بر اساس تازه ترین نظرسنجی تا پایان دی ماه ۱۴۰۰

اکثر ایرانیان، رژیم اسرائیل را تهدیدی می‌دانند که باید با ماجراجویی احتمالی‌اش برخورد جدی کرد

۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۰۹۲۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
در تازه ترین نظرسنجی که توسط موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران انجام شده است در مورد میزان پیگیری اخبار مرتبط با تعارضات میان جمهوری اسلامی ایران توسط مردم نشان می‌دهد ۸۳% از مردم این اخبار را پیگیری می‌کنند. از این ۸۳% پیگیر اخبار، ۳۲% به‌طورجدی اخبار را پیگیری می‌کنند، ۵۶% حسب اهمیت اخبار را پیگیری می‌کنند و ۱۲% به شکل موردی اخبار را پیگیری می‌کنند. از سوی دیگر ۴۹% افراد پیگیر اخبار رژیم اسرائیل بر این باورند که چالش‌های داخلی رژیم اسرائیل بر بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی آن تأثیرگذار است و ۷۸% از این ۴۹%، بر این باورند این چالش‌ها منجر به فروپاشی درونی رژیم اسرائیل می‌شود.
اکثر ایرانیان، رژیم اسرائیل را تهدیدی می‌دانند که باید با ماجراجویی احتمالی‌اش برخورد جدی کرد

دیپلماسی ایرانی: واقعیت‌های تاریخی نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها در قلب هسته تصمیم سازی آمریکا حضور و نفوذ دارند و با روش‌های سیستماتیک آمریکایی‌ها را فریب داده و منافع آمریکا را قربانی منافع صهیونیست‌ها کرده‌اند. به همین دلیلی منزلت و وزن ژئوپلیتیکی آمریکا نسبت به رقبایش در منطقه روز به روز در حال افول است و قطع به‌یقین روزی نخبگان و مردم آمریکا بیدار خواهند شد.

تعارض رژیم اسرائیل با جمهوری اسلامی ایران یک موضوع غیرقابل کتمان است به‌طوری‌که این رژیم به شکل مستقیم و غیرمستقیم بسیاری اقدامات تروریستی و خرابکاری را علیه این کشور انجام داده که برخی از مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از: 1. فشار به آمریکا برای خروج از برجام و تحریم هوشمند همه‌جانبه بانکی، سوئیفت، تبادل مالی بانک‌های خصوصی و تحریم دارو (جلوگیری از خرید واکسن در سال اول کرونا و مرگ بیش از 180 هزار نفر معادل جنگ هشت‌ساله و تحت تأثیر گذاشتن سلامت مردم)؛ 2. حملات سایبری به پمپ‌بنزین‌ها، راه‌آهن، گمرکات، بندرها و کارخانه‌های تولید کالاهای اساسی؛ 3. خرابکاری در زیرساخت‌های نفتی‌، هسته‌ای و فضایی؛ 4. ترور دانشمندان هسته‌ای و تهدید اساتید و دانشجویان مولد علم؛ 5. ترور فرماندهان نظامی کشور؛ 6. پیگیری فعالانه تحریم ورزشی از طریق سازمان‌های بین‌المللی؛ 7. فشار دیپلماتیک در عرصه بین‌المللی؛ 8. توطئه بازگرداندن محصولات صادراتی ایران و...

در این میان در ماه‌های اخیر بر اساس اخبار رسانه‌ای و همچنین تحلیل کارشناسان، عدم قطعیت تقابل نظامی جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل نیز افزایش‌یافته است. این امر موجب اتخاذ تمهیدات لازم از سوی مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران شده اما در این میان، میزان حمایت عمومی از سیاست‌های نظامی و امنیتی و همچنین واکنش مردمی در زمان اقدام نظامی احتمالی رژیم اسرائیل امری مهم به‌عنوان پیوست تقویت‌کننده راهبردهای بازدارنده و دفاعی کشور است. البته تجربه تاریخی دوره‌های مختلف به‌خصوص در زمان‌هایی که ایران توسط یک نیروی خارجی مورد تجاوز قرار گرفته نشان داده که ایرانیان با وجود همه مشکلات داخلی و نارضایتی‌های احتمالی در برابر متجاوز متحد شده و به حمایت از کشور و تمامیت ارضی آن پرداخته‌اند. به عبارتی مردم ایران نشان داده که همیشه حاضر به دادن خون بوده آیا صهیونیست‌ها هم حاضر به دادن خون هستند؟

با این حال این امر نیازمند ارائه یک برآورد از میزان حمایت عمومی از اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر ماجراجویی احتمالی رژیم اسرائیل برای حوزه تصمیم سازی کشوری است. بر این اساس تلاش شد با انجام نظرسنجی سراسری برآوردی قریب به واقعیت انجام شود.

در این نظرسنجی از جمعیت نمونه بر اساس نرم‌افزار (PASS) با ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بسته، از 1106 نفر سؤالات نظرسنجی پرسیده شد تا با روش‌های آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند. این نظرسنجی به‌طور هدفمند به دنبال آن است که به ارائه برآورد از ابعاد مختلف موضوع نظرسنجی یعنی «نگرش‌سنجی ایرانیان نسبت به سطح حمایت از پاسخ ایران علیه اقدام نظامی رژیم اسرائیل» باشیم، موضوعات مطرح‌شده عبارت‌اند از: 1. میزان پیگیری اخبار مرتبط با تعارضات میان جمهوری اسلامی ایران توسط مردم؛ 2. تهدیدانگاری رژیم اسرائیل از منظر مردم ایران؛ 3. مقبولیت مردمی پاسخ به تهدیدات رژیم اسرائیل؛ 4. میزان رضایت از روندهای کنونی در حوزه مقابله تهدیدات رژیم اسرائیل؛ 5. کنشگری مردمی در صورت اقدام نظامی احتمالی رژیم اسرائیل.

جامعه آماری این نظرسنجی از لحاظ جنسیت بدین صورت بوده که از 1106 نفر، 61% مرد و 39% زن از میان جمعیت فعال جامعه ایرانی یعنی سنین 18 تا 75 سال شامل 47% جوان، 42% میان‌سال و 11% سالمند بودند.

نظرسنجی در مورد میزان پیگیری اخبار مرتبط با تعارضات میان جمهوری اسلامی ایران توسط مردم نشان می‌دهد 83% از مردم این اخبار را پیگیری می‌کنند. از این 83% پیگیر اخبار، 32% به‌طورجدی اخبار را پیگیری می‌کنند، 56% حسب اهمیت اخبار را پیگیری می‌کنند و 12% به شکل موردی اخبار را پیگیری می‌کنند. از سوی دیگر 49% افراد پیگیر اخبار رژیم اسرائیل بر این باورند که چالش‌های داخلی رژیم اسرائیل بر بی‌ثباتی سیاسی و امنیتی آن تأثیرگذار است و 78% از این 49%، بر این باورند این چالش‌ها منجر به فروپاشی درونی رژیم اسرائیل می‌شود.

در موضوع تهدیدانگاری، 67% مردم ایران، رژیم اسرائیل را تهدیدی علیه کشور می‌دانند. 56% از 67% که اسرائیل را تهدید می‌دانند، بر این باورند که تهدیدات و حرکت‌های تروریستی علیه ایران توسط رژیم اسرائیل را در جهت تعارض با هویت، آرمان‌ها و ارزش‌های سیاسی، فرهنگی، ملی و دینی مردم ایران می‌دانند و 81% از این افراد این اقدامات را بسترساز ایران هراسی می‌دانند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد 73% از مردم ایران، اقدامات تروریستی و خرابکاری ضدایرانی رژیم اسرائیل همچون تشویق به تحریم بیشتر ایران و همچنین ترور و خرابکاری را تأثیرگذار بر معیشت خود می‌دانند. همچنین 69% افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی اقدام نظامی رژیم اسرائیل و پاسخ متقابل جمهوری اسلامی ایران را زمینه‌ساز بروز چالش اقتصادی برای کشور می‌دانند. 48% از این 69% این چالش اقتصادی را زمینه‌ساز بحران اقتصادی می‌دانند درحالی‌که 41% این چالش را عادی می‌دانند که منجر به بحران اقتصادی نمی‌شود.

در این نظرسنجی 61% از پاسخ‌دهندگان رژیم اسرائیل را حامی و محرک گروه‌های تکفیری علیه جمهوری اسلامی ایران می‌دانند که باید زودتر دفع تهدید شود.

در این نظرسنجی 74% از مردم پاسخ جمهوری اسلامی ایران را در مقابل اقدامات رژیم اسرائیل همچون ترور فرماندهان نظامی و دانشمندان و همچنین خرابکاری‌های علیه زیرساخت‌های هسته‌ای و عمومی کشور، متناسب نمی‌دانند.

همچنین در این نظرسنجی 79% از شرکت‌کنندگان موافق مقابله نظامی با تهدیدات نظامی و اقدامات تروریستی مخرب احتمالی رژیم اسرائیل از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران هستند. 39% از این 79% خواهان مقابله با شدت بیشتر هستند و 31% از این 79% این وضعیت را فرصتی برای فراهم شدن زمان مناسب برای نابودی رژیم اسرائیل می‌دانند.

73% از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی بر این باورند جمهوری اسلامی ایران توان پاسخگویی به تهدیدات رژیم اسرائیل علیه خود را دارد.

در این نظرسنجی 63% مردم کشور با بازنمایی ادبیات مرتبط با تهدیدات تروریستی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران در کتب درسی آموزش‌وپرورش و همچنین آموزش عالی کشور موافق هستند. 53% از این 63% بر این باورند که تاکنون در این زمینه کم‌کاری شده است.

