رییس جمهور همچنان به کاهش نرخ بهره پایبند است

آشفتگی در شرکت های ترکیه بر اثر کاهش ارزش پول

۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۷۰۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی خاورمیانه
انجمن صنعت و کار آفرینان ترکیه، سازمان اقتصادی پیشرو، روز هیجدهم ماه دسامبر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «به روشنی مشخص است سیاست های دولت در زمینه اقتصاد شکست خورده است.» انجمن صنعت و کار آفرینان ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول رایج کشور تعادل اقتصاد را بر هم می زند، خاطرنشان کرد: «باید به قوانین پذیرفته شده در علم اقتصاد برگردیم.» 
آشفتگی در شرکت های ترکیه بر اثر کاهش ارزش پول

نویسنده: موموکو کیدرا 

دیپلماسی ایرانی: کاهش شدید ارزش پول ترکیه محافل اقتصادی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. کاهش بیش از سی درصدی ارزش لیر در برابر دلار در طول یک ماه گذشته موجب شده است که هزینه تدارکات و همچنین هزینه نیروی کار به شدت افزایش یابد. گروه های اقتصادی اصلاحات را درخواست کردند ولی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه همچنان بر سیاست های اقتصادی خود دایر بر پایین نگه داشتن نرخ بهره تاکید دارد. انجمن صنعت و کار آفرینان ترکیه، سازمان اقتصادی پیشرو، روز هیجدهم ماه دسامبر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «به روشنی مشخص است سیاست های دولت در زمینه اقتصاد شکست خورده است.» انجمن صنعت و کار آفرینان ترکیه در ادامه با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول رایج کشور تعادل اقتصاد را بر هم می زند، خاطرنشان کرد: «باید به قوانین پذیرفته شده در علم اقتصاد برگردیم.» 

رئیس جمهوری ترکیه که رشد اقتصادی را با کاهش نرخ بهره در نظر دارد ادعا کرده است که پایین نگه داشتن نرخ بهره مشکل تورم را حل خواهد کرد. دولت اردوغان در تلاش است که با پایین نگه داشتن نرخ بهره، صادرات و سرمایه گذاری را افزایش دهد. دولت اردوغان پس از ماه سپتامبر با فشار به بانک مرکزی نرخ بهره را پنج درصد کاهش داده است. لیر ترکیه از ابتدای امسال تا کنون بیش از نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است. ارزش پول ترکیه در طول یک ماه گذشته بیش از سی درصد کاهش یافته است. شاخص قیمت مصرف کننده در ترکیه که معیار اصلی تورم محسوب می شود، در مقایسه با ماه نوامبر سال گذشته بیش از بیست درصد و شاخص قیمت عمده فروشی بیش از پنجاه درصد افزایش داشته است. 

برنامه ریزی تجاری شرکت های ترکیه به علت افزایش شدید قیمت مواد اولیه بسیار دشوار شده است. همچنین افزایش پنجاه درصدی حداقل دستمزد که برای مقابله با تورم از ماه ژانویه اجرا می شود، مسئولیت سنگینی را به شرکت های ترکیه تحمیل خواهد کرد. یک شرکت بزرگ کشتیرانی در استانبول روز نوزدهم ماه دسامبر اعلام کرد، با توجه به افزایش هزینه سوخت که در طول یک ماه گذشته سی و دو درصد و در طول یک سال گذشته صد و ده درصد بوده، کشتیرانی در برخی از مسیرهایی که بخش اروپایی را به بخش آسیایی متصل می کند، به حالت تعلیق در آورده است. 

رئیس یکی از شرکت های ساخت و ساز در استانبول به خبرگزاری رویترز گفت، ساخت و ساز آپارتمان های این شرکت به علت افزایش جدی هزینه ها به ماه های آوریل تا ژوئن سال 2022 موکول شده است. اردوغان همچنان اصرار دارد که سیاست های دولت در زمینه اقتصاد را حفظ کند. رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز نوزدهم ماه دسامبر اظهار داشت: «از من انتظاری جز کاهش نرخ بهره نداشته باشید.» رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرد که کاهش نرخ بهره از وظایف مسلمانان است. بانک مرکزی ترکیه روز شانزدهم دسامبر پس از پایان جلسه سیاست های پولی، پایان چرخه کاهش نرخ بهره را پیشنهاد داد، ولی با این حال دیدگاهی در دولت ترکیه مطرح است که امکان کاهش بیشتر نرخ بهره وجود دارد.

منبع: نیکی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ترکیه رجب طیب اردوغان اقتصاد ترکیه سقوط لیر ترکیه لیر ترکیه ارزش لیر ترکیه شکنندگی اقتصاد ترکیه


( ۱۵ )

نظر شما :

خسرو ۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۹:۲۱
خبر و تحلیل کهنه و بیات شده است در چند روز گذشته ارزش لیر ترکیه نزدیک 40% افزایش پیدا کرده است این نوشته برای بیست روز پیش مناسب بود
علی ۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۱
تعجب کردم خانم یا آقای فدوی نیست!
رضایی ۱۱ دی ۱۴۰۰ | ۲۲:۴۰
خسرو اسمت را بزار ترک رو. بیات نونیست که خردوخان به امثال تو می دهد و فکر می کنید پراشکی تازه از پاریس است.