روابط ایران و ترکیه متشنج نخواهد شد

آذربایجان، میدان جدید جنگ پنهان بین ایران و اسرائیل

۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰ کد : ۲۰۰۶۸۸۵ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
هرچند جمهوری آذربایجان روابطی نزدیک با ترکیه و اسرائیل دارد ولی با توجه به این که ترکیه و ایران در عرصه های دیگر به ویژه در خاورمیانه و افغانستان و روابط اقتصادی دارای منافع مشترک هستند، ایران روابطش با ترکیه را متشنج نخواهد کرد.
آذربایجان، میدان جدید جنگ پنهان بین ایران و اسرائیل

نویسنده: هدی رئوف 

دیپلماسی ایرانی: علت توجه به جنگ آذربایجان وارمنستان در منطقه خاورمیانه این بود که دو طرف درگیر در این جنگ، هم پیمان قدرت های منطقه ای – یعنی ترکیه و ایران – هستند که به دنبال سیطره بر خاورمیانه اند.

جمهوری آذربایجان همواره یکی از میادین رقابت بین ترکیه و ایران در منطقه جنوب قفقاز بوده و اکنون آذربایجان ممکن است به صحنه تشدید جنگ پنهان بین اسرائیل و ایران تبدیل شود. به همین علت بود که وزیر امور خارجه ایران از نگرانی جدی کشورش از حضور اسرائیل در آذربایجان سخن گفت و (آیت الله) علی خامنه ای، رهبر معظم انقلاب ایران نیز به همه همسایگان ایران در خصوص «مداخله بیگانگان در منطقه» هشدار داد. این سخنان مقامات ایرانی نشان دهنده ناخرسندی تهران از روابط اسرائیل و آذربایجان است که هدف آن از نظر ایران، محاصره این کشور و زیر فشار قرار دادن آن است.

باکو یکی از منابع تهدید برای تهران محسوب می شود. معضل امنیت ملی ایران این است که امتداد اقوام و اقلیت های ایرانی به کشورهایی می رسد که با ایران مرز مشترک دارند و این اقوام نزدیک مرز ایران سکونت دارند. این مسئله موجب می شود مرزهای ایران منبع بی ثباتی در داخل کشور باشد.

هرچند جمهوری آذربایجان روابطی نزدیک با ترکیه و اسرائیل دارد ولی با توجه به این که ترکیه و ایران در عرصه های دیگر به ویژه در خاورمیانه و افغانستان و روابط اقتصادی دارای منافع مشترک هستند، ایران روابطش با ترکیه را متشنج نخواهد کرد.

دغدغه اصلی ایران، روابط آذربایجان با اسرائیل است که فناوری پهپادها را به آذربایجان منتقل می کند و گروه مسلح نظامی مورد حمایت ایران در عراق، آذربایجان را پایگاه پهپادهای اسرائیلی می دانند که مواضع این شبه نظامیان را هدف قرار داده است.

با نگاهی به روابط آذربایجان و اسرائیل می توان گفت که تل آویو همان سیاست تهران در خاورمیانه را تکرار می کند چرا که ایران نزدیک مرزهای اسرائیل حضور دارد و به منبع تهدید واقعی برای آن تبدیل شده است. به همین علت ایران روابط باکو و تل آویو را تهدیدی برای امنیت خود تلقی می کند. در ایران این باور وجود دارد که ماموران اسرائیلی از خاک آذربایجان برای نفوذ به ایران استفاده کرده اند.

ایران همچنین نگران است که اسرائیل بر اقلیت آذری زبان ایران تاثیر بگذارد و مناطق آذری زبان را بی ثبات کند. خشم عمومی در ایران به علت شرایط اجتماعی و اقتصادی، در کنار احساسات قوم گرایانه می تواند اوضاعی انفجارآمیز در استان های شمال شرق ایران ایجاد کند.

قطعا جنگ پنهان بین ایران و اسرائیل به مناطق جدیدی گسترش خواهد یافت هرچند این استراتژی جدیدی نیست چرا که ایران مدتهاست از این استراتژی در منطقه خاورمیانه استفاده کرده و همواره به دنبال ایجاد جای پایی برای زیر فشار قرار دادن دشمنان و رقبای خود است.

