معادله چند مجهولی سیاستگذاری و دخالت ترکیه در منطقه

از آرمان جهان ترک تا صدور تروریست به منطقه!

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۴۹ آسیا و آفریقا خاورمیانه انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: اسلام ذوالقدرپور
اسلام ذوالقدرپور در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: هدف اغلب مقالات تحلیل سیاستگذاری دولت ترکیه بر اساس مؤلفه‌ها و جلوه‌های حکمرانی رجب طیب اردوغان بوده است. با توجه به جایگاه و نقش ریاست جمهوری ایشان در سپهر ساسی ترکیه، اردوغان در راستای احترام به انتخاب و نظر شهروندان ترکیه ای، قابل احترام است. اما در تحلیل سیاستگذاری عمومی به‌ویژه سیاستگذاری خارجی ایشان نمی‌توان اعتمادی به نیات و اهداف سیاست‌های ایشان داشته باشیم. هیچ دشمنی با شخص اردوغان در کار نیست، ایرادات و انتقادات بر سیاست‌ها و سیاستگذاری‌های ایشان با پیامدهای خشونت‌بار و خسارت‌بار برای ایران و سایر همسایگان بوده که طی یک دهه اخیر شدت و وسعت بسیار بالایی داشته است.
از آرمان جهان ترک تا صدور تروریست به منطقه!

دیپلماسی ایرانی: یکی از اصول بنیادین پست مدرن را می‌توان پذیرش و احترام به سایر قرائت‌ها و تحلیل‌های رقیب برشمرد. اصلی که در سیاستگذاری عمومی کم‌تر مورد توجه سیاستگذاران تندرو و پیروان آنها قرار می‌گیرد و قرائت‌ها و تحلیل‌های منتقد و رقیب با برچسپ دشمنی مورد حمله قرار می‌گیرند.

در فضای آشوبناک کنونی جهان، بسیاری از تحلیل‌های صورت گرفته ماهیت حب و بغضی با گرایش‌های مذهبی، قومی، نژادی، زبانی و ... داشته و خوانندگان را به سوی یک چشم‌انداز افراطی از قوم گرایی یا فرقه گرایی سوق می‌دهند. 

بعد از انتشار مقاله اخیر اینجانب با عنوان "شورش و انقلاب در قزاقستان، آرزوهای ترکیه را بر باد داده است" در سایت وزین دیپلماسی ایرانی، شاهد برخی انتقادات تند توسط خوانندگان محترم به تحلیل وابستگی تحولات قزاقستان با سیاستگذاری آرمانی دولت اردوغان بودیم که در این مقاله سعی می‌شود به برخی معادلات مجهول نقش دولت ترکیه در تحولات منطقه‌ای به‌خصوص اثرپذیری شورش‌های قزاقستان از سیاستگذاری تهاجمی و تنش آفرین ترکیه، پرداخته شود:

یکم- اردوغان قابل احترام اما فاقد اعتماد: در برخی از تحلیل‌های خویش در مسائل داخلی ایران همیشه به این جمله بسنده کرده‌ام که "فلانی قابل احترام است اما هیچ اعتمادی به او نیست". این جمله را می‌توان اساس تحلیل‌های سیاستگذاری خارجی دولت اردوغان طی یک دهه اخیر قرار داد.

هدف اغلب مقالات تحلیل سیاستگذاری دولت ترکیه بر اساس مؤلفه‌ها و جلوه‌های حکمرانی رجب طیب اردوغان بوده است. با توجه به جایگاه و نقش ریاست جمهوری ایشان در سپهر ساسی ترکیه، اردوغان در راستای احترام به انتخاب و نظر شهروندان ترکیه ای، قابل احترام است. اما در تحلیل سیاستگذاری عمومی به‌ویژه سیاستگذاری خارجی ایشان نمی‌توان اعتمادی به نیات و اهداف سیاست‌های ایشان داشته باشیم.

