بی توجه به مواضع گذشته هر کاری که برای کاهش مشکلات لازم است را انجام دهید

تحریم نعمت نیست

۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۰۶۸۸۱ اقتصاد و انرژی انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: غلامرضا مصدق
غلامرضا مصدق در یادداشتی می نویسد: تحریم نعمت نیست، فقط یک مورد از هزاران مورد عواقب تحریم ها عقب ماندن وحشتناک از واکسیناسیون کرونا حتی نسبت به کشورهای درجه دو که به اعتراف مسئول داروئی ستاد اجرایی فرمان امام ناشی از مشکلات تحریم است، برای ابطال نظریه "نعمت بودن تحریم ها " کافی است. این چه نعمتی است که نمی توانی نفت (بزرگترین منبع ارزی و امتیاز بین المللی کشور) را بفروشی، آنچه را می فروشی زیر قیمت بدهی، آنچه را زیر قیمت میفروشی پولش را در اختیار نگیری؟!
تحریم نعمت نیست

دیپلماسی ایرانی: درپی استقرار مجلس انقلابی، خوشبختانه دولت انقلابی، جوان و حزب الهی هم مستقر شده است. حداکثر تا دو ماه دیگر آخرین بقایای دولت قبلی تا رده بخشداری و ادارات شهرستانها از بدنه مدیریت کشور کنار گذاشته می‌شوند. زیاد طول نمی کشد که دیگر انتقاد از روحانی و دولتش آبی برای کسی گرم نمی کند. دیگر از دولتمردان غربزده و لیبرال خبری نیست که همه مشکلات کشور به وجود آنها ارجاع داده شود. مجلس، دولت و نهایتاً نظام می ماند و کوهی از وعده ها که تحقق آنها قبلاً به کرات مشروط به برآمدن دولت و مجلس انقلابی شده است.

دولتمردان جدید قبلاً در رقابت با رقیب، مواضعی مثل مخالفت با برجام، پیوستن به FATF و یا نعمت دانستن تحریم ها را با صدای بلند اعلام کرده اند که خود بهتر از هر کسی می دانند که مخالفت و موافقت با آنها به هیچ وجه در جهت منافع ملی نبوده و کاملاً واضح است این مخالفت ها صرفاً ابزاری برای بردن رقیب به گوشه رینگ بوده است. بر مبنای سابقه مذکور این نگرانی جدی وجود دارد که امروز از ترس یادآوری مواضع گذشته توسط رقیب با لجاجت با مواضع اشتباه و زیانبار قبلی پای فشاری شود.

اگر در طول تاریخ کشوری وجود داشته که با تحریم‌های همه جانبه و طولانی، بی ارتباط با شبکه بانکی جهانی، بدون مراوده گسترده با دنیای خارج توانسته به پیشرفت و توسعه دست یابد، حتما ایران دومین آن خواهد شد! شعار به ظاهر زیبای "تکیه به داخل" خام دستانه به بی نیازی ارتباط با دنیای خارج تعبیر شده است. 

چین چهل سال پیش آینه تمام نمای شعار تکیه به داخل به معنای بی نیازی از ارتباط با دنیا بود، که نتیجه آن به فقر گسترده و مرگ و میر چند ده میلیونی ناشی از گرسنگی منجر شد. چین امروز در نتیجه تعاملات گسترده با دنیای خارج با صادرات سالانه ۶۰۰ میلیارد دلار به آمریکا در مقابل ۲۵۰ میلیارد دلار واردات از آن کشور، بدون شلیک یک گلوله در حال به زیر کشیدن و سبقت از رقیب قدر قدرت خود است. این مرودات با خارج حتی با رقیب و دشمن سرسختش آمریکا نه تنها  کوچکترین خدشه ای به استقلال آن وارد نکرده بلکه قدرت زیادی برای این کشور فراهم آورده تا سیاست های خود در سطح بین المللی را به سهولت اجرا کند. در تاریخ هیچ ملتی بدون اتکا به توانایی های ملت خود به پیشرفت و توسعه دست نیافته است، هیچ بیگانه ای پیشرفت را محض رضای خدا به ملتی دیگر هدیه نداده و نمی دهد. تکیه به داخل، به معنای بکارگیری بدون تبعیض همه توانائی های مردم برای حداکثر کردن منافع ملی است و لاغیر. 

به خاطر خدا انقلابیگری را با لجاجت بر سر مواضع اشتباه قبلی که خود در خلوت به زیانبار بودن آن باور دارید برای کم نیاوردن در مقابل رقیب عوضی نگیرید. تحریم نعمت نیست، فقط یک مورد از هزاران مورد عواقب تحریم ها عقب ماندن وحشتناک از واکسیناسیون کرونا حتی نسبت به کشورهای درجه دو که به اعتراف مسئول داروئی ستاد اجرایی فرمان امام ناشی از مشکلات تحریم است، برای ابطال نظریه "نعمت بودن تحریم ها " کافی است. این چه نعمتی است که نمی توانی نفت (بزرگترین منبع ارزی و امتیاز بین المللی کشور) را بفروشی، آنچه را می فروشی زیر قیمت بدهی، آنچه را زیر قیمت میفروشی پولش را در اختیار نگیری؟!

