تحت فشار امریکا و اسرائیل

آیا محمد بن سلمان دست به قمار جدیدی می زند؟

۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۵۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: عبدالبارى عطوان
اتهام زنی سخنگوی عربستان علیه ایران و حزب الله در این زمان مشخص یعنی زمانی که صحبت از حمله اسرائیل به ایران در حال افزایش است و هم زمان سفیر عربستان در سازمان ملل به سوریه شدیدا حمله می‌کند همگی نشانه‌هایی است که وقوع تغییر غافلگیرکننده در رویکرد رهبری عربستان را القا می‌کند که دشمنی نسبت به محور ایران را نشان می‌دهد و چه بسا با دستور آمریکا – اسرائیل به منظور آمادگی برای جنگ یا اعمال فشار بر ایران قبل از دور پنجم مذاکراتی صورت می‌گیرد که قرار است در بغداد در سطح وزاری امور خارجه دو کشور در روزهای آتی برگزار شود. این در صورتی است که تلاشی برای لغو آن پیش از برگزاری نباشد.
آیا محمد بن سلمان دست به قمار جدیدی می زند؟

دیپلماسی ایرانی: دو کنفرانس مطبوعاتی سخنگوی ائتلاف عربستان و سخنگوی نظامی جنبش انصارالله تنش‌زایی جدید و قواعد درگیری جدیدی را در جنگ بازتاب می‌دهد. همچنین نقشه جدیدی را برای جنگ و معادلات قدرت و ضعف در سال جدید ترسیم می کند.

پنج نکته از سخنان مطرح شده در این دو کنفرانس می‌توان استنتاج کرد:

نخست: خشم و سرخوردگی آشکار سخنگوی عربستان درحالی که آمار موشک های بالستیک و پهپادهایی را برمی‌شمرد که اهدافی حساس را در عمق عربستان هدف قرار داده بودند.

دوم: تلاش آشکار برای وارد کردن حزب الله و ایران در جنگ یمن برای نخستین بار شاید نقش عربستان را در هر جنگی بازتاب می دهد و برای آن زمینه سازی می‌کند که آمریکا و اسرائیل به آن تهدید می‌کنند. زمان بندی و نیز اطلاعات مطرح شده توسط سخنگوی عربستان چه بسا با هدف آماده کردن افکار عمومی عربستان برای ورود این کشور به این جنگ، گشودن حریم هوایی عربستان به روی هرگونه جنگنده اسرائیلی حمله کننده به ایران و احتمال پاسخ انتقامی ایران و تحریک متحدان عربستان در لبنان برای شعله ور کردن جنگ داخلی باشد.

سوم: تهدید سخنگوی عربستان به لغو مصونیت هر منطقه غیرنظامی که به عنوان پایگاهی برای انجام حملات یا انبار تسلیحاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این یعنی حملات هوایی عربستان دوباره مانند آغاز «طوفان قاطعیت» از سرگرفته می‌شود.

چهارم: تلاش عربستان برای تبرئه خود از اتهام بمباران فرودگاه غیرنظامی صنعا به بهانه این که به پایگاهی برای پرتاب موشک و پهپاد به سمت عربستان تبدیل شده است.

پنجم: اعلام تکمیل سیطره بر استان جوف و مناطق مجاور آن در نزدیکی مرزهای عربستان و آمادگی برای آغاز مرحله‌ای جدید با عنوان انجام عملیات ویژه علیه شهرهای عربستان از سوی سخنگوی انصارالله تنها یک تفسیر دارد و آن هم انتقال نبردها به شهرهای مرزی  جیزان، نجران و عسیر و پیشروی و نفوذ بیشتر به آنها و تثبیت سیطره بر آنها و فرودگاه‌ها و تاسیسات اقتصادی و نفتی در آنهاست. این امر احتمالا به موج‌های مهاجرت از سوی شهروندان عربستانی به مناطق امن در شمال این کشور منجر می‌شود.

اتهام زنی سخنگوی عربستان علیه ایران و حزب الله در این زمان مشخص یعنی زمانی که صحبت از حمله اسرائیل به ایران در حال افزایش است و هم زمان سفیر عربستان در سازمان ملل به سوریه شدیدا حمله می‌کند همگی نشانه‌هایی است که وقوع تغییر غافلگیرکننده در رویکرد رهبری عربستان را القا می‌کند که دشمنی نسبت به محور ایران را نشان می‌دهد و چه بسا با دستور آمریکا – اسرائیل به منظور آمادگی برای جنگ یا اعمال فشار بر ایران قبل از دور پنجم مذاکراتی صورت می‌گیرد که قرار است در بغداد در سطح وزاری امور خارجه دو کشور در روزهای آتی برگزار شود. این در صورتی است که تلاشی برای لغو آن پیش از برگزاری نباشد.

شاهزاده محمد بن سلمان طوفان قاطعیت را هفت سال پیش با هدف پیروزی سریع به منظور تثبیت خود به عنوان حاکم عربستان آغاز کرد. تنش زایی دوباره او در حال حاضر قمار دیگری است پیش از آن که خود را به عنوان پادشاه عربستان اعلام کند بعد از این که پدرش را به صورت تدریجی کنار گذاشت.

