قزاقستان، روسیه و «حیاط‌های خلوت» این کشور

روسیه با قزاقستان مثل سوریه رفتار کرد

۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۹۰۴۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
میان اوضاع در قزاقستان و سوریه به ویژه ابتدای آن، وجه شباهت‌های زیادی وجود دارد. اعتراضات در قزاقستان علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد و طولی نکشید که به اعتراض علیه حکومت استبدادی تبدیل شد. مقامات قزاقستان نیز مانند سوریه تظاهرات کنندگان را تروریست و نفوذی خواندند و آشکارا به کشتن آنها پرداختند.
روسیه با قزاقستان مثل سوریه رفتار کرد

نویسنده: حسام کنفانی

دیپلماسی ایرانی: نمی‌توان قیام مردمی در قزاقستان را از کشمکش موجود میان کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا با روسیه به ویژه درخصوص اوضاع در اوکراین و تلاش غرب برای وارد کردن این کشور در ناتو جدا دانست.

کشمکش در خصوص اوکراین میان روسیه و غرب متوقف نشده است. دو طرف این کشور را عرصه‌ای راهبردی در درگیری خود پس از جنگ سرد می‌دانند که در سال های اخیر احیا شده است. مسکو همچنان اوکراین را یکی از حیاط خلوت‌های دامنه‌های نفوذ راهبردی خود و نیز خط مقدم دفاع خود در رویارویی با غرب می‌داند. غرب نیز همین باور را دارد به ویژه پس از تلاش‌ها برای مهار اوکراین در مرحله انتقالی که روسیه پس از سقوط حکومت های کمونیستی از آن عبور کرد.

امروز به نظر می‌رسد قزاقستان عنوان جدید درگیری روسیه – غرب خواهد بود. این کشور از جمله مهم‌ترین دنباله‌های سیاسی روسیه است. روسیه اتفاقات این کشور را تلاش غرب برای هدف قرار دادن نفوذ خود دانست و از طریق ارسال نیروهای حافظ صلح به قزاقستان شروع به برخورد قاطعانه با آن کرد. روسیه کاملا با اعتراضات در آنجا مانند اعتراضات در سوریه برخورد کرد.

میان اوضاع در قزاقستان و سوریه به ویژه ابتدای آن، وجه شباهت‌های زیادی وجود دارد. اعتراضات در قزاقستان علیه افزایش قیمت سوخت آغاز شد و طولی نکشید که به اعتراض علیه حکومت استبدادی تبدیل شد. مقامات قزاقستان نیز مانند سوریه تظاهرات کنندگان را تروریست و نفوذی خواندند و آشکارا به کشتن آنها پرداختند.

آشکار است که مداخله سریع روسیه در قزاقستان تلاشی است برای جلوگیری از پیش رفتن اوضاع به سمت وضعیت سوریه و بستن راه به روی هر فکری از سوی غرب برای مداخله و حمایت سیاسی یا نظامی از جنبش اعتراضی است. همچنین مسکو از هر گونه هرج و مرج جدید در حیاط خلوت‌هایش و همسایگی‌اش نگران است زیرا نفوذش را در این منطقه تهدید می‌کند همانطور که در سال 2014 در اوکراین و 2020 در بلاروس اتفاق افتاد.

علی رغم این که زمان برای قضاوت درباره روند امور زود است اما پیش بینی می‌شود حضور نظامی روسیه در این کشور بلند مدت باشد به ویژه که این مداخله تحت عنوان نیروهای حافظ صلح انجام می‌شود. نیروهایی که به سازمان پیمان امنیت جمعی متشکل از متحدان مسکو وابسته هستند.

این نخستین تجربه خارجی این ائتلاف است، از این رو مسکو تلاش می‌کند حضورش آشکار و تاثیرگذار باشد، بر این اساس که احتمالا مداخلات دیگری رخ خواهد داد، در صورتی که اوضاع در اوکراین به سمتی تحول پیدا کند که این کشور خواهان آن نیست.

علی رغم اینکه غرب همچنان مستقیما از مداخله در اوضاع قزقستان دور است اما مسکو تلاش می‌کند مداخله اش در آنجا پیام هشداری نسبت به بازی در «حیاط خلوت‌های روسیه» باشد.