هیچ دشمنی با شخص اردوغان در کار نیست، ایرادات و انتقادات بر سیاست‌ها و سیاستگذاری‌های ایشان با پیامدهای خشونت‌بار و خسارت‌بار برای ایران و سایر همسایگان بوده که طی یک دهه اخیر شدت و وسعت بسیار بالایی داشته است.

در تحلیل سیاستگذاری عمومی دولت کنونی ترکیه به‌خصوص سیاستگذاری خارجی آن، تمرکز به نتایج، پیامدها، نیات و اهداف سیاستگذار اعظم ترکیه یعنی رجب طیب اردوغان بوده است. در این‌گونه تحلیل‌ها، هیچ حمایتی از جانشینان احتمالی دولت اردوغان در ترکیه نمی‌شود، زیرا با وجود برخی نشانه‌ها از تغییر و بهبود سیاستگذاری خارجی این کشور در دوران پسا اردوغان، ماهیت و روند سیاستگذاری دولت جانشین در حال حاضر چندان شفاف نیست.

دوم - معادله چند مجهولی جهان ترک و انتشار تروریست در این حوزه جغرافیایی: آنچه جهان تُرک، شورای کشورهای ترک‌زبان و ... نامیده می‌‌شود، دارای بنیانی از گرایش‌های قومی و زبانی قدرت‌طلبانه است که ابتدا از سوی نورسلطان نظربایف طرح و خیلی زود در دستورکار سیاستگذاری عمومی آرمانی دولت اردوغان قرار گرفته است. کشورهای جهان ترک که آرمان توهمی ادغام آنان در سال 2040 نیز طرح شده، در درون آسیای جنوب غربی با دریایی بیکران از بحران‌ها و چشم‌اندازهای مختلف و متضاد قرار گرفته است. دولت ترکیه طی چند سال اخیر سیاستگذاری تهاجمی و گسترش‌گرایانه خود در آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ را تقویت و اجرایی کرده، سیاستگذاری ستیزه‌جویانه‌ای که دارای مؤلفه‌های زیر است:

1- تبدیل سوریه، عراق و لیبی به مرکز جذب و آموزش تروریست‌های خشونت‌گرایی که تحت امر دولت ترکیه بوده یا از حمایت‌های مالی و سیاسی ترکیه برخوردار بوده‌اند ازجمله بی‌رحم‌ترین تروریست‌های منطقه مانند: ارتش آزاد سوریه، جبهه النصره، ... و حتی داعش.

2- جذب، آموزش و صادرات ستیزه‌جویان خشونت‌طلب اسلامگرا در سراسر منطقه از ارمنستان تا روسیه، قزاقستان و ... برای تهدید و فشار علیه حاکمان این کشورها که نمونه برجسته آن در جنگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان در 2021 مشاهده شد.

3- همکاری و همسویی سیاست خارجی دولت ترکیه با سیاست‌های جهانی اخوان‌المسلمین و از سوی دیگر همکاری با سیاستگذاری صدور وهابیت عربستان در سراسر منطقه که خود گسترش ستیزه‌جویی و تروریسم در کشورهای مسلمان به‌خصوص در قفقاز بزرگ را سبب شده است.

یکی از بارزترین ادعاها پیرامون دخالت ستیزه‌جویان بنیادگرا یا تروریست‌های خشونت‌طلب را می‌توان سخنان قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان دانست که می گوید: «جنگجویان خارجی که از افغانستان و خاورمیانه همچنین دیگر کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شده‌اند، در شورش‌های مرگبار اخیر مشارکت داشته‌اند.»1 