منبع: ایندیپندنت عربی / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جمهوری آذربایجان ایران و اسرائیل آذربایجان و اسرائیل و ایران روابط جمهوری آذربایجان و اسرائیل ایران و آذربایجان ایران و ترکیه امنیت ایران


( ۵۷ )

نظر شما :

فدوی ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۶
باید به علیف البته اگر اختیار از خودش داشته باشد گفت که می دانی ضرر کننده ی اصلی از اینکه کشورت صحنه ی رقابت و کشمکش دولتهای قوی خاورمیانه شود ، چه طرفی خواهد بود ؟ آیا لبنان ، عراق ، افغانستان ، یمن و امثال آنها را نمی بینی تا برایت درس عبرت شود ؟ تصور می کنی اگر پای پاکستان را از هزاران کیلومتر آنطرف تر به کشورت باز کنی ، این پاکستان در روز مبادا به دادتان می رسد ؟ البته همه می دانیم که توی علیف عملا هیچکاره ای و سخنانی که بر زبان می آورد کلمات اردوغان ترکیه و بنت اسراییل است که حنجره ی تو و البته کشورت را گروگان زیاده خواهی هایشان گرفته اند . ( پانترکها بسم الله ؛ باز هم اسم اردوغان آمد ، جانفشانی کلامیتان را شروع کنید )
رضا ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۲۶
بر خلاف تمامی تهدیدات روابط ایران و آذربایجان با اینکه در دوره اخیر دچار برخی تنشها شده، همیشه خوب بوده است. تهدید اصلی اسرائیل علیه ایران بدون شک از اقلیم کردستان و کشورهای عربی خلیج فارس است. برخی به دنبال دامن زدن به اختلافات میان ایران و آذربایجان در راستای پنهان ساختن مرکز اصلی تحرکات اسرائیل‌اند.
گوشزد به فدوی ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۲
کشورهایی که اسم بردی از لبنان ، عراق ، افغانستان تا یمن در این کشورها ایران نفوذ داره و اخرشون اینه ایران چون در اذربابجان نفوذ نداره ناراحت و مطمئن باش اگر ایران در اذربایجان نفوذ داشت اخرش میشد امثال این کشورها
خسرو ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۰
نویسنده خواسته بگوید - زدی ضربتی ضربتی نوش جان کن ولی اشتباه میکند در ایران ترکهای آذربایجانی اقلیت نیستند که گریز از مرکز داشته باشند چون عنصر اصلی ایران هستند و در واقع دشمن اول اسراییل ، ترکهای ایرانی هستند-- اگر دولت دستپاچه نشود و مثل روحانی و ظریف (در حمایت شتابزده از ارمنستان )اشتباه نکند ، سپهر اجتماعی آذربایجانیها ، دولت آذربایجان را یار ایران خواهد کرد ، هدی رئوف در مورد ایران اشتباه میکند چون هنوز هم مردم ایران به دولت و نظام امیدوارند
به رضا و گوشزد فدوی ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۵
کجا روابط آذربایجان با ایران خوب بوده ؟؟؟؟؟ مگر نمی بینید روزی نیست که عربده کشی و تهدید این کشورک علیه ایران ،تا کجا خود را به خواب میزنید وای بر آن روزی که طبق سخن گوهربار امام اول کسی که خود را به خواب زدند با لگد دشمن بیدار خواهد شد ( شکست و نابودی خانه ) هرچند از تهدیدات اقلیم و کشورهای عربی خلیج فارس نمی توان چشم پوشی کرد ( اما آنها در توان نظامیان خود و تسلیحات خود نمی بیند مثال آن باتلاق یمن اما حکومت آذربایجان و ترکیه چشم امیدشان به شما ستون پنجم و همزبانان در ایران هست که نقشه و دستورات آن را اجرا خواهید کرد ) مرکز اصلی تحرکات اسراییل کجاست ؟؟؟؟؟؟شاید پایگاه هوایی سالیتا چای آذربایجان ،اما در جواب به گوشزد به فدوی ،چرا باید ایران برای نداشتن نفوذ در آذربایجان ناراحت باشه ؟؟؟؟ترکیه ،اسراییل و تکفیری‌ها در آذربایجان نفوذ خوبی دارند ،لبنان به کمک ایران مناطق جنوبی از اشغال اسراییل در آورد و شکست سنگین و ابهت لشکر اسراییل را فرو ریخت ،در سوریه و یمن هم تکفیری‌ها و عربستان نابود و گیر افتاده در باتلاق هستند ،اخرش هم خواهیم دید این عقد اخوت آذربایجان با ترکیه ،اسراییل و تکفیری‌ها
