اگر گفت وگوها شکست بخورند

سایه سه حادثه بر مذاکرات وین

۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۸۱۹ اخبار اصلی پرونده هسته ای
پس از نزدیک بودن فروپاشی احتمالی کامل مذاکرات وین سه حادثه محسوس بر خطرناکی اوضاع در منطقه خاورمیانه دلالت می کند.
سایه سه حادثه بر مذاکرات وین

نویسنده: جواد الهنداوی

دیپلماسی ایرانی: زمانی که از خطرناکی اوضاع در خاورمیانه صحبت می‌کنیم منظور ما مانند گذشته جنگ اسرائیل – کشورهای عربی نیست بلکه منظور جنگی است که احتمالا اسرائیل علیه ایران صورت می‌دهد با این هدف که ایران را از دستیابی به فناوری هسته‌ای منع کند. فناوری‌ای که باید در منطقه تنها در انحصار اسرائیل باشد و نه هیج کشور دیگری.

تهدیدهای رسمی اسرائیل درباره نزدیک بودن حمله به ایران و تجاوزات نظامی مکرر اسرائیل به سوریه و عراق از سوی سازمان ملل و در سطح بین المللی پذیرفته شده و با هیچ تعجب و نگرانی بین المللی روبه رو نیست و امنیت و ثبات بین المللی را تهدید نمی‌کند؛ گویی این تهدیدها و تجاوزات مسئله‌ای قانونی است.

حوادث منطقه در پرتو رابطه هسته‌ای ایران و اسرائیل به عنوان نشانه‌های حمله قریب الوقوع اسرائیل و آمریکا به ایران تفسیر می‌شوند. تحلیلگران بسیاری شکست مذاکرات غرب و ایران در وین را به عنوان جنگی در شرف وقوع میان اسرائیل و متحدانش از یک سو و ایران و متحدانش از سوی دیگر تفسیر می‌کنند.

ایالات متحده آمریکا و اسرائیل باید بهانه‌ها و توجیهاتی به وجود آورند که بتوانند برای افکار عمومی آمریکا و کشورهای دیگر برای حمله به ایران آنها را ترویج دهند. به نظر من (نویسنده) آنها نه این کار را انجام می‌دهند و نه می‌توانند انجام دهند نه به این علت که قدرت یا تسلیحات ندارند بلکه به این علت که توانایی پیش‌بینی نتایج آن را ندارند و نمی‌توانند پیامدهای آن را تحمل کنند.

سه حادثه در اسرائیل، عراق و روسیه در جریان است که ممکن است توجیهی به اسرائیل و آمریکا برای انجام این حمله اعطا کند.

تقریبا یک ماه است که اسرائیل افزایش قابل ملاحظه عملیات مسلحانه جریان‌های مقاومت فلسطینی را شاهد است. اسرائیل، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان و چه بسا برخی عرب ها و نیز حکومت خودگردان این عملیات‌ متعدد مقاومت را اقداماتی تروریستی توصیف می‌کنند. آنها ایران را دولتی حامی تروریست می‌دانند و ایران نیز کمک نظامی و مالی خود را به جریان‌های مقاومت پنهان نمی‌کند.

عراق نیز یک ماه است که شاهد افزایش قابل ملاحظه عملیات تروریستی داعش است. همه از ارتباط و تماس داعش و محافل مخابراتی اسرائیلی و آمریکایی خبر دارند و هدف آنها ایجاد فضایی در منطقه است که اسرائیل و آمریکا را تروریستی توصیف می‌کنند و این امر ممکن است به آنها این بهانه و توجیه را اعطا کند که جنگی تحت عنوان از میان بردن تروریست و حامیانش به راه بیندازند. همانطور که گفتم نه قصد این کار را دارند و نمی‌توانند.

بسیج نظامی روسیه در مرزهای شرقی اوکراین و رزمایش نظامی روسی که با اخبار مربوط به جنگی که اسرائیل با آن ایران و منطقه را تهدید می‌کند، هم زمان است. این بسیج چه بسا ممکن است بر این امر دلالت کند که مقامات روس اطلاعاتی درباره اراده اسرائیل برای جنگی دارند که وقوع آن آمریکا را به حمایت از اسرائیل وادار می‌کند. حمله اسرائیل به ایران با حمایت آمریکا حادثه‌ای است که روسیه را به اقدام برای حمایت از امنیت ملی خود در برابر خطرات گسترش ائتلاف ناتو و ایجاد پایگاه‌هایی در شرق اوکراین تشویق می‌کند.

آمریکا و متحدانش نمی توانند به خاطر سوءظن داشتن به ایران یا احتمال استفاده نظامی ایران از فناوری اتمی با استفاده از راه حل نظامی ایران را تهدید کنند، درحالی که آمریکا از روسیه می‌خواهد به گزینه نظامی در مرزهای اوکراین دست نزند.

منبع: رای الیوم / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پرونده هسته ای ایران مذاکرات هسته ای مذاکرات وین ایران و امریکا ایران و اسرائیل ایران و امریکا و اسرائیل جریان مقاومت ایران و روسیه روسیه و اوکراین


( ۱۱ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۱۳ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۸
تشخیص نویسنده در اینکه اسرائیل دانش هسته ای از هر نوع انرا صلح امیز وغیر صلح امیز را برای منطقه نمی خواهد ومنحصر بخود می داند کاملا صحیح است۔اسرائیل دانشمندان وکارشناسان هستهای معمولی منطقه وحتی سیاستمداران غیر همسو در کشورهای صاحب نفوذ را با شدت عمل غیر قابل باوری با روش های غیر انسانی در حضور خانواده انها ترور میکند۔این همه سفاکی اسرائیل وسکوت جهان در این مورد حیرت اور است۔اسرائیل براحتی میتواند عضوی از ان پی تی شود و خود را خلع سلاح هستهای کند ومطمئن از دیگران شود که در این مورد فعال نشوند۔ولی اسرائیل هم سلاح هستهای میخواهد وهم خلع سلاح هستهای منطقه ای و حتی جهان را۔اگر با سلاح هستهای دیگران در این زمان کاری ندارد توانش نمی رسد۔منتظر فرصت است۔ایا شما این سئوال را از خود کردهاید که اسرائیل این همه سلاح هستهای را در زمانی که دیگران انرا در منطقه ندارند و هرگونه کمک نظامی وپشتیبانی سیاسی از دوستان خود دریافت میکند برای چه میخواهد۔اسرائیل تنها کشور جهان است که مجوز کشتار وقتل بدون پاسخ گوئی در جهان دارد۔اسرائیل سلاح های هستهای خود را برای منطقه نمی خواهد۔برای عبودیت جهان از خواستهای خود میخواهد۔اسرائیل جهان را به بندگی وبردگی سرمایه داران وسیاست تدوین کنندگان اسرائیلی گرفته است۔ غیر از این است؟اسرائیل فقط دوست ان یهودی ومسلملن ومسیحی و مارکسبیتی و۔۔۔ است که اورا به پدرخواندگی بپذیرد۔اسرائیل خود را پدر خوانده جهان میداند۔