در واقع دولت ترکیه به فرمان و در چارچوب آرمان گسترش‌گرای اردوغان به ایجاد، تقویت و گسترش کانون‌های تروریسم مذهبی، قومی و زبانی و ستیزه‌جویی اسلامی در سراسر منطقه مشغول شده و با تحریک و تهییج مسلمانان از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوری و سین کیانگ چین، آنان را به عنوان سربازان خود در کانون‌های تروریسم در سوریه، عراق ، لیبی و ... تعلیم و پرورش داده و در نهایت آنان را به سایر مناطق موردنظر سیاستگذاران ترکیه یا به کشورهای مبدأ این ستیزه‌جویان صادر کرده است. طیف بزرگی از ستیزه‌جویان بنیادگرای اسلامی و تروریست‌های یک دهه اخیر در سوریه، عراق، لیبی و ... از شهروندان حوزه‌ای هستند که در قالب آرمان اردوغان، "جهان ترک" نامیده شده و قرار است تحت سلطه دولت مرکزی ترکیه قرار گرفته در 2040 در نظام حکمرانی ترکیه ادغام شوند. این شهروندان آموزش دیده و ستیزه‌جو اکنون در سراسر حوزه کشورهای جهان ترک پراکنده شده و مستعد هر گونه شورش و قیام علیه حاکمیت کشورهای خود هستند.

3- ترس تاریخی از روسیه: روسیه کنونی، اتحاد جماهیر شوروی و حتی روسیه تزاری همواره دارای یک سیاستگذاری خارجی رئالیستی معطوف به قدرت بوده است. چنین رویکردی برای همسایگان کوچک و بزرگ این کشور به‌خصوص چین، ژاپن، ترکیه، ایران، اوکراین و ... یک چالش اساسی بوده است.

ترس تاریخی ترکیه از روسیه در گسترش حاکیمت خود در حوزه نفوذ یا همان عمق راهبردی ترکیه مانند اوکراین، گرجستان و کشورهای شورای همکاری ترک مانند قراقستان، جمهوری آذربایجان و ... سبب شده است تا دولت ترکیه به مبارزه ایدولوژیک با ابزار ستیزه‌جویان بنیادگرای مسلمان در مرزهای روسیه متوسل شده و کانون‌های تروریسم چچنی، ازبکی و ... را در مقابل روسیه تقویت کند.

یکی از جلوه‌های بهره‌برداری دولت ترکیه از جنبش‌های بنیادگرای اسلامی در مقابل روسیه را می‌توان در زنده نگه داشتن یاد جوهر دودایف به عنوان یکی از بنیادگرایان ضد روس و نامگذاری میدانی در ترکیه به نام این رهبر استقلال‌طلب جمهوری چچن که خود سرلشکر نیروی هوای روسیه بود، مشاهده کرد که با واکنش تند مسئولین روسیه و جمهوری چچن مواجه شد و حتی اردوغان را به عنوان حامی تروریست‌ها معرفی می‌کنند.2  

*

تحولات خشونت بار قزاقستان در نخستین روزهای سال 2022 را اگر بخواهیم از چشم‌انداز مسئولین قزاقستانی، روسیه، چین و برخی دیگر بازیگران منطقه‌ای مورد بررسی قرار دهیم که مدعی فعالیت و آشوب خشونت‌بار جنگجویان و تروریست‌های اعزامی از افغانستان، خاورمیانه و ... در قزاقستان هستند، باید به سوی کانون پیدایش چنین گروه‌ها و فعالیت‌هایی طی یک دهه اخیر بنگریم و ریشه شورش یا اعتراض‌های خشونت‌بار قزاقستان را در یک سیاستگذاری تهاجمی و گسترش‌گرایانه جستجو کرد که به آرمان بزرگ دولت ترکیه به رهبری اردوغان منتهی می‌شود.

معادله چند مجهولی سیاستگذاری ترکیه در آسیای جنوب غربی و قفقاز بزرگ که از یک‌سو آرمان ایجاد و ادغام جهان ترک و از سوی دیگر دخالت ترکیه در تحولات خشونت‌بار قفقاز بزرگ به‌خصوص اعزام تروریست‌ها به جنگ ارمنستان – آذربایجان و اکنون در تحولات قزاقستان را شامل می‌شود، معادله‌ای است که خود ترکیه نیز در حل آن عاجز مانده است!