به رضا ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۰۵:۴۰
کافر همه را به کیش خود پندارد اقلیم کردستان هیچوقت دنبال ایجاد تنش بین ایران و آذربایبجان نبود این خود جمهوری تازه تاسیس آذرباییجانه که تبلیغات ضد ایرانی رو از ابتدای تاسیسش شروع کرد کردها ایرانی اصیل هستن هیچ کردی منکر تاریخ و هویت ایران نیست و از مغولستان نیومده ضمن اینکه شماهایی که خلیج عربی میگید و دشمن فارسهایید نمیخواد اینجا بنویسید خلیج فارس و اونا رو متهم به ایجاد اختلاف بین ایران و باکو کنید، هم فارسها و هم عربا میدونن ترکها دشمنشونن ضمنا من نه کردم نه فارسم نه عرب اهل همون استانهایی هستم‌که تو نقشه های خیالی آذرباییجان بزرگتون میارید و مخالف سر سخت جمهوری جعلی باکو
به پانکرد های ایرانی نما ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۰
اره تو راست میکی عاشق ایرانه ولی زبان رسمیش کردیه نه فارسی عاشق ایرانه ولی یک سوم ایران رو جزو کردستان بزرکش حساب میکنه عاشق ایرانه ولی هر روز سربازن و مردم ایران رو ترور میکنه عاشق ایرانه ولی نقشه ترور سردار بزرک ایرن رو میکشه عاشق ایرانن ولی در خفا و اشکار به اسراییل بیشتر از ایران علاقه دارن
کوروش ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۹:۵۶
چرا باید زبان اقلیم کردستان فارسی باشد وقتی یک نفر بومی فارس هم ندارد!؟ این توهمات از کجا می آیند!؟ آذربایجان چرا تالشی را زبان رسمی اش نمیکند درحالی که جمعیت قابل توجه تالشی دارد؟ ترکیه چرا کردی را زبان رسمی نمیکند درحالی که سی میلیون کرد دارد؟ اسراییل در اذربایجان نظامی مستقر میکند و علنا مانور نظامی برگزار میکند و تسلیحات به باکو می فروشد. کدام از اینها در اقلیم وجود دارند؟ اقلیم کردستان در کتابهای درسی اش خاک ایران را ضمیمه خود کرده یا باکو!؟
به کوروش ۲۷ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۹
این بابا پانترکه خودشون تو ایران چشم دیدن زبان فارسی رو ندارن میگن لهجه عربیه حالا واسه کوبیدن کردهای عراق میگن چرا تو کردستان عراق فارسی زبان رسمی نیست و انقدر بیسواده که نمیدونه تو کردستان عراق بخاطر اقلیت ترکمن ترکمنی هم تدریس میشه البته زبان رسمی کردیه که باید هم باشه فارسها کردستان عراق نیستن وگرنه فارسی هم تدریس میشد این و فارسها میدونن پانترکها نمیدونن کردستان عراق تو جنگ ایران و عراق طرف ایران و گرفت بخاطر همین مردم ایران کردستان عراق و دوست دارن احیانا جنگ بشه بین ایران و ترکیه یا باکو پانترکهای ایران طرف کی و میگیرن ؟
مسلم ۰۵ آذر ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۱
این کشورهاکه ازشون اسم میبریدمثل اذربایجان ارمنستان اسرائیل همشون روی هم رفته قداستان کرمان یانصف مشهدنمیشن امریکاکه بابابزرگ این کشورهاهست ازنظرزر زدن جلوی گروهای ایران جازده اذربایجان ارمنستان بخوادزیادشیرین زبونی کنه مثل همون۷۰ ۸۰سال گذشته جزئی ازایران پس بهتره زیادواردسیاست ایران حراسی نشه
عرشیا ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۴۴
گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی مارو تهدید هم می کنند مارو تهدید به حمله نظامی می کنند اما به نظرم خودشان هم می دانند و اگر نمی دانند بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد