بمب یک تُنی امریکا روی سد "طبقه" سوریه

۰۲ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۶:۱۵ کد : ۲۰۰۹۲۸۶ سرخط اخبار

گروه عملیات مخفی آمریکا در سال ۲۰۱۷ در حالی بمبی یک تُنی را برفراز بزرگترین سد سوریه رها کرد که وزارت دفاع آمریکا آن را در لیست اماکن امن قرار داده و متعهد شده بود که به آن حمله نکند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری "میدل‌ایست‌ آی"، ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۷ یک سد در سوریه را مورد هدف قرار داد که تحت کنترل داعش قرار داشت؛ این در حالیست که پنتاگون این سد را در لیست اماکن مصون از حمله خود قرار داده بود، چرا که به گفته وزارت دفاع آمریکا، سیل ناشی از تخریب این سد، جان ده‌ها هزار تن را به خطر می‌انداخت.

دو مقام سابق آمریکا به روزنامه نیویورک‌تایمز گفتند که "نیروی ویژه ۹" ارتش آمریکا در ششم مارس ۲۰۱۷، سد "طبقه" را در سوریه مورد هدف قرار داد که پنج طبقه از این سازه ۱۸ طبقه‌ای را شکافته و آتش عظیمی به پا کرد که موجب نابودی تجهیزاتی ضروری شد. سه کارمند این سد که پس از حمله نخست، به سرعت به سمت صحنه انفجار رفتند، در حمله متعاقب نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، جان باختند.

در همین زمان، داعش، روسیه و سوریه، همگی آمریکا را مسئول این حملات دانستند اما فرمانده وقت نیروهای آمریکا در سوریه (ژنرال استفن تاونسند) این اتهامات را به شدت تکذیب کرده و گفت: سد طبقه از اهداف نیروهای ائتلاف نیست.

این دو مقام سابق آمریکایی به نیویورک‌تایمز گفتند که در عملیات مذکور، از دست‌کم یک بمب "بی‌ال‌یو ۱۰۹" استفاده شد؛ بمبی سنگرشکن که برای نابودی چنین سازه‌های بتنی مستحکمی طراحی شده است.

به گفته متخصصان، کارکنان سد در بررسی‌های خود از صحنه حمله با یکی بمب دیگر مواجه شدند که منفجر نشده بود، اما اگر می‌شد، تمامی سد فرو می‌ریخت؛ اتفاقی که طبق گزارشات درون سازمانی ارتش آمریکا، سیل بزرگی به راه می‌افتاد که جان صدها هزار تن را به خطر می‌انداخت.


( ۹ )

نظر شما :

سید فرید فرمان روا ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۵:۱۴
لعنت خدا بر حکومت و حکومتگران جانی آمریکا باد.