اگر تروریستی در تحولات قزاقستان حضور داشته، از پیامدهای سیاست تروریست‌سازی و ستیزه‌جوپروری دولت ترکیه طی یک دهه اخیر بوده است. خشونت‌طلبانی که در نهایت به زادگاه خود برگشته و در مقابل فساد دولت‌های خود و در مورد قزاقستان علیه مافیای فساد خاندان نظربایف به قیام و اقدام خشونت‌بار متوسل می‌شوند و سودای براندازی حکومت را دارند.

**

اگر قرار باشد دیدگاه رئیس جمهوری قزاقستان، قاسم جومارت توکایف و متحدین خارجی ایشان در تحولات اخیر را ملاک تحلیل قرار دهیم که ادعا دارند "جنگجویان خارجی از افغانستان، خاورمیانه و دیگر کشورهای آسیای میانه وارد قزاقستان شده‌اند"، این پرسش مطرح می‌شود که:  

سیاستگذار، حامی و رهبر اولیه تروریست‌های داعش در عراق و سوریه با ملیت‌های چچنی، ازبکی، چینی و ... کدام دولت و کدام شخصیت است؟

پاسخ این پرسش که می‌تواند بسیاری مسائل منطقه را روشن و شفاف کند، به یک دولت و یک شخصیت با یک سیاستگذاری قدرت‌طلبانه آرمانی ختم می‌شود که دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان است. 

ستیزه‌جویان و تروریست‌های بازگشته از سوریه، عراق، لیبی و ... مانند بمب‌هایی عمل می‌کنند که حتی از کنترل بمب‌گذار یک دهه اخیر سیاست بین‌الملل یعنی دولت اردوغان نیز خارج شده‌اند. این ستیزه‌جویان در کشورهای زادگاه خویش که حتی ممکن است ترکیه باشد نیز به فساد سیاسی و اقتصادی حساسیت شدید نشان داده و به سرعت به سوی آشوب، خشونت و انقلاب خشونت‌بار متمایل می‌شوند.

از آرمان ایجاد و ادغام جهان ترک به رهبری ترکیه تا پرورش و صدور تروریست‌های بنیادگرای فرقه‌ای، مذهبی و قومی به سراسر آسیای جنوب غربی به‌خصوص قفقاز بزرگ را می‌توان بخشی از معادله چند مجهولی سیاستگذاری تهاجمی دولت ترکیه محسوب کرد که رؤیای برتری هژمونیک بر منطقه، رهبری جهان ترک و جهان اسلام را در ذهن دارد. اما این فرآیند سیاستگذاری و معادلات چند مجهولی آن تاکنون تنها به زیان شهروندان ترکیه و سایر همسایگان بوده است. 

منابع:

1- خبرگزاری یورونیوز.20 دی 1400. به آدرس: https://per.euronews.com/2022/01/10/violence-kazakhstan-president-tokayev-accuses-afghan-fighters-central-asia-and-middle-eas
2- روزنامه دیلی صباح. 1 دی 1400. به آدرس:          https://www.dailysabah.com/politics/diplomacy/chechnyas-kadyrov-threatens-to-erect-pkk-terrorist-statue

 

اسلام ذوالقدرپور

نویسنده خبر

 کارشناس ارشد مسائل سیاسی و بین الملل و دانشجوی دکترای سیاستگذاری عمومی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه جهان ترک رجب طیب اردوغان بلوک کشورهای ترک زبان قزاقستان نورسلطان نظربایف قاسم توقایف تظاهرات قزاقستان سوریه داعش ترکیه و سوریه ترکیه و قزاقستان اسلام ذوالقدرپور سیاست خارجی ترکیه اخوان المسلمین


( ۸۱ )

نظر شما :