در مورد کنشگری مردمی در صورت اقدام نظامی احتمالی رژیم اسرائیل، 63% از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که در این زمینه مشارکت می‌کنند. 39% از این 63% اعلام کردند نوع مشارکت ایشان سیاسی (طیفی از مشارکت در راهپیمایی‌های حمایتی تا فعالیت در کمپین‌های سیاسی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی) است. 23% از این 63% اعلام کردند نوع مشارکتشان ارائه کمک و حمایت مالی است. 27% از این 63% مشارکت خود را منوط به نیازهای پیش‌آمده کردند و 11% از این 63% آمادگی خود را در امور رزمی (طیفی از مشارکت در امور لجستیکی تا حضور در میدان‌های درگیری نظامی و عملیات‌های شهادت‌طلبانه) اعلام کردند.

با نگاهی به نتایج حاصله از این نظرسنجی می‌توان گفت اکثریت مردم ایران، در صورت ماجراجویی رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، ضمن درک تهدیدات، از مقابله با این تهدیدات استقبال می‌کنند و حتی خواهان برخورد شدیدتر در این زمینه هستند. در حوزه کنشگری نیز اکثریت مردم با توجه به ظرفیت‌های خود، در این عرصه کنشگری فعال می‌کنند.

از سوی دیگر با تطبیق این نظرسنجی با نظرسنجی‌های که نشان از افزایش نفرت از یهودیان در جهان شده می‌توان گفت جنایات و ماجراجویی این رژیم نه‌تنها موجب افزایش امنیت یهودیان جهان نشده بلکه میزان آسیب‌پذیری آنها را بالا برده است. برای مثال روزنامه اسرائیل هیوم با ارائه گزارشی از نحوه تصویرسازی اسرائیل در رسانه‌های جهان گزارش داده است که در سال 2021، سه واژه آپارتاید (704 بار)، جنایت جنگی (575 بار) و نسل‌کشی (494 بار) پرتکرارترین واژه‌ها برای توصیف اسرائیل بوده است. در این راستا این نظرسنجی نشان‌گر آن است که اقدامات تروریستی و ماجراجویی‌های اخیر رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران موجب شده، تقابل با این رژیم و حتی اقدام مقابله‌ای علیه این رژیم به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم نیز خواهان مشارکت فعالانه در آن هستند. از سویی دیگر چند ده هزار نفر از یهودیان داخل ایران بابت اقدامات اسرائیل از مردم ایران خجالت می‌کشند، ولی مردم با نجابت ایران از آن ها صیانت می‌کنند. مردم منطقه نیز هم دردی صمیمانه با مردم ایران در مقابل تهدیدات تروریستی اسرائیل با ایران دارند.

منبع: موسسه مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل نظرسنجی نظرسنجی از تهدید اسرائیل نسبت به ایران جمهوری اسلامی ایران فروپاشی اسرائیل


( ۷ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
رژیم اسرائیل یک رژیم صد در صد میلیتاریستی با امکانات داخلی وکمک های خارجی بیدریغ وبهره وری از علم ودانش وتکنولوژی روز در منطقه قدرتی نه منطقهای بلکه جهانی است۔نه از یک پادگان نظامی چیزی کم دارد ونه زیاد۔ بجرات میتوان گفت رژیم اسرائیل یک پادگان نظامی با انواع سلاحهای مدرن وفوق مدرن است که جهان باید روی ان حساب باز کند۔جهان تنها با ایجاد قدرتی مشابه متعلق به طیف مقابل دیگر میتواند با ان مبارزه کند۔کشورهای منطقه توان کافی در این مورد ندارند۔بالانس اسرائیل در جبهه دیگر در منطقه دیگر بدون در گیری با اسرائیل ضروری است۔
اشکان ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵
اکثریت مردم نه کاری به روسیه دارند نه چین نه امریکا نه اسراییل نه یمن نه قره باغ بلکه فلکزده هستند پول برای دندانپزشک رفتن ندارند و آخرین چاره کشیدن دندانشان هست
محمد ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۱۲
بدون شک این نظرسنجی غلط است . مردم درحال حاضر حوصله پیگیری اخبار داخلی را هم ندارند. اگر هم می بینید که اخبار مذاکرات را دنبال می کنیم به خاطر تاثیر آن بر روی نان شبمان است . از طرف من به نظرسازان بگویید که نه تنها اسرائیل که کل خاورمیانه هم به من امثال من ربطی ندارد . نه شرق برایمان مهم است نه غرب، فقط قیمت دلار را پایین بیاورید. بروید با هرکشوری که می خواهید ببندید و هرکجا را که خواستید بفروشید ، فقط نان را گران نکنید
mamzi ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۲
قطعا اسرائیل یک پایگاه تروریستی ست و همه ایرانیان برای نابودی این رژیم باید دست به دست هم بدهند و از هرگونه اقدام علیه این کشور جعلی حداکثر حمایت را نشان دهند چرا که طرف مقابل از هر تلاشی برای نابودی ایران و ضربه به پیکر کشورمان دریغ نمیکند ؛ ترور دانشمندان تا خرابکاری ها و صدها شبکه ماهواره ای برای بی هویت کردن مردم و... .