آلمان محتاط است و اروپای شرقی دنبال اطمینان

ناتو به فکر طرح سیم خاردار در برابر روسیه

۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰ کد : ۲۰۰۸۵۵۴ اخبار اصلی اروپا
ناتو با آغاز این ماموریت در کشورهای بالتیک، به الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۷ واکنش نشان داد. به گفته ناتو، این بزرگترین تمهید برای تقویت و تسلیح نیروها از زمان پایان جنگ سرد بود. از دیدگاه طرفداران این ایده، گسترش ماموریت EFP سیگنال مناسبی در پاسخ به استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین خواهد بود. مقامات نظامی ناتو این ماموریت را به نوعی سیم خاردار برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می بینند.
ناتو به فکر طرح سیم خاردار در برابر روسیه

نویسنده: ماتیاس گباوئر

دیپلماسی ایرانی: با توجه به پیشروی روسیه در مرز اوکراین و اعزام حدود یکصد هزار سرباز به مرزهای این کشور، فرمانده ارشد ناتو خواستار تقویت نیروهای خود در مرز شرقی این ائتلاف شده است. بر اساس این پیشنهاد، ناتو باید در بلغارستان و رومانی همانند کشورهای بالتیک، مأموریت "افزایش حضور پیشرو (EFP)"را راه اندازی کند. واحدهای ناتو در لهستان و کشورهای بالتیک، از سال 2017 همراه با نیروهای محلی مشغول تمرین هستند. اما در مواقع اضطراری، آنها به عنوان نوعی مقر فرماندهی پیشرو یا نیروی تقویتی عمل می کنند.

ناتو با آغاز این ماموریت در کشورهای بالتیک، به الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه در سال 2017 واکنش نشان داد. به گفته ناتو، این بزرگترین تمهید برای تقویت و تسلیح نیروها از زمان پایان جنگ سرد بود. از دیدگاه طرفداران این ایده، گسترش ماموریت EFP سیگنال مناسبی در پاسخ به استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین خواهد بود. مقامات نظامی ناتو این ماموریت را به نوعی سیم خاردار برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه می بینند. بر این اساس، استقرار نیروهای جدید در بلغارستان و رومانی می تواند برای پوتین روشن کند که اروپا منفعلانه ناظر استقرار یکصد هزار سرباز روسی با تجهیزات سنگین و سیستم های موشکی مدرن در وسط اروپا نخواهد بود.

فرمانده ناتو تاکید کرد که گسترش مأموریت به سمت جنوب شرقی مرزهای ناتو عملی تحریک آمیز نیست، بلکه به عنوان اطمینان خاطری برای کشورهای شریک تلقی می شود. علاوه بر این، ناتو همچنان به قانون موسوم به ناتو – روسیه پایبند است که استقرار دائمی نیروهای عظیم را در جناح شرقی ممنوع می کند. به همین دلیل، این نیروها همیشه در کشورهای بالتیک مستقر نبوده اند و دائما در حال چرخش هستند.

به طور رسمی، ناتو نمی خواست بحث های داخلی در مورد گسترش ماموریت در جناح شرقی را تایید کند، اما دیپلمات ها گفتند که این موضوع احتمالا در نشست بعدی وزرای دفاع مطرح خواهد شد. این خویشتنداری قابل درک است. همه کشورهای ناتو از حساسیت این پیشنهاد آگاه هستند. 

ولادیمیر پوتین چند روز پیش اعلام کرد که می‌خواهد در مورد تضمین‌های امنیتی با آمریکا برای حل مناقشه مذاکره کند. بخشی از بسته ای که ظاهرا پوتین در ذهن دارد، قول قاطعانه است که ناتو هیچ نیروی بیشتری را به سمت روسیه منتقل نخواهد کرد.

افزایش نیروها در جناح شرقی از زمان سخنرانی ژنرال مورد بحث قرار گرفته است. در حالی که اروپای شرقی از مسلح سازی نمادین استقبال می کند، سایر کشورها از جمله آلمان خویشتندار و محتاط برخورد کردند.

منبع: اشپیگل / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسیه ناتو اوکراین روسیه و اوکراین ناتو و اوکراین مناقشات روسیه و اوکراین ولادیمیر پوتین گسترش ناتو


( ۸ )

نظر شما :

ابراهیم قدیمی ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۳
الحاق کریمه به روسیه غیر قانونی نبوده است۔قانون نانوشته وغیر مصوب را همه میتوانند هرگونه بنویسندوادعا کنند۔کریمه جرئی از خاک روسیه بوده که فقط چند سال قبل از تحولات اتحاد شوروی در زمان خروشچف که خوود اوکراینی بود مدیریت ان در اختیار اوکراین قرار گرفت۔بارای ۹۹ در صدی مردم الحاق کریمه مجددا به روسیه تایید گردید۔حتی خود اوکراین در چند صد سال گذشته جزئی از اتحاد روسیه واوکراین بوده است۔مردمان اوکراین بیشتر روسی صحبت می کنند۔ناتو با تبلیغات ضد روسی که از بعد از جگ دوم توسط امریکا وانگلیس در اروپای غربی شروع شد وامروزه در اروپای شرقی دیده میشود کلیه اروپا را اشغال کرده است۔
فدوی ۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۲
هیچ آدم عاقلی شنیده اید که حیوانی مثلا مانند گربه را در اتاقی محصور کند که خودش هم آنجاست . حیوان برای نجات خود به هر دری می زند و درندگی در حد یک پلنگ پیدا می کند . وقتی غرب پیوسته به فکر محاصره ی روسیه است و بی محابا به حوزه ی نفوذ سنتی آنها مانند شرق اروپا ، قفقاز ، آسیای میانه و حتی شرق دور چنگ می اندازد ، واضح است که این روسیه ( در مقیاس یک ابرقدرت نظامی ) برای خلاصی از این بند به هر حربه ای متوسل می شود و بالاخره هم با به هم ریختن یک منطقه خود را از تنگنا نجات خواهد داد . قفقاز ، شرق اروپا یا جای دیگر . این وسط ملتهای منطقه آسیب می بینند و باز هم غرب استعمارگر بار خود را می بندد . مادامی که ابزار علم در دست غرب است و دیگران از آن بی بهره یا کم بهره اند ، خارج از غرب جغرافیایی ، منطقه ای که آرامش داشته باشد را ، نخواهید یافت .
علی ۰۵ دی ۱۴۰۰ | ۰۱:۲۲
مقاله جالبی بود از روی مقاله می توان فهمید که اوکراین حالا حالاها روی خوشی و ثبات را نخواهید و بایستی به عنوان سیم خارداری بزرگ و یا همان سرزمین حایل بین شرق و غرب منتظر انواع دخالت ها و منازعات مابین ناتو و روسیه باشد