محمد ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۱
متاسفانه بعضی نظریه پردازان و مقاله نویسان ما بیشتر ذهنیت منفی و به دور از واقعیت نسبت به بعضی از همسایگان دارند که نشاط گرفته از افکار پان ایرانیستی آنهاست و در نتیجه به ایران و ملت آن ضررخواهند رساند
شهرام ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
بنده خدا اردوغان اصلن آدم ملی گرا نیس بلکه اسلام گراس اگه زندگی نامشو بخونی متوجه میشی ایشون بعد از رسیدن به قدرت به فکر احیای عثمانی افتاد البته خواست آمریکا بود اما مخالفان جدی از اروپا اعراب و اسراییل داشت که همین مخالفت های سرسخت باعث شکستشون شد اما الان می خواد توران بزرگو برپا کنه که تو این زمینه فقط ایران روسیه و چین مخالف هس البته این خواسته ی اردوغان نیس ولی چاره ای نداره بلکه خواسته ی اسراییل اروپا آمریکا و اعراب هست تا یه دژ محکم توران کبیر در مقابل بلوک شرق تشکیل بشه
خسرو ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱
حتی اگر ذوالقدرپور با اردوغان دشمنی کند مربوط به خودش هست ولی دشمنی با مردم ترک در ایران به ما ترکها مربوط میشود واز خودمان دفاع میکنیم -- یک سوال میپرسم در مقابل هفتاد هزار نفر تروریست پ ک ک (از دو میلیون کرد سوریه ای )در فقط سوریه که توسط امریکا و اسراییل برای دشمنی با ایران و سوریه و...اموزش و تجهیز شده اند چند نفر تروریست مسلمان افراطی ترک تبار ( از سیصد میلیون نفر ترک ) وجود دارد ؟ روح این نوشته دشمنی با ترکها را تلقین میکرد
حمید ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۴
ذوالقدر عزیز خواهشا کمی عمیق به مسائل نگاه کن،، حرفهای تکراری چندتا کانال تلگرامی رو نزن. بزرگوار مشکلات قزاقستان خیلی پیچیده تر از این حرفاس که شما بچسبونی به ترکیه.. خود ترکیه شوک شده بود از این وقایع.. فساد اداری، گسترش نابرابری و فقر و تبعیض و دها دلیل دیگر باعث بروز این آشوب ها شد
دلسوز ایران ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۳
آرمان جهان ترک که نمادش بض قورد و چنگیز و آتیلا باشد در همان زباله دانی تاریخ دفن خواهد شد ،البته صادرات آرمانهایش مانند همان پانترکهای در ایران که دنبال آرمانش و دم تکان دادن و عرض ارادت به پابوسی او هستند ،نگاهی به پیامهای قومگرا ها در این مقاله بیندازید
آتیلا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰
فرار به جلو اکراد تروریست به این می گویند گروههای تروریست کردی در ایران با انواع و اقسام نامها از جمله کومله دمکرات و پژاک که صدها نفر از جوانان حتی بیشتر از بین کردها از اول انقلاب باعث شهادش شده اند و هنوز هم هفته ای نیست که شهید نداشته باشیم و کشور عراق هم بد از ایران درگیر این گروههای تروریستی هست از همه بدتر در سوریه با کشتن و آواره کردن میلیونها نفر و اشغال شهرها و روستاهایشان باعث و بانی انواع جنایتند و در ترکیه هم با پ ک ک که باعث تلفات بیش از۴۰ هزار نفر شده اند تا حالا شده یک نوشته در تقبیح اینها بنویسی آقای ذوالقدر پور ؟ ولی به صرف کانالها و سایتهای زرد بارها بدون هیچ سند و فکتی در خصوص تکفیری و داعش که ربطی به ترکها ندارند و ریشه و منشا عربی دارند مطلب نوشتی و آنها را سعی کردی فقط به ترکها ربط دهی آیا تا به حال یک گروه مسلح ترکی خارج از سازمان دولتها هایشان سراغ داری؟