به عنوان یک شهروند عادی دست شما دولمتردان و نمایندگان مجلس را می بوسم و استدعا دارم هر کاری که برای کاهش مشکلات عدیده کشور لازم است در انجام آن تردید به خود راه ندهید، حتی اگر قبلاً در رقابت با رقیب مواضع کاملاً مخالفی با آنها داشته اید. قطعاً اگر مردم بهبودی در زندگی خود احساس کنند، مواضع قبلی شما و یادآوری رقیب در سابقه مخالفت را به سرعت فراموش خواهند کرد. به رقبای دولتمردان جدید هم باید یادآوری کرد که امروز روز مچ گیری و رو کم کنی نیست.

غلامرضا مصدق

نویسنده خبر

استاد دانشگاه و مدیرکل و رئیس سابق سازمان صنایع و معادن استان لرستان.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: تحریم تحریم ایران ایران و امریکا تحریم نفت ایران تحریم دارو تحریم بانکی ایران برجام مذاکرات هسته ای غلامرضا مصدق


( ۱۹ )

نظر شما :

سپهر ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۲
زمانی که محمود هوتکی اصفهان را محاصره کرده بود ،شاه سلطان حسین برای شکست دشمن دستور پخت آش نذری میداد. صد حیف که شرایط امروز کشور هم تفاوت چندان با آن زمان ندارد. ابربحرانهای کشور مثل کسری بودجه و مهاجرت و فرونشست زمین و بی آبی و... کشور را در لبه ی پرتگاه برده . اما مجلس در فکر تصویب طرح اینترنت ملی و طب اسلامی و سختتر کردن توافق هسته ای است. دولت هم مشغول سفر استانی و طرح یک میلیون مسکن در سال است....
شایان ۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۷
مشکل متاسفانه عمیقتر از بحث تحریمهاست. با فرض اینکه ایران بتونه نوعی تنش زدایی طولانی مدت با غرب بکنه (که بسیار بعیده) و با فرض اینکه به دنبال این تنش زدایی ایران در بحث مدیریت اقتصادی و صنعتی مسیری سریعتر از سایر کشورهای منطقه پیش بگیره (که باز هم بسیار بعیده) ، با توجه به اینکه در بحث آزادی فردی و اجتماعی روز به روز جذابیت ایران برای قشر جوانمون کمتر میشه مشکل مهاجرت نیروی کار و فرار سرمایه روند صعودی خودش رو حفظ خواهد کرد و سالهای آینده قطعا دچار ورشکستگی اجتماعی خواهیم شد.
علی ۲۵ مهر ۱۴۰۰ | ۰۰:۰۰
تحریم بخشی از مشکلات عدیده کشور هست متاسفانه اگر همین فردا هم همان تحریم های برجامی برداشته بشود باز توانایی استفاده از سرمایه های ورودی و حتی توانی اندک به جا مانده از بخش خصوصی غیر وابسته به نهاد های حاکمیتی داخلی را هم نداریم. نا امیدی و در کنار ان مهاجرت,فساد ,ناکارامدی و درنهایت سیکل معیوب اداره کشور همه همه باعث ضعیف شدن مردم و عقب ماندگی کشور شده است.همیشه به درستی گفتند سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است پس اول در داخل ببینیم چند چند هستیم تا بعد برسیم به سیاست خارجی و از همه مهم تر مشکل چهل ساله با ابر قدرت فعلی جهان چه خوشمان بیاید چه نیاید یعنی امریکا و از تجربه های کشور هایی مثل چین , کره جنوبی , مالزی یا افریقای جنوبی و حتی همین همسایه فرصت طلب غربی کشورمان یعنی ترکیه هم یاد بگیریم.
شاهد ۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۱
شعار به ظاهر زیبای "تکیه به داخل" خام دستانه به بی نیازی ارتباط با دنیای خارج تعبیر شده است در تاریخ هیچ ملتی بدون اتکا به توانایی های ملت خود به پیشرفت و توسعه دست نیافته است ظاهرا نویسنده ازمجلس انقلابی ودولت بشدت عصبانی ست که به تناقض جملات دقت نکرده وفقط مینویسد اینکه پس از دوماه فعالیت دولت جدید کارمثبتی ازنظرشما انجام نگرفته بماندبرای بعد... لطف کنید ازوعده وعیدهای دولت موردحمایت خودتان باریاست روحانی دونمونه بنویسید که پس ازهشت سال به سرانجام رسیده