ماجراجویی نخست شاهزاده بن سلمان یعنی آغاز طوفان قاطعیت در سال 2015 کاملا نتایج برعکس داشت و عربستان را در جنگی فرسایشی از نظر مادی و سیاسی درگیر کرد، آیا نتیجه قمار تنش زایی کنونی متفاوت خواهد بود؟

منبع: الرای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

عبدالبارى عطوان

نویسنده خبر

عبد الباری عطوان، نویسنده، روزنامه نگار و تحلیل گر فلسطینی متولد اردوگاه دیر البلح در بخش غزه در سال ۱۹۵۰ است. وي قبلاً رئیس و سردبیر روزنامه عربی القدس ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عربستان سعودی ایران و عربستان جنگ یمن جمهوری اسلامی ایران الحوثی ها جنبش انصارالله محمد بن سلمان


( ۸ )

نظر شما :

فدوی ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۱
آمریکایی ها البته علی رغم میل باطنیشان ، دیر یا زود ناگزیر به خروج از خاورمیانه هستند تا بتوانند تمرکز بیشتری بر چین و حتی روسیه داشته باشند . طبیعی است که قرار هم نیست با ایجاد خلا در خاورمیانه ، این میدان را به چین و به دنبال آن روسیه واگزار کنند . بهترین گزینه برای آمریکا وجود یک نماینده ی تقریبا تام الاختیار در خاورمیانه است ( چرا تقریبا ؟ چون آنها با استقلال واقعی کشورها مشکل دارند حالا می خواهد اسمش آلمان باشد ، ایران ، مکزیک و ... ) . از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون به طور مداوم به فکر جایگزین ایران هستند و با لطایف الحیل در حال تست کردن کشورهای مستعد این ماموریت می باشند . عربستان ، مصر ، ترکیه ، پاکستان و حتی امارات . البته این کشورها نیز به درستی این موضوع را درک کرده اند و به همین دلیل نیز با به راه انداختن انواع شعبده ها قصد گرفتن تاییدیه از آمریکا را دارند . لشکر کشی عربستان و امارات به یمن و لشکر کشی ترکیه به شمال عراق و سوریه و برخی رویدادهای دیگر در کنار اهداف آشکار و نهان خود ، یک هدف غایی را از سوی این کشورها دنبال می کند که همانا نشان دادن پتانسل شان برای سیادت و ریاست بر خاورمیانه است . البته خروجی تمام این تحولات آمریکاییها را از این شعبده باز ناامید کرده و همچنان برای آمریکا در خاورمیانه ، در بر یک پاشنه می چرخد "ایران" . ردای سیادت بر خاورمیانه فقط برازنده ی ایران است . با توجه به آنکه در جهان دوستی ها و دشمنی ها همیشگی نیست ، کی از فردا خبر داره ؟ اگر سطح تخاصم بین ایران و آمریکا به حدی افزایش نیابد که به جنگ منتهی شود ، احتمالا به حدی نزول خواهد که ... هیچکدام از کشورهای ریز و درشت خاورمیانه آن همه محاسن را که ایران یکجا دارد ، ندارند . آنچه خوبان همه دارند ... تو یکجا داری . البته فروریختن دیوار بلند بی اعتمادی بین ایران و آمریکا سختتر از آنست که ساده لوحانه تصور کنیم یک فروردین هزار و چهارصد و یک تمام دشمنیها به دوستی تبدیل می شود . اتفاقات بزرگ معمولا آرام رخ می دهند . البته از شیطنتهای آمریکا به عنوان یک کشور تنها خور هیچگاه حتی در زمان اوج دوستی نیز نباید غافل شد .
زیتون ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۱
تا حالا گفته بودیم انصارالله دریای سرخ را نبندن و دنبال آتش بس باشن .....موشک های ضد کشتی 300 کیلومتری یمن هنوز وارد بازی نشدن ....جالبیش اینکه مختل شدن فروش نفت عربستان به چین برای امریکاییها خیلی جذابه .....حالا احمق های پادوی مثل کره جنوبی و ژاپن وضعیت خنده داری خواهند داشت....
مهندس مهراب لاهیجانی ۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱
اقتصاد و چرخش دلار رکن اساسی قدرت امریکا است. بر اساس مطاله IMF ، جی دی پی امریکا در سال 2000 حدود 10 برابر چین بوده و اکنون فقط حدود 40 درصد بیشتر است. در واقع چین امنیت وجودی امریکا را تهدید میکندو بنابر این وجوب توافق سریع با ایران برای امریکا واضح است ، چون جایگزن ان درگیری است که یا سبب تمایل شدید تر ایران به شرق یا در صورت افزایش سطح ان پاس گل به شرق است. لذا باطن مذاکرات برجام در واقع کنترل رشد چین با توسل به ایران است. در این میان پیمان امنیتی اکوس نیز منعقد شده و اولین قربانی ان برای مهار چین ، فرانسه بود که فقط نفرین کرد!! امریکا و انگلستان با این کار در واقع یک پیام اشکار به دنیا فرستادند که یا با ما یا بر ما. کل بحث این است ایران یا متحد راهبردی امریکا میشود و یا قربانی بزرگ .