آبتین ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۵۲
چیزی که ما میبینیم این است که میلیونها شهروند ترک ترکیه و خودترک پندارهای سایر کشورها از نژادپرستی حمایت میکنند درحالیکه پانترکیسم جنایات و نسل کشیهایی کرده است که هیچ گروهی حتی داعش هم به پای آنها نمیرسد. صد در صد نژادپرستی از تروریسم خطرناک‌تر است و خود این نژادپرستی اصولا باعث ایجاد بسیاری از گروه های مسلح در طرفهای مقابل شده است.
ایرانی ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۱
اقای ذوالقدر پور بسیار عالی بود، اما نیازی به توضیح بابت مقاله قبلیتون نیست...چون کاملا مشخصه که یک نفر پشت همه این اکانت هاست که به ایران و ایرانی توهین میکنن، کافیه به زمان ارسال نظرات توجه کنین. در پست های قبلی مربوط به ترکیه هم همین اتفاق رخ داده. من بعید میدونم حتی این پانترک دویست دلاری که کارش تفرقه انداختن بین ایرانی هاست داخل ایران زندگی کنه و ایرانی باشه.
در جواب به خسرو و اتیلا ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۳
از کی تا به حال مردم ایران شدند پسوند قومی ترک آنهم با همزاد پنداری با بازماندگان عثمانی که در تلویزیون و تریبون و میدان جنگ علیه ایران رجز میخواند و منکر وجود ایران هستند ،۲۰۰ دلار ارزش پشت کردن به ایران و مردم ایران و زدن سنگ مهاجمان عثمانی ندارد ((سپاه اول سپاه نخست به فرماندهی «معتز رسلان» از لشکر‌های ۱۱، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ تشکیل شده است. لشکر ۱۱ خود شامل سه تیپ است. گروه تروریستی «لواء شمال» با نام تیپ «۱۱۱» و گروه تروریستی «جیش الاحفاد» که خود به دو «تیپ ۱۱۲ و ۱۱۳» تقسیم شده است. لشکر ۱۲ شامل سه گروه «لواء سمرقند» با نام «تیپ ۱۲۱»، «لواء منتصر بالله» با نام «تیپ ۱۲۲» و «احرار الشرقیه» با نام «تیپ ۱۲۳» است. لشکر ۱۳ شامل سه گروه تروریستی «سلطان محمد فاتح» با نام «تیپ ۱۳۱»، «قاعدة الغزل» با نام «تیپ ۱۳۲» و «لواء الوقاص» با نام «تیپ ۱۳۳» است. لشکر ۱۴ شامل گروه‌های «فیلق الشام» (تیپ ۱۴۱)، «سلطان سلیمان شاه» (تیپ ۱۴۲)، «الفرقه التاسعه» (تیپ ۱۴۳)، «الفرقه العشرون» (تیپ ۱۴۴)، «جیش النخبه» (تیپ ۱۴۵)، «جیش الشرقیه» (تیپ ۱۴۶) است. سپاه دوم سپاه دوم به فرماندهی «محمود الباز» از لشکر‌های ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶ تشکیل شده است. لشکر ۲۱ و ۲۴ متشکل از «گروه سلطان مراد» است. لشکر ۲۲ متشکل از گروه‌های «فرقه الحمزه» و «لواء صقور الشمال» و لشکر ۲۳ شامل گروه «فرقه المعتصم» است. گروه «رجال الحرب» ذیل فرقه المعتصم در این لشکر مشغول به فعالیت است. لشکر ۲۵ از گروه تروریستی «جیش اسلام» و لشکر ۲۶ از گروه تروریستی «فیلق الرحمن» تشکیل شده است. سپاه سوم سپاه سوم شامل لشکر‌های ۳۱، ۳۲، ۳۳، ۳۴ و ۳۵ است. «ابو احمد نور» فرماندهی این سپاه را بر عهده دارد. لشکر‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ متشکل از گروه «الجبهه الشامیه» است. گروه «صقور الشام» در کنار الجبهه الشامیه در لشکر ۳۲ حضور دارد. لشکر ۳۴ از دو گروه اصلی «الجبهه الواحده و الخمسون» و «لواء السلام» تشکیل شده است. گروه الجبهه الواحده و الخمسون دارای چهار زیر گروه به نام «السلطان عثمان»، «فوج المصطفی»، «ثوار الجزیره» و «الفوج الاول» است. لشکر ۳۵ نیز شامل «فیلق المجد» است. )) فقط سپاه اول تروریست‌های داعش چندین تیپ از مهاجران ترک داره لوای شمال ،لوای سمرقند ،و....)