گزینه های پیش روی پوتین

واقعا قرار است روسیه به اوکراین حمله کند؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۶:۰۰ کد : ۲۰۰۹۴۳۲ اخبار اصلی اروپا
استقرار نیروها به رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، گزینه های نظامی متعددی را ارائه می دهد. جامع‌ترین آنها تهاجم از چندین جبهه است، گزینه های دیگر شامل الحاق جمهوری‌های جدایی‌طلب یا تلاش برای ایجاد یک پل زمینی به کریمه هستند.
واقعا قرار است روسیه به اوکراین حمله کند؟

نویسنده ها: ماتیاس کولب و پل آنتون کروگر

دیپلماسی ایرانی: سرویس های مخفی غربی متقاعدند که روسیه طی چند هفته گذشته به تقویت بیشتر نیروهای خود در مرزهای اوکراین و ایجاد گزینه های نظامی پرداخته است. یک کارشناس ارشد نظامی در تماس با روزنامه زوددویچه سایتونگ، تعداد سربازان را 106 هزار نفر اعلام کرد. این تعداد شامل اعضای نیروی دریایی یا نیروی هوایی و همچنین نیروهای مسلح جدایی طلب تحت کنترل مسکو در دونباس نمی شود. سرویس های مخفی غربی تعداد نیروهای مسلح جدایی طلب تحت کنترل مسکو را بین 35 هزار تا 40 هزار نفر اعلام کرده اند.

اگر نیروهای روسی به اوکراین حمله کنند، می توان انتظار بزرگترین نبرد در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم به بعد را داشت.

در حال حاضر بین 55 تا 60 گردان تاکتیکی در کمتر از 300 کیلومتری مرز اوکراین مستقر هستند. بسته به تخصص شان، این گردان ها از 400 تا 800 سرباز به اضافه واحدهای پشتیبانی و تدارکات تشکیل شده اند. در فوریه 2021، حداکثر 25 گردان در همان منطقه حضور داشتند. به گفته کارشناسان نظامی غربی، این تعداد برای دفاع از کریمه، قلمرو روسیه در امتداد مرز و همچنین جمهوری های جدایی طلب در شرق اوکراین کافی بود.

در حالی که توپخانه، راکت و واحدهای رزمی و نیروهای پشتیبانی روسی عمدتاً در پاییز مستقر شدند، روسیه از پایان ماه دسامبر مهمات و لوازم مورد نیاز بیمارستان‌های صحرایی و همچنین مرزبانان، واحدهای گارد ملی و نیروهای ذخیره با تجربه پلیس را به اوکراین ارسال کرده است. اگر کسی بخواهد مناطقی را اشغال کند، چنین نیروهایی ضروری هستند.

ارتش اوکراین در مجموع حدود 190 هزار سرباز دارد. نیمی از نیروهای زمینی در مرز با جمهوری های تجزیه طلب در شرق مستقر هستند. به گفته کارشناسان نظامی غربی، اوکراین علاوه بر کمبود نیروها، فاقد سیستم دفاع هوایی موثر نیز هست.

استقرار نیروها به رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، گزینه های نظامی متعددی را ارائه می دهد. جامع‌ترین آنها تهاجم از چندین جبهه است، گزینه های دیگر شامل الحاق جمهوری‌های جدایی‌طلب یا تلاش برای ایجاد یک پل زمینی به کریمه هستند.

سرویس های اطلاعاتی نگران هستند که روسیه از سه جبهه حمله کند: در آغاز سال 2021، استقرار نیروها عمدتاً در شرق اوکراین مشاهده می شد؛ اکنون سربازان بیشتری به نزدیک مرز بلاروس منتقل شده اند، کشوری که حاکم آن کاملاً به پوتین وابسته است؛ وضعیت در جنوب نیز به همین اندازه پیچیده است: سربازان روسی می توانند از کریمه به سمت شهر اودسا پیشروی کنند و عملیات آبی را برای قطع کامل دسترسی اوکراین به دریای سیاه آغاز کنند.

روسیه اصرار دارد که در حال برنامه ریزی برای حمله نیست. نه تنها جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در این مورد تردید دارد، بلکه در میان سایر کشورهای ناتو نیز این اتفاق نظر وجود دارد که اگر ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه فقط می خواست ابزار فشار تهدیدآمیز ایجاد کند، این تحرکات نیروها و هزینه های بالای مرتبط با آن ضروری نمی بود.

منبع: زوددویچه سایتونگ (آلمان) / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: روسیه اوکراین روسیه و اوکراین جنگ روسیه و اوکراین حمله روسیه به اوکراین اروپا روسیه و اروپا امریکا روسیه و امریکا ولادیمیر پوتین جو بایدن


( ۱۲ )

نظر شما :

اشکان ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۳
کاش پوتین حمله بکند و روسیه برای دستکم 50 سال به کما برود تا جهان از دزست دستکم یکی از چند شیطان بزرگ اسوده شود ما نیز یک جنگ کوچک تجربه کردیم و اکنون 42 سال از شوک اولیه آن بیرون نیامده ایم و تا صد سال هم این عوارض ادامه خواهد داشت
ابراهیم قدیمی ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۵
اوکراین دانسته یا نادانسته لگد به بخت خودش زد۔با تغییرات در اتحاد شوروی سابق اوکراین میتوانست با سعی وکوشش با توجه به دانش وتکنولوژی وعلمی که داشت وهمکاری وبهره وری از دوطرف بدون جبهه گیری نظامی ورمقابل روسیه گل سر سبد وقدرت دوم جمهوریهای شوری سابق باشد۔۔ولی در امد اهدائی حاصل ازفروش خود به غرب وجبهه گیری در مقابل فدراسیون روسیه را به کار وکوشش ترجیح داد۔مصرف گرائی غرب را دید۔ عاشق مصرف گرائی بی زحمت شد۔ مانند بسیاری از کسورهای سوسبالیستی سابق اروپا۔امکان اینکه حنگی در بگیرد یانگیردبسته به سیاست های اینده اوکراین ومردم اوگراین است۔مطمئنا اگر به خواست اوکراین جنگی در بگیرد قربانی اول اوکراین ومردم اوکراین اند۔مطمئنا روسیه برنده نزاعی خواهد شد که اوگراین شروع کننده ان باشد۔ جای خوشحالی است جدیدا اوکراین سیاستمدارانه تر صحبت میکند۔تغییراتی در اوکراین جهت ارامش قطعی منطقه وپیشرفت مردم اوکراین ضروری بنظر میرسد۔بهتر است این تغییرات با نظر مردم اوکراین باشد۔بیشترین بهره وری از ارامش را مردم ودولت اوکراین خواهد داشت۔