) فقط شرارت میکنند . ارتش آمریکا در منطقه وحشتزده و رم کرده است ودر حال مذاکره با ایران و روسیه است