از اویغور چین تا ازبک ،قزاق ،ترکمن ،چچن ،تاتار و......ستون اصلی نبرد با ارتش سوریه با اینهاست ، اما در جواب به آتیلا میتوان به گروهک تروریستی حرکت اسلامی ازبکستان و درگیری و کشتار زیاد مردم ازبکستان یا جماعت اهل دعوت در قزاقستان و قرقیزستان در جنوب و ( در آشوب قزاقستان نقش مهمی با حمایت ترکیه داشت ) و گروههای چچنی و.....
محمد ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۷
حتی اگر افکار پان ایرانیستی هم داشته باشند ، شما درصورتی حق دارید ناراحت باشید که ایرانی نباشید . ترکیه وارث عثمانی و روسیه وارث شوروی دشمن ایران هستند ، همانطور که چند قرن اخیر دشمن بوده اند ، دلیل دشمنی هم مشخص است ، افراد و حتی رژیم ها تغییر می کنند اما جغرافیا و ژئوپلوتیک تغییر ناپذیر است . امروز ترکیه به همان دلیل دشمن ایران است که دیروز عثمانی دشمن صفویه و روم شرقی دشمن سلجوقیان و امپراطوری روم دشمن ساسانیان و یونانیان دشمن هخامنشی بوده اند ، جغرافیا همان است ، فقط ساکنینش عوض شده اند. اگر این واقعیت را متوجه نمی شوید ، افکار خود را اصلاح کنید .
مجوس ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۱
بهتر بود اسم این مردک کریستین آنتی اسلام فرانسه نوکروف گذاشته میشد هرگز جنایت ایادی جهان مسیحیت و یهود، اکراد پژاک ، کومله ، پ ک ک ، ی پ گ که دمار از روزگار مسلمانان خاورمیانه درآورده اند رو محکوم نکرده بلکه همیشه در برابر کسانی که با قتل عام مسلمانان در خدمت جهان کفر است سر تعظیم و تسلیم و عبودیت و بندگی فرود آورده است. البته ریشه و تبار مهاجر هندی پیاده سرباز بیشتر از این نیست.
ارسلان ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۲:۱۱
اتراک مهاجر آسیای مرکزی هم در حال تغییر بافت فرهنگی ،قومی و نژادی در آداب با همکاری و هماهنگی ترکیه است چرا لال زبانی گرفتید ؟؟؟؟؟تروریست از نظر شما فقط پ ک ک است آنهم به علت کرد بودن ؟؟؟ هنوز ویدیوها عبور و ترانزیت تکفیری‌ها در مرز ترکیه و شهر غازی انتب موجود است چرا نادیده میگیرید ؟؟؟؟؟؟ریشه تکفیری داعشقبل از اعراب توسط سربازان ینی چری عثمانی در تاریخ زبانزد بوده ( سر بریدن ،کنیزی گرفتن و تجاوز حتی در حمله به تبریز) آتیلا جان مانند کبک سر در برف کردی؟؟؟؟!!!!
فدوی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۲:۰۸
ما تروریست ترک تا حالا نداشتیم ولی تا دلت بخواد تروریست کرد داشتیم از سر بریدن های سربازان و بسیجی های ایرانی در زمان جنگ گرفته تا تاکنون که هر ساله دهها نفر از سربازان وطن را به شهادت می‌رسانند شما به عنوان یه کرد بهتره بیشتر رو این مسئله کار کنی تا شاید قومت را به راه راست هدایت کرده باشی
مصطفی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۳:۲۵
واقعا این سبک مقالات باعث تقویت انواع نژادپرستی هست و نه ترویج انسان پرستی. خدا را شکر که مردم ترک و ایرانی نزدیکترین فرهنگ رو بین مردم این منطقه دارند و بجز زبان کمترین اختلافی ندارند.امیدوارم با تشکیل اتحادیه خاورمیانه از دست هرچی جاهل نژادپرست و مذهب پرسته نجات پیدا کنیم.همه باید بدونیم بدون صلح در کشور همسایه در کشور خودمان هم صلح و توسعه نخواهد بود.
