شصتمین سالگرد پایان جنگ الجزایر و قتل عام خیابان Isly

گناه غیر قابل بخشش فرانسه

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۴۸ اروپا انتخاب سردبیر
این تیراندازی که بیش از یک ربع طول کشید، بر اساس منابع مختلف، در میان معترضان حداقل پنجاه نفر غیر نظامی کشته شدند. تیراندازی مذکور آغاز مهاجرت دسته جمعی پا سیاهان از الجزایر بود. امانوئل کرون در سخنرانی روز چهارشنبه خود با مخاطب قرار دادن این مهاجرین افزود: در نتیجه کشته شدن ده ها پارتیزان الجزایری فرانسوی توسط ارتش فرانسه در مارس ۱۹۶۲، این قتل عام برای فرانسه نابخشودنی است. مکرون افزود: در آن روز، سربازان با فرماندهی ناشیانه به فرانسوی های الجزایر تیر اندازی کردند... یک قتل عام.
گناه غیر قابل بخشش فرانسه

دیپلماسی ایرانی: با نزدیک شدن به شصتمین سالگرد انعقاد توافقنامه Évian و پایان جنگ الجزایر، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی روز چهارشنبه  26 ژانویه تلاش کرد تا "یک عبارت حاوی شناسایی" (1) را برای کسانی که "به‌عنوان پا سیاهان" (2) شناخته می شوند، بیاورد. (اصطلاح پا سیاهان به فرانسوی های با ریشه الجزایری یا فرانسوی هایی که در الجزایر بزرگ شده اند اطلاق می شود). او با یاد آوری تیراندازی در خیابان Isly الجزیره در 1962، این عمل را به‌عنوان اقدامی نابخشودنی محکوم کرد. در این تیراندازی ده ها نفر از پارتیزان های الجزایری – فرانسوی توسط نیروهای نظامی کشته شدند. یک هفته پس از انعقاد موافقت نامه Évian و برقراری آتش بس، در مورخ 19 مارس 1962، معترضان مردمی طرفدار الجزایری فرانسوی که تلاش می کردند به زور وارد محله باب العود، در مرکز الجزایر شوند توسط نیروهای نظامی ارتش فرانسه گلوله باران شدند.

تیراندازی خیابان Isly الجزیره، یک عمل غیرقابل بخشش توسط جمهوری فرانسه: این تیراندازی که بیش از یک ربع طول کشید، بر اساس منابع مختلف، در میان معترضان حداقل پنجاه نفر غیر نظامی کشته شدند. تیراندازی مذکور آغاز مهاجرت دسته جمعی پا سیاهان از الجزایر بود. امانوئل کرون در سخنرانی روز چهارشنبه خود با مخاطب قرار دادن این مهاجرین افزود: در نتیجه کشته شدن ده ها پارتیزان الجزایری فرانسوی توسط ارتش فرانسه در مارس 1962، این قتل عام برای فرانسه نابخشودنی است. مکرون افزود: در آن روز، سربازان با فرماندهی ناشیانه به فرانسوی های الجزایر تیر اندازی کردند... یک قتل عام.

قتل عام شهر Oran باید به رسمیت شناخته شود

بنا به گفته آقای مکرون، قتل عام 5 ژوئیه 1962 در Oran که منجر به کشته شدن صدها اروپایی بویژه فرانسوی ها شد باید به‌رسمیت شناخته شود. این قتل عام که ساعاتی قبل از اعلام رسمی استقلال الجزایر اتفاق افتاد را باید مورد توجه قرار داد و به‌رسمیت شناخت.  این "شناسایی" بخشی از اقدامات مرتبط با یادبود این قتل عام است، از آغاز دوره پنج ساله و نزدیک شدن به شصتمین سالگرد پایان جنگ الجزایر با توافقنامه Évian، سپس استقلال این کشور در 5 ژوئیه 1962. همچنین آقای مکرون در 14 سپتامبر 2018 "به نام جمهوری فرانسه" کشته شدن موریس اودن، جوان ریاضی دان کمونیست در 1957 در زندان ارتش فرانسه و زیر شکنجه را به‌رسمیت شناخت.

همچنین آقای مکرون در شصتمین سالگرد قتل عام، بابت جرائم غیر قابل بخشش پلیس فرانسه در 17 اکتبر 1961 علیه معترضان الجزایری در پاریس عذرخواهی کرد. آقای مکرون تأکید کرد: هدف یکسان باقی می‌ماند، ساختن یک خاطره صلح‌آمیز و مشترک، مشترک برای همه کسانی که تا آن زمان دارای خاطرات مرتبط با جنگ الجزایر و استعمار بودند.

1-Une parole de reconnaissance

2- les pied-noirs

منبع: فرانس 24 (France 24) / مترجم مسعود نوری، کارشناس ارشد حقوق و سیاست بین الملل

کلید واژه ها: فرانسه الجزایر قتل عام الجزایر فرانسه و الجزایر امانوئل مکرون استقلال الجزایر


( ۴ )

نظر شما :

+ ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۳:۰۰
به قول فرانتس فانون، فرانسویها نه بلکه دوزخیان روی زمین. میلیونها الجزایری را قتل عام کردند 50 نفر یعنی چه