منبع: العربی الجدید / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه قزاقستان تظاهرات در قزاقستان روسیه و قزاقستان تظاهرات قزاقستان اوکراین روسیه و اوکراین سوریه روسیه و سوریه روسیه و امریکا امریکا و قزاقستان


( ۱۳ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۳
می توانیم بگوئیم قزاقستان وروسیه ودیگران که دارای معاهده های امنیتی بایکدیگر بودند از تجربه سوریه وسوء استفاده تروریستها از نارضایتی های گروههای داخلی که به اشوب وتخریب کلی یک کشور منجر شد استفاده کردند وزود حضور یافتند ولی وارد عملیاتی نظامی نشدند۔۔ کلیه شرایط سوریه وقزاقستان از هر نظر با هم قابل مقایسه نیست
فدوی ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۷
اصولا برای یک ابرقدرت محیط پیرامونیش خطوط قرمز به شمار می رود . آمریکا ، روسیه و ... هم ندارد . همین آمریکا اگر به عنوان مثال قرار باشد یک بار دیگر بحران کوبا بوجود آید مانند آنچه که دوران جنگ سرد رخ داد ، تمام قواعد و رسوم متداول جهانی را به ناگاه زیر پا خواهد گذاشت و با مشت آهنین موضوع را آنگونه که می خواهد حل خواهد کرد . برای روسیه بین اوکراین ، دریای شمال ، شرق دور ، آسیای میانه و قفقاز تفاوتی وجود ندارد . همین که حس کرد حریم خصوصیش عمومی شده ، رویاها را توسط توپولوف هایش شخم خواهد زد ... فدوی قبلا هشدار داده بود برای قفقاز و بی درایتی های علیف که به تصور وجود ناتو و چه و چه و چه اجازه داد بازیگری وابسته به غرب در قفقاز جولان دهد . اولین لحظه ای که روسها حس کنند از قفقاز بوهای نامناسب به مشامشان می رسد به تنها چیزی که پایبند نخواهند بود ، مرزهای جغرافیایی می باشد . همانگونه که ایستادن بی حساب و کتاب در مسیر جفتک خر آمریکایی عاقلانه نیست به همان دلایل سینه به سینه شدن با خرس درنده ی روس نیز عین ... یت است .
آتیلا ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۴
فدوی و همه روس پرستانی که روسها را خدای خود تصور می کنند و برایش حق و حقوق ماورایی در ذهنشان می سازند روسها بی اخلاق ترین فاسد ترین و خائن ترین ملت و دولت روی زمینند که به هیچ اصول و اخلاقی قایل نیستند روسیه کشوری است که بنیانهای خانواده در آن از بین رفته آن کسی که به روس و شخم زدن توپولوف های روسیه افتخار می کند و آن را برای خودش افتخار می داند قطعا خودش هم همچین خصوصیاتی دارد روسیه نیمچه آبرویی هم که دارد به خاطر وجود مسلمانانش می باشد. روسیه از کشور خودمان ایران هم به عنوان ابزاری برای برخورد با غرب استفاده می کند.روسیه بزودی بار دیگر تجزیه خواهد شد.
سهیل ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۹
روسیه با قزاقستان مانند سوریه رفتار کرد با این تفاوت که جلوی گسترش و نفوذ ترکیه بگیرد
اشکان ۲۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۳
در ظلم و فساد و بی بند و باری روسها سر سوزن شکی نیست اما این که بگوییم سوریه و قزاقستان یکی است اشتباه است چرا که در شام برآیند چندین جریان نظامی و مافیایی(اکنون سوریه شده یکی از مراکز مهم تولید و قاچاق مواد مخدر) و مذهبی شد جنگ حاصل اما در قزاقستان تنها فساد نظربایف و اطرفیان رانت خوارش و کمی هم چاشنی شیطنت غرب این بلوا را بر انگیخت(پس از تهدید های پوتین علیه غرب) که سالها بعد آتشش از زیر خاکستر خواهد افروخت و این گونه حواس پرتی های کوچک که روز بروز بزرگتر و بیشتر خواهند شد و تمرکز حواس بلوک شرق را که از قضا آستانه تحریک پایینی هم دارند بر هم خواهد زد
آرش ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۳۹
روسیه دوباره به قزاقستان مسلط شد و برنامه تشکیل سازمان کشورهای ترک هم برای همیشه به سطل آشغال انداخته شد.
خسرو ۲۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۳۱
اینکه روسیه زود اقدام کرد و قزاقستان مثل سوریه ویران نشد را به فال نیک میگیریم با اینکه بیرون رفتن روسها از قزاقستان سخت خواهد بود ولی شدنی است ولی اگر روسیه بفرض بخواهد قسمتی از قزاقستان را تصاحب کند چه خواهد شد؟ میتواند مثل کریمه اکراین رفتار کند ؟ آنوقت با قزاق ها و تاتارهای داخل فدراسیون روسیه چه خواهد کرد ؟ به نظر میرسد بعد از مرگ پوتین 69ساله و وزش باد دمکراسی و آزادی ، روسیه به نفع غرب و بخصوص چین ( تصاحب سرزمینهای شمال چین ، که چین از دیر باز مدعی آن بوده است ) تجزیه شده و به یکی از شرکای امریکا تبدیل شود
به خسرو ۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۰:۱۳
تو خواب ببینی ترک پرست