ابراهیم قدیمی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۶
جناب ذوالقدر ماهم مدتی شعارهای اجتماع سرزمین های جشن نوروز را دادیم۔ وحتی دور هم هم جمع شدیم۔اگر ترکیه صحبت مردم ترک زبان میکند علاقمندی دولت ترکیه است وقبول وناقبول ان به مردم ترکیه و مردمان دیگرکشو ها دارد۔پا مداخله وعااقمندی تاثیرذاری در این موارد نمی توانیم داشته باشیم۔مطمئن باشید اینگونه وحدت ها بسختی صورت میگیرد۔ما سعی مرحوم جمال عبدالناصر در وحدت اعراب را دیدیم۔هیچ ثمری نداشت۔چند صباحی وحدتی صورت میگرفت ومجددا تفکیک۔شمامطالب وتحلیل های جالبی در موارد دیگر در این سایت دارید۔
ابراهیم قدیمی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۳
همین روزها عربستان سعودی داعیه نزدیکی اعراب و اعزام هزاران تروریست وشروع جنگ هائی جهت تخریب کشورهای عربی دارد۔اینگونه رفتارها بسیار عجیب وغریب نیست۔اولین بار هم نیست۔اخرین بار هم نخواهد بود۔
نوید ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۱۴
آنهایی که میگن ترکیه دشمن ماس و رجوع میدن به دوران امپراطوری عثمانی لطفا توجه کنن ترکیه با عثمانی خیلی فرق داره عثمانی جمعیتش 90 درصد عرب بود عراق شبه جزیره عربستان مصر شمال آفریکا ولی الان ما با ترکیه مواجهیم که 90 درصد جمعیتش ترک نوادگان آلپ ارسلان و سلجوقیان هس و بقیه هم کرد پس بین ترکیه و ایران هیچ دشمنی نبوده و نیس جز اینکه بگین ایران یعنی فارس و اونور تورک و دشمنی بین فارس و تورک درحالی که فارس جزیی از ایران هس.
فرزاد ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۹
به ۲:۰۸ با نام جعلی فدوی:به نظر میاد شما قبیله ای اعتیاد شدیدی به جعل و تحریف دارید.فدوی وافکار و عقیده اش(حالا چه درست و چه غلط)تو این سایت برای همه شناخته شده است.قطعا اعتبار ودرستی مطالبی که کامنت می‌کنی هم به اندازه ی همین نام و عنوانیه که با اون کامنت می‌ذاری.نگران نباش همانطور که کامنت های فدوی منتشر میشه ؛نظرات شاذ و افکار نژادپرستانه شما هم پای ثابت این سایته و نیازی نیست با عناوین مختلف کامنت بذاری.
فرزاد ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۸
کامنت گذارهای دویست دلاری به جای اهانت و فرافکنی و مطالب بی ربط بهتره به سوال کلیدی و مهمی که جناب ذوالقدر پور با خط سرخ تو این یادداشت مطرح کردن جواب مستدل بدن و با دلیل و مدرک و منطق نظر ایشون رو رد کنن.
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۴
نژادپرستی و قتل عام و نسل کشی بر اساس نژاد از تروریسم بسیار فجیعتر است. کدام گروه تروریستی تا حالا میلیونها انسان را مانند عثمانی گری و پانترکیسم به خاطر نژاد و زبان کشته است!؟
ایرانی ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۲۸
مگر غیر این است که ترکهای داعشی در ترکیه داعش را سازماندهی دهی کردند و به آنها اسلحه و آموزش دادند و زخمی هایشان را مداوا کردند؟ این همه داعشی به طوراتفاقی از ترکیه سر درآوردند!؟
امام اول ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۴۳
اینکه همه چی رو چشم بسته به ترکیه نسبت میدید دو دلیل بیشتر نداره یکی اینکه نژاد پرستی دومی اینکه سطح سوادت پایینه